Zamek Muzyki: Postanowiliśmy otoczyć się pięknem

2025-05-27 13:13:28 (ost. akt: 2025-05-28 14:57:00)

Od 1 czerwca do 7 grudnia 2025, w siedem niedziel, o godzinie 17.00 zapraszamy na Cykl recitali Zamek Muzyki - artystów muzyków specjalizujących się w grze na historycznych instrumentach i interpretacjach dzieł dawnych mistrzów.

Zamek Muzyki: Postanowiliśmy otoczyć się pięknem
Zamek Biskupi w Lidzbarku Warmińskim, Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie należy do najcenniejszych zabytków architektury gotyckiej w Polsce, jest znakomicie zachowany, w ogromnej części autentyczny. W 2018 roku uzyskał tytuł Pomnika Historii. Architektura zamku, jego dzieje są materialnym świadectwem bogatej spuścizny historycznej i kulturowej regionu.
Od wielu lat Zamek odgrywa kluczową rolę w kultywowaniu i upowszechnianiu najwybitniejszych przejawów sztuki muzycznej zarówno w okresie świetności historycznej Warmii, jak i współcześnie. Gruntowna rewitalizacja zamku (w tym konserwacja organów z 1760 roku, w kaplicy zamkowej) i jego otoczenia, przeprowadzona w ostatnich latach, przyciąga do regionu rzesze turystów krajowych i zagranicznych, stwarzając tym samym wyjątkową okazję do prezentacji i popularyzacji najwybitniejszych dokonań muzycznych wśród niezwykle zróżnicowanej i wieloaspektowej publiczności. W czasach, które dla sektora kultury i sztuki stanowią szczególne wyzwanie, naznaczone są narastającą niepewnością, postępującą relatywizacją wartości, cykl koncertów Zamek Muzyki w zamyśle organizatorów ma być cennym antidotum na te niepokojące tendencje. Bezpośredni kontakt z żywą, emanującą autentycznością sztuką muzyczną, połączony z bardzo osobistą, otwartą relacją z artystami chętnymi do dzielenia się tajnikami swojego rzemiosła, stanowić będzie cenne doświadczenie, pozwalające na chwilę wytchnienia, refleksji i duchowej regeneracji - tak potrzebnej w obliczu współczesnych wyzwań i problemów mentalnych nurtujących społeczeństwo.
Organizacja cyklu Zamek Muzyki w historycznych murach Zamku Biskupów Warmińskich w Lidzbarku Warmińskim (oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie) to nie tylko unikatowa okazja do prezentacji sztuki muzycznej najwyższej próby, ale również istotny wkład w kultywowanie i propagowanie bezcennego dziedzictwa kulturowego regionu

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy: Towarzystwo Muzyczne MEDIUS, Hotel Krasicki
Patronat medialny: TV Kopernik, Warmia Info


Na pierwszy koncert zapraszamy już 1 czerwca, w niedzielę, o godzinie 17.00.

POSTANOWILIŚMY OTOCZYĆ SIĘ PIĘKNEM

Program:
• Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium g-moll
• Bartolomeo de Selma y Salaverde (1595-1640)
Vestiva i colli passeggiato
• Johann Caspar Kerll (1627-1693)
Passacaglia in d
• Phillipp Friedrich Böddecker (1607 - 1683)
Sonata sopra „La Monica"
• Johann Adam Reincken (1643-1722)
Fuga in g
• Giovanni Antonio Bertoli (1598 -1645)
Sonata settima
• Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Fantasia chromatica
• Anonim The Duke of Norfolk

