Portret młodej kobiety jako żniwiarki, interpretowany jako alegoria lata, jest dziełem przypisywanym artyście pochodzącemu z terenów Prus Wschodnich i datowany jest na IV ćw. XVIII w.
Lekkość wykonania modelunku, gra świateł i cienia, a przede wszystkim duża swoboda w malowaniu pozwalają stwierdzić, że nieznany autor Żniwiarki był artystycznie wykształcony i malarsko doświadczony.
W ciągu całego XIX stulecia artyści z wielkim upodobaniem posługiwali się językiem alegorii,
powszechnie znanym i rozumianym. Jeszcze w połowie stulecia obowiązywała, w
akademickim malarstwie francuskim, hierarchia tematów, zgodnie z którą alegoria była
znacznie wyżej notowana niż portret. Alegoria lata mieści się też w nurcie sentymentalnego
malarstwa połowy XIX wieku, które cieszyło się dużą popularnością wśród mieszczańskich
odbiorców.
Obecnie Żniwiarka zdobi ściany Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie i będzie gościć tam aż do jesieni!