Pamiętacie jeszcze kultowy motorower Komar?
Te niezawodne, choć proste w konstrukcji maszyny, były symbolem wielu polskich ulic w latach 70. i 80. XX wieku. Dla wielu z nas Komar kojarzy się z młodością, pierwszymi wyprawami na dwóch kołach i niesamowitymi przygodami!
Komar to popularny w Polsce pojazd dwukołowy produkowany w latach 1960-1985 przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom-Romet. W ciągu 25 lat produkcji stworzono wiele modeli i wersji tego motoroweru, począwszy od modelu Komar 232 aż do modelu 2395 Sport. Każdy kolejny model wprowadzał różne usprawnienia, ale podstawowa konstrukcja pozostawała zbliżona. Komary były wyposażone w silnik dwusuwowy o pojemności 50 cm³. Silnik ten, choć prosty w konstrukcji, okazał się dość wytrzymały i niezawodny. Ten jednoślad był nie tylko środkiem transportu, ale też stał się częścią kultury młodzieżowej tamtych czasów. Dla wielu młodych ludzi w Polsce był to pierwszy pojazd, który dał im poczucie niezależności.
Choć dzisiaj motoryzacja poszła do przodu, a Komary stały się rzadkością, to wielu entuzjastów motoryzacji w Polsce pielęgnuje pamięć o Komarze, odnawiając stare egzemplarze i organizując zloty miłośników tej marki.
Kto z Was miał swojego Komara? Jakie macie wspomnienia z nim związane? Podzielcie się w komentarzach!
Fot. Ryszard Czerniewski, Archiwum Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Komar to popularny w Polsce pojazd dwukołowy produkowany w latach 1960-1985 przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom-Romet. W ciągu 25 lat produkcji stworzono wiele modeli i wersji tego motoroweru, począwszy od modelu Komar 232 aż do modelu 2395 Sport. Każdy kolejny model wprowadzał różne usprawnienia, ale podstawowa konstrukcja pozostawała zbliżona. Komary były wyposażone w silnik dwusuwowy o pojemności 50 cm³. Silnik ten, choć prosty w konstrukcji, okazał się dość wytrzymały i niezawodny. Ten jednoślad był nie tylko środkiem transportu, ale też stał się częścią kultury młodzieżowej tamtych czasów. Dla wielu młodych ludzi w Polsce był to pierwszy pojazd, który dał im poczucie niezależności.
Choć dzisiaj motoryzacja poszła do przodu, a Komary stały się rzadkością, to wielu entuzjastów motoryzacji w Polsce pielęgnuje pamięć o Komarze, odnawiając stare egzemplarze i organizując zloty miłośników tej marki.
Kto z Was miał swojego Komara? Jakie macie wspomnienia z nim związane? Podzielcie się w komentarzach!
Fot. Ryszard Czerniewski, Archiwum Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie