Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 2729 (0.152s).

”Rituale sacramentorum, ac aliarum Ecclesiae ceremoniarum. …”

Wynik: 24 2019-12-05 09:42:41

W bibliotece Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, po raz pierwszy po konserwacji, można zobaczyć stary druk dotyczący obrzędów liturgicznych. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie prezentuje otrzymany po konserwacji stary druk pt. ”Rituale sacramentorum, ac aliarum Ecclesiae ceremoniarum. …”. Wydany został w Braniewie (Braunsberg) w 1733 roku w drukarni Towarzystwa Jezusowego. Jest to rytuał liturgiczny opracowany i wydrukowany na polecenie biskupa warmińskiego Krzysztofa Szembeka (1680-1740). Autorem prac konserwatorskich i restauratorskich oraz dokumentacji jest dr Dorota Jutrzenka – Supryn – konserwator z Torunia. Wydawcą dzieła jest bp. Krzysztof Andrzej Jan Szembek (1680-1740) - biskup warmiński w latach 1724-1740. Na synodzie diecezjalnym, który odbył się 14 lipca 1726 roku w Lidzbarku Warmińskim, polecił on opracować nowy rytuał sprawowania sakramentów. W II poł. XVIII wieku stało się konieczne ujednolicenie tych rytuałów. Wynikało to z braku w wielu parafiach ksiąg do liturgii lub ich znacznego zniszczenia. Biskup Szembek powołał do pracy redakcyjnej dwóch doskonałych liturgistów, kanoników kapituły w Dobrym Mieście: Kaspra Simonisa i Franciszka Herra. Dzieło, które przygotowali, kazał przyjąć i stosować w całej diecezji warmińskiej i sambijskiej. „Rytuał sakramentów i innych uroczystości kościelnych…”, to jedna z ksiąg obrzędowych Kościoła Rzymskokatolickiego. Zawiera modlitwy i przepisy dotyczące sprawowania sakramentów i sakramentaliów przez kapłana, między innymi: obrzędu chrztu dzieci, komunii św., obrzędu pokuty, obrzędu sakramentu małżeństwa czy obrzędu pogrzebu. Przybliżała ona specyfikę życia religijnego. Duchowość oraz formy duszpasterskie realizowane w Kościele powszechnym w połączeniu z tym co rodzime i bliskie dla wspólnoty warmińskiej. Uwzględnił tradycje miejscowe. Druk składa się z dwóch części: sakramentalnej i ceremonialnej, z których każdą zaopatrzono w odrębną kartę tytułową. Obie części mają również osobną paginację. Na rewersie karty tytułowej umieszczono herb Szembeków wraz z wierszem, którego tekst nawiązuje do symboliki róży obecnej w herbie. Początkowe karty części pierwszej zawierają przedmowę biskupa Szembeka tłumaczącą konieczność wprowadzenia zmian w obowiązującym dotąd rytuale. Na kolejnych kartach umieszczono indeks, czyli spis treści, kalendarz rzymski oraz tabelę świąt ruchomych w latach 1733-1765. Po stronie tytułowej drugiej części umieszczono spis treści, a następnie właściwy tekst. Rytuał zawiera notację muzyczną (chorał gregoriański). Pod względem typograficznym druk przygotowano starannie i przejrzyście, stosując czytelną i elegancką antykwę barokową. Teksty opisujące poszczególne obrzędy rozpoczynają drukowane, w technice drzeworytu, ozdobne inicjały. Większą część książki stanowi tekst w języku łacińskim, choć znajdziemy też fragmenty w języku polskim i niemieckim. Karty bloku woluminu wykonano z papieru ręcznie czerpanego, żeberkowego znakowanego filigranami. Tekst wydrukowano w kolorze czarnym i czerwonym. Oprawa woluminu wykonana została z brązowej, zdobionej skóry koźlęcej. Stary druk został poddany konserwacji dzięki dofinansowaniu Urzędu Miasta Olsztyna, za pośrednictwem Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Warmii i Mazur. Kwota dotacji to 12.000 tysiąca złotych, pozostałą część kosztów opłaciło Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Wydawnictwo będzie prezentowane po raz pierwszy. Jest to wyjątkowa okazja do jego obejrzenia w czytelni Biblioteki Muzealnej w godzinach jej otwarcia do dnia 20 grudnia br. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. W 2020 roku wolumin zostanie zdigitalizowany i udostępniony na stronach: Muzeum Warmii i Mazur w zakładce - Wirtualnego Muzeum i Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Cyfrowej. Zadanie zrealizowane przy wsparciu finansowym Samorządu Olsztyna. 6554 2626

https://muzeum.olsztyn.pl/5421,rituale-sacramentorum-ac-aliarum-ecclesiae-ceremoniarum.html

Mikołaj Kopernik na zamku w Olsztynie i jego tablica astronomiczna — dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej

Wynik: 24 2022-10-03 10:24:11

Cele projektu: Cel 1: Zwiększenie ilości osób korzystających z oferty Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie poprzez modernizację ekspozycji oraz utworzenie nowej oferty w latach 2022-2023 Cel 2: Zwiększenie atrakcyjności Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie poprzez rozbudowę oferty muzycznej, teatralnej, filmowej i wystawienniczej w latach 2022-2023 Cel 3: Efektywne wykorzystanie zasobów kultury w mieście Olsztyn dzięki modernizacji ekspozycji oraz rozbudowę oferty muzycznej, teatralnej, filmowej i wystawienniczej w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w latach 2022-2023 Przedmiotem projektu jest dostosowanie Muzeum Warmii i Mazur do utrzymania dotychczasowej i prowadzenia nowoczesnej działalności kulturalnej poprzez zakup wyposażenia (do budynku Muzeum Warmii i Mazur) wraz ze stworzeniem aplikacji, filmu i gry. W wyniku realizacji projektu zostanie: • utworzona nowoczesna, multimedialna, interaktywna oferta wykorzystująca osiągnięcia współczesnej technologii (aplikacja, film, gra), • wzbogacona oferta kulturalna poprzez stworzenie i udostępnienie nowych atrakcji, • stworzone miejsce przyczyniające się do rozwoju intelektualnego lokalnej społeczności poprzez stworzenie nowoczesnej oraz dobrze wyposażonej bazy kulturalnej, • umożliwiony dostęp do nowoczesnych technologii multimedialnych, • podniesione walory estetyczne oraz atrakcyjność turystyczna i kulturalna Olsztyna. Okres realizacji projektu: 2022-2023 Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 – 2020. Numer i nazwa Osi priorytetowej: Kultura i dziedzictwo RPWM.06.00.00, Nr Priorytetu Inwestycyjnego: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego, Numer i nazwa Działania: RPWM.06.01.00 Infrastruktura kultury, Numer i nazwa Poddziałania: RPWM.06.01.02 Instytucje kultury. Całkowita wartość projektu: 1 688 654,79 zł Wydatki kwalifikowalne: 1 372 890,08 zł Dofinansowanie: 1 111 903,68 zł, w tym: 1) współfinansowanie UE w kwocie 1 000 713,31 zł 2) współfinansowanie krajowe z budżetu państwa w kwocie: 111 190,37 zł Współfinansowano ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. https://m.wmwm.pl/2024/01/orig/1024-8856.jpg https://m.wmwm.pl/2024/01/orig/tablica-dofinansowanie-zamek-8858.jpg

https://muzeum.olsztyn.pl/6592,mikolaj-kopernik-na-zamku-w-olsztynie-i-jego-tablica-astronomiczna-dostosowanie-muzeum-warmii-i-mazur-do-utrzymania-dotychczasowej-i-prowadzenia-nowoczesnej-dzialalnosci-kulturalnej.html

Godziny otwarcia Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Wynik: 22 2010-07-14 00:00:00

