Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 2739 (0.101s).

Niedziela w Muzeum - Pisma modowe po konserwacji

Wynik: 30 2012-02-03 00:00:00

Biblioteka Muzeum Warmii i Mazur wzbogaciła się o egzemplarze dwóch czasopism, które zostały poddane konserwacji przeprowadzonej przez dr Dorotę Jutrzenkę-Supryn. Analizy ATP dokonała Joanna Jarmiłko, mikrobiolog ze specjalnością w zakresie dezynfekcji papierowych obiektów zabytkowych z Zakładu Konserwacji Papieru i Skóry UMK w Toruniu. Analizę XRF pigmentu z opraw miesięczników i próbek papieru przeprowadził Adam Cupa z Zakładu Technologii i Technik Malarskich UMK w Toruniu.
Pierwszy zbiór to 17 numerów Journal des Luxus und der Moden wydawanego w Weimarze w latach 1791-1799. Czasopismo było drukowane w układzie jednoszpaltowym, czcionką gotycką, na papierze ręcznie czerpanym, zaopatrzonym w filigrany. Było to niemieckie pismo wydawane w latach 1786 do 1827 w Weimarze, przez wydawnictwo Friedricha Justina Bertucha we współpracy z artystą Georgiem Melchiorem Krausem. Liczbę czytelników ocenia się na 25 tysięcy. Journal des Luxus und der Moden budziło zainteresowanie odbiorców ze względu na artykuły o modzie (wzbogacone miedziorytami), teatrze, architekturze wnętrz i ogrodów, muzyce i polityce. Do każdego egzemplarza dołączono tzw. Intelligenz Blatt. Na kartach tego dodatku umieszczane były,  na wzór angielski, różne ogłoszenia, takie jak daty procesów sądowych, ważne ogłoszenia, informacje o bankructwach, wykazy hoteli itp., jak również prywatne i komercyjne teksty reklamowe  i ogłoszenia osobowe dotyczące np. narodziny, ślubów czy tez nekrologi.
Drugi zakonserwowany zbiór dotyczy 12 egzemplarzy Journal für Fabrik, Manufaktur, Handlung und Mode, wydanych w latach 1792-1801. Było to niemieckie czasopismo drukowane w Lipsku, w oficynie  Koch und Compagnie, w latach 1786 -1808. Tu również prezentowano ilustracje dotyczące mody, produkcji i wzornictwa tkanin, opisy nowinek technicznych w przemyśle włókienniczym oraz dodawano tablice z wzorami tkanin.
sm

 

1237 _2.pdf]Pobierz PDF

https://muzeum.olsztyn.pl/1753,niedziela-w-muzeum-pisma-modowe-po-konserwacji.html

Niedziela w Muzeum - Szeląg gdański

Wynik: 30 2012-02-03 00:00:00

Szeląg gdański Kazimierza Jagiellończyka

Krzyżacy realizując silny fiskalizm państwa zdobywali pieniądze potrzebne do realizacji swych celów politycznych. Na skutek polityki ucisku na terenie Prus i Pomorza, mieszkańcy tych ziem stali się istotną siłą w walce królów polskich z zakonem. Powstałe kolejno po sobie „Związek Jaszczurczy” i „Związek Pruski”, zrzeszające szlachtę i mieszczaństwo, były wyrazem silnego dążenia do uniezależnienia się od  rycerzy zakonników. Wobec stałego napięcia w relacjach z zakonem Stany Pruskie zwróciły się do króla polskiego Kazimierza Jagiellończyka o przejęcie władzy. 6 marca 1454 roku  ogłoszony został akt inkorporacji Prus do Królestwa Polskiego.  Fakt ten rozpoczął trzynastoletni, bardzo kosztowny dla uczestniczących stron konflikt zbrojny zakończony w 1466 r. pokojem w Toruniu.
    Trudne położenie finansowe Polski wobec niepowodzeń wojennych zmusiło króla polskiego do skorzystania z wydatnej pomocy finansowej bogatych miast pruskich takich jak Toruń i Gdańsk. Zaciągane w tych miastach pożyczki na sformowanie wojsk zaciężnych i prowadzenie wojny wymuszały  na królu nadawanie szeregu przywilejów wierzycielom. Jednym z istotnych przywilejów było prawo bicia własnej monety. Problem ten zaistniał już w akcie inkorporacyjnym, według którego wybrane miasta pruskie miały bić na czas wojny pieniądze z „wizerunkiem i napisem Dostojności naszej...nakładem pomienionych panów duchownych i świeckich, rycerstwa, miast i ziemian” a po zakończeniu wojny „nakładem naszym królewskim”. Kazimierz Jagiellończyk nigdy nie skorzystał z prawa zorganizowania na terenach Prus własnej mennicy. Nie leżało to też w interesie miast, które nie przerywały starań o prawo bicia własnej monety w chwilach kryzysów monetarnych, kiedy dzierżawiły mennice krzyżackie lub podczas wojny.
    Obciążenia finansowe Kazimierza Jagiellończyka i stała potrzeba gotówki były na tyle istotną kartą przetargową, że w 1457 roku Gdańsk i Toruń uzyskały swoje upragnione przywileje mennicze. 15 mają Gdańsk otrzymał prawo bicia „złotej i srebrnej monety z wyobrażeniem i imieniem królewskim, według obowiązującej stopy pruskiej lub takiej, jaką kraj i miasto uchwalą”.  Miała być ona w obiegu na ziemiach pruskich. Od tego roku Gdańsk rozpoczął emitowanie w dużych ilościach srebrnych szelągów z umieszczonym na tarczy lub luźno w polu, orłem typu jagiellońskiego na awersie i  herbem miasta na rewersie, w formie nadanej przez króla 25 mają 1457 r. W otoku awersu umieszczony był napis z imieniem królewskim w różnych odmianach skrótowych, na rewersie natomiast, w różnych odmianach: MONETA CIVITA DANCZIK. Szelągi miejskie Gdańska bite były prawdopodobnie, z niewielkimi przerwami, przez cały okres panowania Kazimierza Jagiellończyka.
    Prezentowany na wystawie szeląg gdański reprezentuje typ, w którym orzeł Jagiellonów umieszczony został na tarczy zwieńczonej koroną. Wobec mocno wytartego odbicia stempla oraz spatynowania czytelne są tylko niektóre z liter legendy. Monetę przekazał do Muzeum w imieniu Warmińsko-Mazurskiego Stowarzyszenia Historyczno-Kolekcjonerskiego Pan Mariusz Kozakiewicz z Dobrego Miasta, w okolicach którego została ona znaleziona.

Małgorzata Kumorowicz

 

1237 _2.pdf]Pobierz PDF

https://muzeum.olsztyn.pl/1754,niedziela-w-muzeum-szelag-gdanski.html

Niedziela w Muzeum - Etykiety zapałczane

Wynik: 30 2012-02-03 00:00:00

W ubiegłym roku trafiła do zbiorów Domu „Gazety Olsztyńskiej” kolekcja filumenistyczna Wiesława Dyjaka. Dokumentuje ona różnorodność form i tematyki prezentowanej na opakowaniach zapałek. Polscy filumeniści razem z filatelistami zrzeszeni są w Związku Filatelistów Polskich, a Muzeum Filumenistyczne w Bystrzycy Kłodzkiej jest jednym z nielicznych muzeów na świecie specjalizujących się w kolekcjach tego typu.
 Kiedy w drugiej połowie XIX wieku intensywnie zaczął rozwijać się przemysł zapałczany, zauważono, że niewielkie opakowania zapałek są doskonałym miejscem na umieszczanie reklam. Kolorowe etykiety, na których pojawiały się coraz to nowe wzory przyciągały wzrok, a pasjonatów „zbieractwa” zachęcały do gromadzenia kolekcji. Filumenistyka cieszyła się największą popularnością od trzeciego dziesięciolecia do końca lat 70. XX wieku.
Znaczą część kolekcji W. Dyjaka stanowią etykiety zapałczane z okresu PRL. Możemy na nich odnaleźć obraz polskiej rzeczywistości tamtych czasów, propagandę społeczną i polityczną, reklamy firm i instytucji państwowych. Etykiety ozdabiano także ilustracjami prezentującymi polskie zabytki, dzieła sztuki, sławnych ludzi, stroje ludowe, dyscypliny sportowe, różne gatunki zwierząt czy roślin oraz marki samochodów.

Danuta Syrwid

 

1237 _2.pdf]Pobierz PDF

https://muzeum.olsztyn.pl/1755,niedziela-w-muzeum-etykiety-zapalczane.html

Niedziela w Muzeum - Anioł Śmierci

Wynik: 30 2012-02-06 00:00:00

Anioł wraca między żywych

Wspaniała marmurowa figura anioła śmierci, dzieło Johanna Friedricha Reuscha (1843-1906), była częścią nagrobka na jednym z cmentarzy dworskich gdzieś na obrzeżu Mazur. W jej wypadku określenie „część nagrobka” – słuszne z formalnego punktu widzenia – stwierdza suchy fakt, lecz jest jak dysonans wobec artyzmu i symbolicznej wymowy dzieła. Rzeźba mogłaby być ozdobą każdej europejskiej galerii.
Ziściło się to dzięki szczególnemu wysiłkowi, który podjęło Muzeum Warmii i Mazur we współpracy z Zakładem Konserwacji Elementów i Detali Architektonicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Mocno uszkodzona (bez głowy, przedramion i prawego skrzydła) i pokryta grubą warstwą brudu figura została poddane pełnej konserwacji, której wyniki przeszły nasze oczekiwania. Wykonawca prac konserwatorskich, Łukasz Uroczyński, uzyskał na tej podstawie dwa dyplomy: konserwatora i artysty rzeźbiarza, a dodatkowo wyróżnienie. Promotorem pracy była Maria Rudy, a konsultantem w dziedzinie rzeźby – prof. Iwona Langowska. Rekonstrukcja tak znacznych ubytków materii rzeźbiarskiej okazała się możliwa dzięki dotarciu do przechowywanej w Siegerlandmuseum w Siegen (Westfalia) fotografii analogicznego nagrobka, przekazanej do zbiorów przez samego artystę. Słowa wdzięczności za jej udostępnienie należą się dyrektor Siegerlandmuseum – prof. Ursuli Blanchebarbe.
Twórca figury, Johann Friedrich Reusch (1843-1906), urodził się właśnie w Siegen, gdzie jest także pochowany. Studia odbył w Berlinie (1863-1867). W mieście nad Sprewą pracował następnie w atelier Alberta Wolffa przy realizacji pomnika króla Fryderyka Wilhelma III oraz słynnej kolumny zwycięstwa na placu zwanym Wielką Gwiazdą (Grosser Stern), wreszcie podjął samodzielną działalność. Po uzyskaniu nagrody Fundacji Michaela Beera (1872) dwa lata spędził we Włoszech. W 1881 r. przyjął posadę wykładowcy, a w 1883 został profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu. Był tam jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy w dziejach dawnej stolicy Prus, twórcą najważniejszych pomników z „mocarnymi postaciami” i innych monumentalnych dzieł, od których prezentowany tutaj anioł śmierci, i jego znana z fotografii replika, odbiegają optyczną lekkością tudzież finezją opracowania. Dobrze to świadczy i o mistrzu, i o jego dziele.

Andrzej Rzempołuch

 

1237 _2.pdf]Pobierz PDF

https://muzeum.olsztyn.pl/1758,niedziela-w-muzeum-aniol-smierci.html

Konkurs plastyczny - Moja Przygoda w Muzeum

Wynik: 30 2012-07-03 00:00:00

 

W dniu 12 czerwca 2012 roku miało miejsce rozstrzygnięcie regionalnego etapu Międzynarodowego Konkursu Plastycznego dla dzieci i młodzieży pt. Moja Przygoda w Muzeum. Jury w składzie Angelika Rejs, Magdalena Biryło i Anna Kraszewska oceniło rekordową liczbę 293 prac. Równorzędne nagrody przyznano w pięciu kategoriach wiekowych. Laureatami zostali:
 
kategoria wiekowa 5-9 lat
Eliza Wunderlich, 5 lat
Kolorowy świat owadów
Przedszkole Publiczne w Łęgajnach
opiekun plastyczny: Bożena Szewc
 
Emilia Baraniak, 8 lat
Sala strojów – przebieralnia
Młodzieżowy Dom Kultury
w Lidzbarku Warmińskim
opiekun plastyczny: Marlena Wronowska
 
Rafał Kotlewski, 9 lat
Muzeum Przyrody
Pałac Młodzieży
opiekun plastyczny: Marian Andruszkiewicz
 
kategoria wiekowa 10-12 lat
 
Agnieszka Kornowska, 11 lat
Skąpiec, Tadeusz Makowski – kopia obrazu,
SP Gierzwałd
opiekun plastyczny: Alicja Milewska
 
Jan Haratym, 12 lat
Starodawny dom
SP w Olsztynku
opiekun plastyczny: Bożena Mikitiuk
 
