1 listopada 2023 r. (środa) – Wszystkich Świętych
Ilustracja „Hermes wiedzie duchy bohaterów do głębin Hadesu” pochodzi z książki „Dzieła Malarskie Stanisława Wyspiańskiego”.
Album ukazała się w 1925 roku nakładem Instytutu Wydawniczego "Bibljoteka Polska". Szczególny egzemplarz tego dzieła należał do Jana Gawrońskiego, później został ofiarowany Benito Mussoliniemu, a następnie Władysławowi Andersowi. Wstęp został napisany przez Stanisława Przybyszewskiego i Tadeusza Żuk Skarszewskiego, z tłumaczeniem na język francuski. W kolejnej części znajdujemy skatalogowane dzieła Wyspiańskiego, z czego 554 jest zestawiona chronologicznie. Resztę ilustracji Stanisław Świerz podzielił na 25 tablic zawierających reprodukcje najciekawszych dzieł malarza. Jednak wiele z nich można podziwiać tylko w tym wydawnictwie, gdyż nie zachowały się do czasów współczesnych. Album ten jest pierwszym, w którym podjęto próbę tak obszernego skatalogowania prac Wyspiańskiego.
Album ten to wartość sama w sobie, która tworzy misterną, namalowaną słowami opowieść. Opowieść, w której naszym towarzyszem staje się diaboliczny Przybyszewski i pełen dziennikarskiej równowagi Tadeusz Żuk Skarszewski. „I tu otworzyła mi się najgłębsza tajnia twórczości. Jest jeden punkt węzłowy w duszy twórczej, w którym wszystkie wrażenia, odbierane przez różnorodne zmysły, w jednię się zlewają! Dźwięk, linja, barwa – staje się |Jednią, nierozerwalną Jednią (…) Otóż w duszy Wyspiańskiego wszystko przetwarzało się na linję, formę, bryłę – w tym zakresie czuł, myślał, słyszał. Myśli swoje obrysowywał konturami, uczucia widział jako barwne plamy, zdarzenia przedstawiały mu się jako trzywymiarowe bryły…” Przybyszewski na swój tylko metafizyczno — duchowy i młodopolski sposób przedstawia swoją wizję artysty, w którym widzi poetę, plastyka, mistrza, człowieka o wielu talentach, ale jednym umyśle, jednej duszy i jednej sile twórczej.
Indywidualność i artystyczna wrażliwość pełna otwartości na detale tworzy wizualne mistrzostwo, dostrzegalne na wszystkich przedstawionych w katalogu dziełach. Twórczość Wyspiańskiego pozbawiona jest naśladownictwa, nacechowana własnym patrzeniem na świat, naturę i ludzkie życie.
Znajdujący się w Bibliotece egzemplarz trafił w darze do Muzeum Warmii i Mazur w roku 1958. Na stronie tytułowej widnieje dedykacja: „Wielmożnemu panu Władysławowi Czapskiemu ku uczczeniu dziesięciolecia pracy w leśnictwie. Współpracownicy”.
Hajnówka 1918-1928.
Album ukazała się w 1925 roku nakładem Instytutu Wydawniczego "Bibljoteka Polska". Szczególny egzemplarz tego dzieła należał do Jana Gawrońskiego, później został ofiarowany Benito Mussoliniemu, a następnie Władysławowi Andersowi. Wstęp został napisany przez Stanisława Przybyszewskiego i Tadeusza Żuk Skarszewskiego, z tłumaczeniem na język francuski. W kolejnej części znajdujemy skatalogowane dzieła Wyspiańskiego, z czego 554 jest zestawiona chronologicznie. Resztę ilustracji Stanisław Świerz podzielił na 25 tablic zawierających reprodukcje najciekawszych dzieł malarza. Jednak wiele z nich można podziwiać tylko w tym wydawnictwie, gdyż nie zachowały się do czasów współczesnych. Album ten jest pierwszym, w którym podjęto próbę tak obszernego skatalogowania prac Wyspiańskiego.
Album ten to wartość sama w sobie, która tworzy misterną, namalowaną słowami opowieść. Opowieść, w której naszym towarzyszem staje się diaboliczny Przybyszewski i pełen dziennikarskiej równowagi Tadeusz Żuk Skarszewski. „I tu otworzyła mi się najgłębsza tajnia twórczości. Jest jeden punkt węzłowy w duszy twórczej, w którym wszystkie wrażenia, odbierane przez różnorodne zmysły, w jednię się zlewają! Dźwięk, linja, barwa – staje się |Jednią, nierozerwalną Jednią (…) Otóż w duszy Wyspiańskiego wszystko przetwarzało się na linję, formę, bryłę – w tym zakresie czuł, myślał, słyszał. Myśli swoje obrysowywał konturami, uczucia widział jako barwne plamy, zdarzenia przedstawiały mu się jako trzywymiarowe bryły…” Przybyszewski na swój tylko metafizyczno — duchowy i młodopolski sposób przedstawia swoją wizję artysty, w którym widzi poetę, plastyka, mistrza, człowieka o wielu talentach, ale jednym umyśle, jednej duszy i jednej sile twórczej.
Indywidualność i artystyczna wrażliwość pełna otwartości na detale tworzy wizualne mistrzostwo, dostrzegalne na wszystkich przedstawionych w katalogu dziełach. Twórczość Wyspiańskiego pozbawiona jest naśladownictwa, nacechowana własnym patrzeniem na świat, naturę i ludzkie życie.
Znajdujący się w Bibliotece egzemplarz trafił w darze do Muzeum Warmii i Mazur w roku 1958. Na stronie tytułowej widnieje dedykacja: „Wielmożnemu panu Władysławowi Czapskiemu ku uczczeniu dziesięciolecia pracy w leśnictwie. Współpracownicy”.
Hajnówka 1918-1928.