Program koncertu skoncentruje się na stylu fantasticus, który charakteryzuje się swobodą wyrazu i emocjonalnością. Występ będzie obejmował utwory z epoki baroku, w których główną rolę odegrają dulcian oraz zabytkowe barokowe organy. Dulcian, z jego ciepłym brzmieniem, wprowadzi widzów w tajemniczy świat dźwięków, idealnie współgrając z potęgą organów. Koncert z pewnością zachwyci zarówno miłośników muzyki klasycznej, jak i tych, którzy pragną odkryć mniej znane instrumenty barokowe. W programie koncertu znalazły się kompozycje wybitnych twórców, których prace znacząco przyczyniły się do rozwoju muzyki okresu baroku. Wśród nich znajduje się Dietrich Buxtehude, autor monumentalnego „Praeludium g-moll”, które otworzy nasze spotkanie, wprowadzając słuchaczy w atmosferę niezwykłych dźwięków. Kolejne utwory, takie jak „Vestiva i colli passeggiato” Bartolomeo de Selma y Salaverde oraz „Passacaglia in d” Johann Caspara Kerlla, zaprezentują Państwu różnorodność stylów i technik, które charakteryzują epokę. Nie zabraknie również kompozycji Philippa Friedricha Böddeckera, Johann Adama Reinckena, Giovanni Antonio Bertoliego oraz Jana Pieterszoona Sweelincka, których dzieła w pełni oddają ducha barokowej twórczości. Na zakończenie koncertu usłyszymy utwór anonimowego kompozytora „The Duke of Norfolk”, który stanowi doskonałe zwieńczenie naszego programu.

Wykonawcy:

Tomasz Wesołowski - dulcian
Jan Tomasz Adamus - organy

Tomasz Wesołowski - fagocista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Koncertujący solista, kameralista, muzyk orkiestrowy i pedagog. Urodzony w 1980 r. w Gdańsku, gdzie w 1999 r. ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną a w 2004 uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im.S.Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Orawca. Swoją pasję muzyką baroku i historycznymi praktykami wykonawczymi realizował w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Donna Agrell, Wouter Verschuren) oraz w Accademia Internazionale della Musica w Mediolanie (Alberto Grazzi).
Nagradzany Stypendiami Prezydenta Miasta Gdańska oraz Fondazione Marco Fodella.
Od 2008 roku prowadzi klasę fagotu historycznego w Akademii Muzycznej im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu. Tamże w 2022 roku obronił doktorat o 42 Kaprysach na fagot solo Etienna Oziego. Jest inicjatorem działań aktywizujących i promujących młodych wykonawców muzyki dawnej, czego owocami są między innymi Oboeband Poznań czy Gdańska Scena Barokowa. Współpracuje z wiodącymi orkiestrami historycznego nurtu wykonawczego, między innymi z Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Capella Cracoviensis, {oh!} orkiestra historyczna, B’rock (René Jacobs), Freiburger Barockorchester, Les Musiciens du Prince (Cecilia Bartoli), Anima Eterna, Les Talens Lyriques (Christophe Rousset), Bach Collegium Japan (Masaaki Suzuki), Gli Angeli Genève (Stephan Mac Leod), Cappella Mediterannea (Leonardo Garcia Alarcón), Netherlands Bach Society, Canto Fiorito, Arte Dei Suonatori. Nagrywał dla Mezzo, Arte, Erato, Polskiego Radia, Channel Classics, naïve, Alpha, BIS, ORF, claves, Brillant Classics, DUX oraz Netflix i HBO. Aktywnie udziela się również jako wykładowca na kursach Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim oraz Oficina de Musica de Curitiba w Brazylii a także prowadząc liczne warsztaty i wykłady w polskich i zagranicznych uczelniach i szkołach muzycznych.


Jan Tomasz Adamus – dyrygent, organista, klawesynista, kreator kultury; studiował w Krakowie i Amsterdamie, był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2008 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry, z którymi wystąpił na wielu znaczących festiwalach i w renomowanych salach koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien, Haydn Festspiele Brühl, Festiwal Muzyki Polskiej, sala NOSPR, SWR Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle. Dokonał wielu nagrań płytowych obejmujących solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, opery barokowe oraz romantyzm na historycznych instrumentach (Chopin, Schubert, Moniuszko).


Kalendarium

« piątek, 30 maja 2025 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

piątek 30 Maja
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich