Nowa ekspresja – dekada dzikości w malarstwie

2025-04-30 12:05:03 (ost. akt: 2025-04-30 13:18:39)

Lata 80. XX w. były dla malarstwa czasem szczególnym, przyniosły mu bowiem – jako dziedzinie sztuki – przywrócenie obecności i dowartościowanie. W powojennym świecie sztuki, skupionym na problemach awangardy, konceptualizmu czy rodzącego się od lat 60. video-artu, malarstwo utraciło tradycyjnie przypisywaną mu dominującą rolę pośród wszystkich sztuk wizualnych.

Nowa ekspresja – dekada dzikości w malarstwie
Na przełomie lat 70. i 80. nastąpiła eksplozja malarstwa, określanego mianem nowej ekspresji: figuratywnego, wyrazistego, nasyconego intensywnymi, krzykliwymi kolorami, prowokatorskiego, śmiałego obyczajowo, a niejednokrotnie obscenicznego. Malarstwo znów stało się medium o wielkiej mocy oddziaływania i wizualnej atrakcyjności.

Nowe malarstwo było tematem głośnych wystaw, dyskusji krytyków i teoretyków sztuki; ożywienia doznał też rynek sztuki: modne stało się kupowanie i wieszanie obrazów artystów najmłodszej generacji.

Oczywiście z uwagi na sytuację polityczną w Polsce pierwszej połowy lat 80., nowym dzikim przyszło tworzyć w trudnych warunkach: po wprowadzeniu stanu wojennego całkowitej dezorganizacji uległa działalność wystawiennicza (o rynku sztuki w tamtym okresie trudno w ogóle mówić), rozpoczął się kilkuletni okres izolacji od wydarzeń artystycznych na Zachodzie. Mimo to polska transawangarda zdolna była zachować artystyczną łączność z kierunkami rozwijającymi się równolegle poza granicami Polski.

Nowi dzicy funkcjonowali jako grupy i środowiska w najważniejszych ośrodkach, w których siedziby mają wyższe uczelnie artystyczne. I tak z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych wywodziło się ugrupowanie ikoniczne dla polskiej transawangardy – Gruppa oraz Neue Bieriemiennost’, w Poznaniu najaktywniej działało Koło Klipsa, a we Wrocławiu LUXUS.

Prace polskich nowych dzikich zachowały świeżość i nie straciły mocy przekazu mimo zmiany rzeczywistości i przełożenia zwrotnicy konfliktów społecznych. A czy wciąż szokują? Szanowni Państwo, przecież to już klasyka!

Barbara Ciukszo
Dział Sztuki Współczesnej

obraz: Janusz Akermann, Moi ludzie IX, 1987, olej na płótnie

wystawa: „Wyjawić, pokazać, naśladować. Polskie malarstwo portretowe XIX/XX w. ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie”, sale barokowe, zamek w Olsztynie, wtorek – niedziela, godz. 9.00 – 16.00
kuratorka: Grażyna Prusińska

Literatura
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2020
K. Stanisławski, Nowa ekspresja. 20 lat, vol. 1, Introdukcja, Olsztyn 2006
A. Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992

Kalendarium

« piątek, 2 maja 2025 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

piątek 2 Maja
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich