Kolejnym zabytkiem średniowiecznego piśmiennictwa w księgozbiorze Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie jest rękopis oznaczony sygnaturą Rkps 20.
Liczy on cztery pergaminowe karty formatu ok. 30 × 21 cm. Zawiera napisany w XIV lub XV w. tekst w dwóch kolumnach z kolorowymi (czerwonymi i zielonymi) inicjałami. Według badań prof. Jacka Soszyńskiego jest to ustęp z popularnego średniowiecznego dzieła teologicznego „Speculum humanae salvationis” – „Zwierciadło ludzkiego zbawienia”. Był to szeroko znany w późnym średniowieczu traktat omawiający różne zdarzenia ze Starego Testamentu, które miały zapowiadać to, co wydarzyło się w Nowym Testamencie.
Podobnie jak wcześniej omawiane na naszej stronie rękopisy, ten również został wtórnie użyty jako okładka książki. Tym razem stało się to w bibliotece Collegium Hosianum w Braniewie, a oprawioną książką były dzieła św. Ambrożego drukowane w Paryżu w roku 1661. Karty nie tylko złożono (czego ślady widnieją na pierwszej i ostatniej karcie), ale i obcięto, pozostawiając z jednej z kolumn mniej więcej 2/3 szerokości.
W I połowie XX wieku wolumen z dziełami św. Ambrożego wraz ze średniowiecznymi kartami w okładce był własnością Państwowej Akademii w Braniewie stanowiącej kontynuację Collegium Hosianum. Wtedy też karty wyjęto i umieszczono w nowej oprawie. Z tamtych czasów wywodzi się niemiecka notatka informująca o sygnaturze księgi, z której okładki wyjęto karty, oraz niewielka owalna pieczątka z napisem „Bibliothek der Staatl[iche] Akademie Braunsberg”.
Po zakończeniu II wojny światowej rękopis znalazł się w rękach prywatnych, a następnie został zakupiony przez ówczesne Muzeum Mazurskie w Olsztynie w roku 1970. Obecnie można go oglądać w Internecie za pośrednictwem Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Cyfrowej – link: https://bit.ly/3SFSuKW
Michał Kulpa
Fot. Łukasz Kulicki
Podobnie jak wcześniej omawiane na naszej stronie rękopisy, ten również został wtórnie użyty jako okładka książki. Tym razem stało się to w bibliotece Collegium Hosianum w Braniewie, a oprawioną książką były dzieła św. Ambrożego drukowane w Paryżu w roku 1661. Karty nie tylko złożono (czego ślady widnieją na pierwszej i ostatniej karcie), ale i obcięto, pozostawiając z jednej z kolumn mniej więcej 2/3 szerokości.
W I połowie XX wieku wolumen z dziełami św. Ambrożego wraz ze średniowiecznymi kartami w okładce był własnością Państwowej Akademii w Braniewie stanowiącej kontynuację Collegium Hosianum. Wtedy też karty wyjęto i umieszczono w nowej oprawie. Z tamtych czasów wywodzi się niemiecka notatka informująca o sygnaturze księgi, z której okładki wyjęto karty, oraz niewielka owalna pieczątka z napisem „Bibliothek der Staatl[iche] Akademie Braunsberg”.
Po zakończeniu II wojny światowej rękopis znalazł się w rękach prywatnych, a następnie został zakupiony przez ówczesne Muzeum Mazurskie w Olsztynie w roku 1970. Obecnie można go oglądać w Internecie za pośrednictwem Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Cyfrowej – link: https://bit.ly/3SFSuKW
Michał Kulpa
Fot. Łukasz Kulicki