Regulamin zwiedzania 1 czerwca — 30 września (sezon letni): Poniedziałek |nieczynne (dzień pracy wewnętrznej)|| Wtorek |10:00 – 17:00 || Środa |10:00 – 17:00 || Czwartek |10:00 – 17:00 || Piątek |11:00 – 18:00 || Sobota | 11:00 – 18:00 || Niedziela | 10:00 – 17:00 || Kasa biletowa Wt, Śr, Cz, Nd | 10:00 – 16:30 || Kasa biletowa Pt, Sb | 11:00 – 17:30 || 1 października — 31 maja: Poniedziałek |nieczynne (dzień pracy wewnętrznej)|| Wtorek |9:00 – 16:00 || Środa |9:00 – 16:00 || Czwartek |9:00 – 16:00|| Piątek |9:00 – 16:00 || Sobota | 9:00 – 16:00 || Niedziela | 9:00 – 16:00 || Kasa biletowa | 9:00 – 15:30 || Muzeum — siedziba oraz oddziały Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie będą czynne w następujące święta (2024): 01 maja 2024 r. (środa) Święto Pracy 02 maja 2024 r. (czwartek) Święto Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 03 maja 2024 r. (piątek) Święto Konstytucji 3 Maja 15 sierpnia 2024 r. (czwartek) Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny Muzeum będzie nieczynne w następujące święta (2024): 01 stycznia 2024 r. (poniedziałek) Nowy Rok 06 stycznia 2024 r. (sobota) Trzech Króli 30 marca 2024 r. (sobota) Wielka Sobota (z wyjątkiem Muzeum Warmińskiego w Lidzbarku Warmińskim) 31 marca 2024 r. (niedziela) Wielkanoc 01 kwietnia 2024 r. (poniedziałek) Poniedziałek Wielkanocny 30 maja 2024 r. (czwartek) Boże Ciało 01 listopada 2024 r. (piątek) Wszystkich Świętych 11 listopada 2024 r. (poniedziałek) Narodowe Święto Niepodległości 24 grudnia 2024 r. (wtorek) Wigilia Bożego Narodzenia 25 grudnia 2024 r. (środa) Boże Narodzenie 26 grudnia 2024 r. (czwartek) II dzień świąt Bożego Narodzenia 31 grudnia 2024 r. (wtorek) Sylwester

https://muzeum.olsztyn.pl/1124,godziny-otwarcia-muzeum-warmii-i-mazur-w-olsztynie.html

Muzeum Przyrody w Olsztynie

Wynik: 22 2010-07-14 00:00:00

Regulamin zwiedzania 1 października – 31 maja: Poniedziałek |nieczynne (dzień pracy wewnętrznej) || Wtorek |9:00 – 16:00|| Środa |9:00 – 16:00|| Czwartek |9:00 – 16:00|| Piątek |9:00 – 16:00|| Sobota | 9:00 – 16:00|| Niedziela |9:00 – 16:00|| Kasa biletowa|9:00 – 15:30|| 1 czerwca – 30 września (sezon letni): Poniedziałek |nieczynne (dzień pracy wewnętrznej) || Wtorek |10:00 – 17:00|| Środa |10:00 – 17:00|| Czwartek |10:00 – 17:00|| Piątek |10:00 – 17:00|| Sobota | 10:00 – 17:00|| Niedziela |10:00 – 17:00|| Kasa biletowa|10:00 – 16:30|| Muzeum — siedziba oraz oddziały Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie będą czynne w następujące święta (2024): 01 maja 2024 r. (środa) Święto Pracy 02 maja 2024 r. (czwartek) Święto Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 03 maja 2024 r. (piątek) Święto Konstytucji 3 Maja 15 sierpnia 2024 r. (czwartek) Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny Muzeum będzie nieczynne w następujące święta (2024): 01 stycznia 2024 r. (poniedziałek) Nowy Rok 06 stycznia 2024 r. (sobota) Trzech Króli 30 marca 2024 r. (sobota) Wielka Sobota (za wyjątkiem Muzeum Warmińskiego w Lidzbarku Warmińskim) 31 marca 2024 r. (niedziela) Wielkanoc 01 kwietnia 2024 r. (poniedziałek) Poniedziałek Wielkanocny 30 maja 2024 r. (czwartek) Boże Ciało 01 listopada 2024 r. (piątek) Wszystkich Świętych 11 listopada 2024 r. (poniedziałek) Narodowe Święto Niepodległości 24 grudnia 2024 r. (wtorek) Wigilia Bożego Narodzenia 25 grudnia 2024 r. (środa) Boże Narodzenie 26 grudnia 2024 r. (czwartek) II dzień świąt Bożego Narodzenia 31 grudnia 2024 r. (wtorek) Sylwester

https://muzeum.olsztyn.pl/1129,muzeum-przyrody-w-olsztynie.html

„Polacy z Kresów Wschodnich na Warmii i Mazurach. Przenikanie się dziedzictwa kulturowego jako podstawa zrozumienia współczesności regionu”.

Wynik: 22 2010-07-19 00:00:00

Repatriacja to bolesny rozdział w naszej powojennej historii - migracji ludności polskiej z Ziem Utraconych Kresów Wschodnich Drugiej Rzeczpospolitej na tereny Polski w jej nowych granicach. Kresowianie stali się, wbrew własnej woli, przedmiotem w procesie „przesuwania” polskich granic, w konsekwencji czego pozbawiono ich ojczyzny. Tysiące ludzi przyjechało po II wojnie światowej z terenów obecnej Litwy, Białorusi i Ukrainy na Warmię i Mazury i tu odnalazło swój nowy dom, dlatego, by utrwalić relacje przesiedleńców z terenów Wschodnich Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie postanowiło utworzyć Archiwum Historii Mówionej. Naszym priorytetem było ocalić od zapomnienia losy naszych rodaków mających korzenie kresowe, chcieliśmy żeby wiedzieli, że ich wspomnienia są ważne nie tylko dla nich, ale i dla całej historii naszej ojczyzny. Idea Archiwum Historii Mówionej, jak i Pracowni Ikonografii i Digitalizacji Zbiorów Historycznych, narodziła się w zeszłym roku, gdy Mirosława Aleksandrowicz, przewodnicząca Federacji Rodzin Katyńskich w Olsztynie przyniosła do naszej placówki przedwojenne albumy swojej rodziny. Nie chciała ich jednak podarować do zbiorów Muzeum, gdyż jak nam powiedziała, stanowią one spuściznę duchową dla jej rodziny, chętnie się jednak zgodziła na skopiowanie zdjęć. Wówczas zrozumieliśmy, że potrzebujemy pracowni digitalizacyjnej z odpowiednim sprzętem, która umożliwiłaby kopiowanie i archiwizowanie przynoszonych do nas pamiątek historycznych. Napisaliśmy wówczas projekt: Polacy z Kresów Wschodnich na Warmii i Mazurach. Przenikanie się dziedzictwa kulturowego jako podstawa zrozumienia współczesności regionu, Z pieniędzy, które dostaliśmy na cele projektu zakupiliśmy: komputery, skanery do pozytywów, negatywów i slajdów, aparat fotograficzny, kamerę cyfrową, dyktafony, mikrofony, statywy, serwer sieciowy, a także sprzęt służący do przechowywania danych, co pozwoliło stworzyć jedną z najbardziej nowoczesnych pracowni digitalizacyjnych w naszym regionie.

Pracownia działa dwutorowo, jednocześnie realizuje założenia projektu, poprzez digitalizację, archiwizację i opis obiektów przyniesionych przez Kresowian, jak również digitalizuje obiekty, które są już w posiadaniu Muzeum.


Od lipca b.r. wyszliśmy w teren, by dotrzeć z kamerą i mikrofonem do wszystkich,
którzy wyrażą chęć uczestnictwa w naszym projekcie. Przeprowadziliśmy już około 20 wywiadów m.in. z: Michałem Bystrzyckim, Henrykiem Tumaszem, Józefem Pawluczykiem, ZuzannąWojciechowską, Marią Jabłonowską, Antonim Rudakiem, Haliną Herman, Alicją Sekułą, Łucją Jaczewską, Mirosławą Aleksandrowicz, Edwardem Kaliszem, Stanisławem Sienkiewiczem, Janem Rutkowskim, Ryszardem Czerniewskim, Alicją Tuńską oraz Aliną Popielawską. Jesteśmy zachwyceni życzliwością, z jaką spotkała się ta inicjatywa. Ludzie chętnie dzielą się z nami wspomnieniami i pamiątkami. Ideą Archiwum jest jak najwierniejsze przekazywanie relacji Kresowiaków, dlatego nie ingerujemy w treść wypowiedzi, przedstawiając je w formie subiektywnych relacji świadków. Przybierają one formę luźnych wypowiedzi, a także specjalistycznych wywiadów.

Kolekcja cyfrowa „Polacy z Kresów Wschodnich” jest dostępna w
siedzibie Muzeum, a już wkrótce będzie ją można również oglądać na naszej stronie internetowej. Podejmiemy również starania, by w przyszłości nagrania zgromadzone w Archiwum stały się pomocą w nauczaniu i weszły do programów wykorzystywanych w szkołach na wszystkich poziomach edukacji.

Pamiątki przekazywane do zbiorów Muzeum, są traktowane z najwyższą troską,
zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami muzealnymi. Obiekty, które z przyczyn niezależnych od nas nie trafiają do naszych kolekcji zostają zarchiwizowane w formie elektronicznej i oddawane właścicielom. Nasza Wschodnia Kolekcja Elektroniczna liczy już 4591 zeskanowanych eksponatów.

Na chwilę, obecną odbyliśmy ponad 70 spotkań, a w projekcie wzięło udział około 50 osób, m.in. Michał Bystrzycki, Zenon Ciechanowicz, Krzysztof Gargas, Maria Jabłonowska, Łucja Jaczewska, Zbigniew Janczewski, Janusz Kołakowski, Tadeusz Kowalski, Małgorzata
Kozuń, Małgorzata Kutaj, Stanisław Micewicz, Józef Pawluczyk, Hanna Koziarek-Pepol, Milena Piskorska-Blum, Barbara Popielawska, Maria Prorok, Antoni Rudak, Alicja Sekuła, Stanisław Sienkiewicz, Teresa Stefanowicz, Henryk Tumasz, Janusz Biedrzycki, Kazimierz Bogucki, Helena Cynalewska, Kazimiera Lewenda, Mieczysław Pożarski, Jan Rutkowski, Alicja Tuńska, Mirosława Aleksandrowicz, Tadeusz Andronowski, Tadeusz Bronowski, Ryszard Czerniewski, Olgierd Tomczonek, Edward Kalisz, Andrzej Małyszko, Maria Obolewicz, Mieczysław Pożarski, Waldemar Zwierko oraz ZuzannaWojciechowska. Do naszych zbiorów trafiły m.in.: zdjęcia, dokumenty, zeszyty i świadectwa szkolne, a także ręcznie utkane kapy i obrusy. Niektórzy przekazują nam spisane przez siebie wspomnienia, tak jak np. Zenon Ciechanowicz z Giżycka. Swoje wspomnienia przekazał nam również Antoni Rudak, pochodzący z Głębokiego na dzisiejszej Białorusi.

W kolejnych latach, zaplanowaliśmy wykorzystanie zebranych obiektów
historycznych, nagrań, kontaktów, do zorganizowania cyklu spotkań z polską kulturą, historią i tradycją Kresów Wschodnich. Uważamy, że najwłaściwszą formą byłyby tzw. „Żywe spotkania z historią”, na których sami Kresowiacy, mówiliby o sobie, o swoich wspomnieniach. Spotkania muzealne z „żywą historią” skupione będą wokół polskiej kultury, historii i tradycji Kresów Wschodnich. Nasze wykłady nie będą adresowane tylko do byłych mieszkańców Kresów, ale także dla młodego pokolenia, szczególnie młodzieży licealnej i studenckiej. Mamy nadzieję, że wychowana w zupełnie innej rzeczywistości, młodzież, zrozumie nostalgię za minionym czasem, za niepowtarzalną atmosferą dawnych Kresów. Przez pryzmat wspomnień Kresowian będziemy starać się również przybliżyć ślady bytności naszych rodaków ze Wschodu na Warmii i Mazurach, to co zrobili dla tego regionu i jak zapisali się w jego historii. Mamy nadzieję, że spotkania te będą niezapomnianą podróżą w czasie.

W końcowej fazie projektu zaplanowano wystawę dokumentującą życie repatriantów, jak również międzynarodową konferencję naukową, prezentującą wyniki badań
oraz sprawozdanie z „akcji terenowej” zbierania wspomnień i pamiątek: Polacy z Kresów Wschodnich na Warmii i Mazurach. Przenikanie się dziedzictwa kulturowego jako podstawa zrozumienia współczesności regionu.

Warmia i Mazury są regionem, gdzie po wydarzeniach II wojny światowej
przesiedlani byli mieszkańcy z Kresów Wschodnich. Do dzisiaj województwo jest zróżnicowane kulturowo. Przenikają się tu tradycje: polska, niemiecka, ukraińska, litewska i inne. Świadomość różnorodności kulturowej i jej przenikanie się jest niezbędne do zrozumienia współczesnego regionu, dlatego podjęliśmy wysiłki, by przybliżyć współczesnemu odbiorcy specyfikę naszego regionu.
Mamy nadzieję, że dzięki naszej akcji przybliżona zostanie historia polskich ziem Wschodnich i losy Polaków przesiedlonych w ramach akcji repatriacyjnej. Dzięki digitalizacji
i archiwizacji będą mogły służyć nie tylko nam, ale również następnym pokoleniom. Na dziś dzisiejszy, możemy pochwalić się sukcesem w realizacji projektu, który udowodnił jak wielkie jest zapotrzebowanie społeczne na tego typu zadania. Na dziś dzisiejszy, możemy pochwalić się sukcesem w realizacji projektu,
który zakładał stworzenie takiej jednostki.

Aktualna strona projektu: http://smok.hostil.pl/

 

https://muzeum.olsztyn.pl/1180,polacy-z-kresow-wschodnich-na-warmii-i-mazurach-przenikanie-sie-dziedzictwa-kulturowego-jako-podstawa-zrozumienia-wspolczesnosci-regionu.html

Muzeum w Gazecie

Wynik: 22 2010-11-17 00:00:00

Prezentowane żelazko pełnopłytowe pochodzi z wytwórni francuskiej i powstało pod koniec XIX wieku. Wykonane jest z żeliwa odlewanego. W polu posiada dekorację z liści laurowych i napis "GENDARME", oraz cyfrę 5, która określa jego wielkość. Żelazka pełnopłytowe używane były w całej Europie, zwłaszcza we Francji i w Niemczech, zaś w Polsce aż do lat 60. XX wieku.

https://muzeum.olsztyn.pl/1329,muzeum-w-gazecie.html

Muzeum w Gazecie

Wynik: 22 2010-12-09 00:00:00

Żelazka węglowe oraz żelazka na duszę przeważały w 2 pol. XIX i w 1 poł. XX wieku, w szczególności na wsiach, gdzie nie było innych źródeł energii. Dotyczy to zwłaszcza ziem polskich w okresie 20-lecia międzywojennego. Wytwarzane były one głównie w trzech wytwórniach żelaza w Końskich. Zaletą tych żelazek było to, że długo trzymały ciepło, natomiast zbyt łatwo było o zabrudzenie bielizny.

Prezentowane dziś żelazko powstało na pocz. XX wieku.

https://muzeum.olsztyn.pl/1337,muzeum-w-gazecie.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko