Zamek w Lidzbarku Warmińskim, 3 luty, piątek, godz. 18.00
Musique pour le Roy!
W centralnej części pałacu królewskiego w Wersalu znajduje się Petite Galerie. Pierwotnie stanowiła część myśliwskiego pałacyku Ludwika XIII (1601-1643), by po przebudowie dokonanej przez Ludwika XIV (1638-1715), połączyć dwa główne skrzydła nowej rezydencji królewskiej, zamieszkiwanej przez kolejnych władców z dynastii Burbonów: Ludwika XV (1710-1774) oraz Ludwika XVI (1754-1793).
To właśnie Petite Galerie była miejscem prywatnych koncertów organizowanych przez Madame Maintenon dla najbliższego otoczenia Ludwika XIV. Do wąskiego, wręcz intymnego grona zaproszonych, należeli wyłącznie członkowie rodziny monarchy oraz nieliczni wyróżnieni goście. Program i tytuł dzisiejszego muzycznego spotkania Musique pour le Roy! nawiązuje do repertuaru komponowanego przez królewskich muzyków - wybitnych postaci Louis Marchanda – organisty królewskiego, który opuścił ostatecznie dwór w atmosferze skandalu, a także uwielbianego François Couperina – królewskiego organisty i klawesynisty.
Historia oboju i klawesynu we Francji była ściśle związana z okresem panowania władców zamieszkujących Wersal: Ludwika XIV, Ludwika XV oraz Ludwika XVI.
To właśnie na dworze w Wersalu znajduje się oryginalny złoty klawesyn, którego kopię będziecie Państwo mogli usłyszeć w lidzbarskim Zamku. Dwór francuski uznaje się również za kolebkę oboju barokowego.
W programie znajdą się oprócz suity klawesynowej Louis Marchanda, jeden z wielkich koncertów z cyklu „Les Goûts-réunis, ou Nouveaux Concerts” na górny głos – w tym wypadku obój i basso continuo realizowane przez klawesyn.
Jako ostatnia zabrzmi Chaconne Jacques'a Duphly'ego. Biografowie podkreślają znamienne daty życia Duphly'ego, rok jego urodzin - 1715 - jako rok śmierci Ludwika XIV oraz datę śmierci - 1789 - rok zwiastujący wraz z wybuchem Rewolucji Francuskiej, nieuchronny koniec ery klawesynu.
Marek Niewiedział – obój barokowy
Ewa Mrowca - klawesyn
Zabrzmi słynny „Złoty klawesyn” z warsztatu Joannes Ruckers – Antwerpen (1628b – Versailles)/Nicolas Blanchet – Paris 1706
Kopia Fred Bettenhausen, 2006, depozyt dzięki „ZM Concept” Bydgoszcz
Program:
Louis Marchand (1669-1732)
Suite en sol mineur (1703) pour le clavecin
Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - Gigue - Gavotte - Menuet - Menuet Rondeau –
Gavotte (1707)
Ewa Mrowca – klawesyn
François Couperin (1668-1733)
Sixiéme Concert
Gravement et mesure
Allemande
Sarabande
Air de Diable
Siciliéne
Marek Niewiedział – obój barokowy
Ewa Mrowca – klawesyn
Jacques Duphly (1715-1789)
Pièces de clavecin
Chaconne
Ewa Mrowca – klawesyn
Partner wydarzenia: Hotel KRASICKI
W centralnej części pałacu królewskiego w Wersalu znajduje się Petite Galerie. Pierwotnie stanowiła część myśliwskiego pałacyku Ludwika XIII (1601-1643), by po przebudowie dokonanej przez Ludwika XIV (1638-1715), połączyć dwa główne skrzydła nowej rezydencji królewskiej, zamieszkiwanej przez kolejnych władców z dynastii Burbonów: Ludwika XV (1710-1774) oraz Ludwika XVI (1754-1793).
To właśnie Petite Galerie była miejscem prywatnych koncertów organizowanych przez Madame Maintenon dla najbliższego otoczenia Ludwika XIV. Do wąskiego, wręcz intymnego grona zaproszonych, należeli wyłącznie członkowie rodziny monarchy oraz nieliczni wyróżnieni goście. Program i tytuł dzisiejszego muzycznego spotkania Musique pour le Roy! nawiązuje do repertuaru komponowanego przez królewskich muzyków - wybitnych postaci Louis Marchanda – organisty królewskiego, który opuścił ostatecznie dwór w atmosferze skandalu, a także uwielbianego François Couperina – królewskiego organisty i klawesynisty.
Historia oboju i klawesynu we Francji była ściśle związana z okresem panowania władców zamieszkujących Wersal: Ludwika XIV, Ludwika XV oraz Ludwika XVI.
To właśnie na dworze w Wersalu znajduje się oryginalny złoty klawesyn, którego kopię będziecie Państwo mogli usłyszeć w lidzbarskim Zamku. Dwór francuski uznaje się również za kolebkę oboju barokowego.
W programie znajdą się oprócz suity klawesynowej Louis Marchanda, jeden z wielkich koncertów z cyklu „Les Goûts-réunis, ou Nouveaux Concerts” na górny głos – w tym wypadku obój i basso continuo realizowane przez klawesyn.
Jako ostatnia zabrzmi Chaconne Jacques'a Duphly'ego. Biografowie podkreślają znamienne daty życia Duphly'ego, rok jego urodzin - 1715 - jako rok śmierci Ludwika XIV oraz datę śmierci - 1789 - rok zwiastujący wraz z wybuchem Rewolucji Francuskiej, nieuchronny koniec ery klawesynu.
Marek Niewiedział – obój barokowy
Ewa Mrowca - klawesyn
Zabrzmi słynny „Złoty klawesyn” z warsztatu Joannes Ruckers – Antwerpen (1628b – Versailles)/Nicolas Blanchet – Paris 1706
Kopia Fred Bettenhausen, 2006, depozyt dzięki „ZM Concept” Bydgoszcz
Program:
Louis Marchand (1669-1732)
Suite en sol mineur (1703) pour le clavecin
Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - Gigue - Gavotte - Menuet - Menuet Rondeau –
Gavotte (1707)
Ewa Mrowca – klawesyn
François Couperin (1668-1733)
Sixiéme Concert
Gravement et mesure
Allemande
Sarabande
Air de Diable
Siciliéne
Marek Niewiedział – obój barokowy
Ewa Mrowca – klawesyn
Jacques Duphly (1715-1789)
Pièces de clavecin
Chaconne
Ewa Mrowca – klawesyn
Partner wydarzenia: Hotel KRASICKI