Weronika Końpa, 12 lat
Lato w Skansenie
SP w Olsztynku
opiekun plastyczny: Bożena Mikitiuk
 
kategoria wiekowa 13-15 lat
 
Antonina Kuskowska, lat 13
Muzeum Budownictwa
Pałac Młodzieży
opiekun plastyczny: Marian Andruszkiewicz
 
Renata Radzewicz, 14 lat
Mazurska tkaczka
Gimnazjum w Budrach z siedzibą w Więckach
opiekun plastyczny: Anna Janicka
 
Julia Ciesielska, 13 lat
Muzeum Podlaskie w Białymstoku
SP w Olsztynku
opiekun plastyczny: Bożena Mikitiuk
 
kategoria wiekowa 13-15 lat
 
Kamil Fudala, 17 lat
Zamek Biskupów Warmińskich
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy
w Lidzbarku Warmińskim
 
Mateusz Alester, 17 lat
Portret Johanna Godfrieda Herdera
LO nr 1 im. Jana Bażyńskiego w Ostródzie
 
Kewin Kincel, 16 lat
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy
w Lidzbarku Warmińskim
 
kategoria specjalna
 
Izabela Lewicka, 16 lat
Boże Narodzenie
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Olsztynie
opiekun plastyczny: Agnieszka Przybyszewska
 
Basia Wnorowska, 16 lat
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – Mikołaj Kopernik
Internat Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
Nauczyciel prowadzący: Beata Zmysłowska
 
Wojciech Makowski, 17 lat
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie – Zwiedzanie
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Olsztynie
opiekun plastyczny: Agnieszka Przybyszewska
 
Nagroda Dyrektora Muzeum Warmii i Mazur
Krzysztof Mierzejewski, 10 lat
Niedźwiedź kontra rogacze
Olsztynek
 
Prace nagrodzone oraz najlepsze prace ze wszystkich kategorii wiekowych zostały przesłane do Muzeum Okręgowego w Toruniu, gdzie wezmą udział w miedzynarodowych eleiminacjach. Wszystkim zwycięzcom oraz ich opiekunom serdecznie gratulujemy.

 Sponsorem nagród w konkursie jest:

1285

https://muzeum.olsztyn.pl/1871,konkurs-plastyczny-moja-przygoda-w-muzeum.html

KAŻDY MA SWÓJ SKARB

Wynik: 30 2014-06-30 00:00:00

W programie: 10.15 - Skarbczyki-szkatuły XVI – XVII wiek – opowiada Małgorzata Okulicz 11.00 - Poszukiwanie klucza – podchody 12.30 - Skarbczyki-szkatuły XVI – XVII wiek – opowiada Małgorzata Okulicz 13.00 - Poszukiwanie klucza – podchody 13.30 – Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego Warsztaty: - Moje skarby - Konkurs plastyczny - Gra memo, puzzle - Zrób szkatułkę - Klucz z masy solnej - Mój skarb- portretdziecka - Skarb Napoleona - gra planszowa - Bicie monety Pokazy rzemieślnicze Kantor bankiera Relacja z poprzedniej imprezy Wstęp wolny Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/mkidn_logo.jpg Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/herb_wojewodztwa-duzy2.jpg Patronat medialny https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/patroni%20medialni_noc%2020114.jpg Partnerzy: https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/hanczel%20%5B640x480%5D.jpg https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/spolem.jpg https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/rast.jpg

https://muzeum.olsztyn.pl/2477,kazdy-ma-swoj-skarb.html

Muzeum w Gazecie

Wynik: 30 2014-09-19 00:00:00

23 września 2014 r. mija 20 rocznica śmierci Zbigniewa Nienackiego (ur. 1.01.1929 r. w Łodzi, zm. 23.09.1994 r. w Morągu) – pisarza, dziennikarza, znanego najbardziej jako autora serii powieści dla dzieci o przygodach Pana Samochodzika i powieści dla dorosłych „Uwodziciel”, „Raz w roku w Skiroławkach”.

Biblioteka Muzeum Warmii i Mazur posiada w swoich zbiorach spuściznę po pisarzu przekazaną przez żonę Helenę Nowicką w 1996 r. Oprócz rękopisów i maszynopisów powieści, artykułów prasowych, sztuk teatralnych zawiera ona dokumenty, korespondencję prywatną i urzędową, zdjęcia, umowy wydawnicze, wycinki prasowe. Ogromną część spuścizny zajmują listy od dzieci i młodzieży (ponad 600 listów).

Dziś prezentujemy zdjęcia pisarza , list p. Heleny Nowickiej do Wydziału Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie wraz z odpowiedzią w spawie utworzenia „Izby pamięci” w Jerzwałdzie, gdzie pisarz mieszkał i pracował przez 27 lat.

Ekspozycja w holu Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w godz. 9.00 – 17.00

Zapraszamy również na stronę internetową Muzeum Warmii i Mazur. Prezentujemy tam cykl: „Na tropach Pana Samochodzika” poświęcony twórczości Zbigniewa Nienackiego w związku z 50 rocznicą wydania pierwszego tomu z serii przygód Pana Samochodzika i jego 20 rocznicą śmierci. Dotychczas ukazały się informacje dotyczące następujących części:

 

 

 

 

 

 

 

https://muzeum.olsztyn.pl/2538,muzeum-w-gazecie.html

Muzeum w Gazecie

Wynik: 30 2015-04-23 11:33:16

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Z tej okazji Biblioteka Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie prezentuje album „Życie Matki Boskiej w sztuce”. Zawiera on największe arcydzieła przedstawiające życie Maryi wykonane przez artystów XIV-XVI w. Wyboru dokonała Ornella Casazza i opatrzyła odpowiednimi komentarzami. Wydawnictwo to, Arcybiskup Edmund Piszcz przekazał Bibliotece Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w 1985 r. jako "...Dar Ojca Świętego Jana Pawła II dla Biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie...” .

https://muzeum.olsztyn.pl/3381,muzeum-w-gazecie.html

Zmiany pracy Muzeum i jego oddziałów w dniach 16 i 17 maja 2015 r.

Wynik: 30 2015-05-14 12:57:32

W związku z organizacją Międzynarodowej Nocy Muzeów w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i w jego oddziałach zmieniają się godziny zwiedzania: 16.05.2015 r. (sobota) - Muzeum Warmii i Mazur (zamek olsztyński) oraz oddziały: Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim, Dom „Gazety Olsztyńskiej” czynne są w godz. 13.00-17.00. Muzeum Przyrody w Olsztynie czynne w godz. 12.00-17.00. Muzeum w Mrągowie czynne w godz. 10.00-16.00. Galeria „Zamek” w Reszlu czynna w godz. 16.00 - 24.00 17.05.2015 r. (niedziela) - Muzeum Warmii i Mazur (zamek olsztyński) oraz oddziały: Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim, Galeria „Zamek” w Reszlu, Dom „Gazety Olsztyńskiej”, Muzeum Przyrody w Olsztynie czynne są od godz. 12.00.

https://muzeum.olsztyn.pl/3491,zmiany-pracy-muzeum-i-jego-oddzialow-w-dniach-16-i-17-maja-2015-r.html

Muzeum w Gazecie, 24 lipca 2015 r.

Wynik: 30 2015-07-24 08:06:59

Ekslibris, czyli znak własnościowy. Umieszczany jest na wewnętrznej stronie przedniej okładki książki. Zwykle jest to przedstawienie rysunku graficznego, w który wkomponowane są dane właściciela – imię i nazwisko, bądź nazwa instytucji. Powszechne używanie ekslibrisów nierozerwalnie łączy się z pojawieniem się pierwszych drukowanych książek. Jednak za najstarszy znak własnościowy uważa się egipską fajansową tabliczkę z XIV wieku p.n.e. W zbiorach Domu „Gazety Olsztyńskiej” znajduje się zespół ekslibrisów związanych z życiem kulturalnym Olsztyna. Jednym z nich jest znak własnościowy Muzeum Mazurskiego. Jego historia rozpoczęła się tuż po zakończeniu II wojny światowej, bowiem już w roku 1945. Jego organizacją zajął się Hieronim Skurpski – malarz, rysownik, historyk sztuki, który do 1964 roku pełnił funkcję jego dyrektora. Muzeum od połowy lat 70. XX wieku działa pod nazwą Muzeum Warmii i Mazur. W jego zbiorach znajdują się zabytki z regionu Warmii i Mazur z zakresu archeologii, historii, numizmatyki, sztuki, piśmiennictwa oraz kultury ludowej. Eksponat do zobaczenia w Domu „Gazety Olsztyńskiej” 26 lipca 2015 r. podczas Niedzieli ze św. Jakubem w godz. 11.00-17.00.

https://muzeum.olsztyn.pl/3782,muzeum-w-gazecie-24-lipca-2015-r.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko