Waszymi głosami muzealną przystawką lutego został stary druk „Hierosolymitana Peregrinatio Illustrissimi Domini Nicolai Christophori Radzivili […]” wydany w Braniewie w 1601 r. (sygn. St.Dr. 250). Eksponat będzie prezentowany w lutym w holu olsztyńskiego zamku.
Radziwiłł był najstarszym synem Elżbiety z Szydłowieckich (1533–1562) i Mikołaja Krzysztofa zwanego „Czarnym” (1515–1565), głowy rodu Radziwiłłów, a także marszałka wielkiego litewskiego. Po ojcu odziedziczył tytuł księcia Świętego Cesarstwa Rzymskiego, a po matce godność hrabiego szydłowieckiego. Wychowany został w duchu protestanckim. Edukację początkową odebrał w domu, następnie uczył się w gimnazjum w Strasburgu i na uniwersytecie w Tybindze. W połowie 1566 roku udał się do Włoch. W Rzymie, gdzie miał okazję rozmawiać z papieżem Piusem V, dokonał konwersji na katolicyzm. Na początku 1567 roku powrócił do Rzeczypospolitej, gdzie odebrał dziedziczne dobra po zmarłych rodzicach. Był wojewodą trockim i wileńskim. W latach 1579-1586 pełnił funkcję marszałka wielkiego litewskiego.
Prezentowany wolumin posiada ozdobną kartę tytułową. Tekst uzupełniony został miedziorytniczym portretem Radziwiłła oraz planem Bazyliki Grobu Chrystusa pt. „Planta Ecclesi”, których autorem jest Tomasz Makowski (1575-1630) - polski sztycharz i kartograf. Tekst wydrukowano w kolorze czarnym w układzie jednoszpaltowym. W druku zastosowano ozdobne inicjały, winiety, finaliki. Na kilku kartach widoczne są marginalia.
Oprawę tomu stanowi deska obleczona brązową skórą, bogato zdobiona o kompozycji ramowej. Widoczne są na niej ślepe tłoczenia — floratury, wzory geometryczne. Część tłoczeń była w przeszłości złocona. W centrum zwierciadła widoczny jest wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus. Kompozycja na obu okładzinach jest taka sama. Na grzbiecie widoczne są garby, które tworzą podwójne zwięzy.