Rosja, koniec XVI wieku, tempera jajeczna na desce.
Wydawałoby się, że wielkanocne przysmaki są już tylko wspomnieniem i powróciliśmy już po świętach do swoich obowiązków. Jednak niektórzy chrześcijanie dopiero rozpoczynają świętowanie. W Kościołach obrządków wschodnich, które nadal posługują się kalendarzem juliańskim, Wielkanoc wypada w najbliższą niedzielę, 24 kwietnia.
W tradycyjnym prawosławiu nie ma przedstawień Chrystusa Zmartwychwstałego odpowiadających zachodnim wyobrażeniom. Moment Zmartwychwstania jest tajemnicą, której nie jest w stanie pojąć ludzki umysł. Wydarzenie to przedstawia się więc symbolicznie dwoma rodzajami ikon – Zstąpienie do Piekieł i Święte Niewiasty Myrofory, czyli „przynoszące mirrę”.
Odzyskana dzięki współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego ikona Trzy Marie u Grobu jest realizacją tego drugiego tematu. Wielkość ikony, która ma prawie 70 cm wysokości, sugeruje, że pochodzi ona z ikonostasu – byłaby więc ikoną z trzeciego rzędu, gdzie umieszczane są ikony 12 wielkich świąt.
Ikonę cechuje kolorystyka mieszcząca się w ramach kanonu malarstwa ikonowego. Twarze przedstawionych postaci, szczególnie Archanioła, są dość rozmalowane, ale stroje postaci oraz całun mają już cechy wyraźnie bardziej rysunkowe. Typowe dla ikon z tego okresu jest mocno widoczne obrysowanie konturów postaci. Szczególnie rysunkowo zostały potraktowane, zaznaczone cienkimi liniami, fałdy szat oraz architektura, na tle której ukazano postać Chrystusa.
Ikony przedstawiające Trzy Marie u Grobu są rzadkością w polskich zbiorach muzealnych, co czyni ikonę olsztyńską wyjątkową.
Dominika Kałabun
W tradycyjnym prawosławiu nie ma przedstawień Chrystusa Zmartwychwstałego odpowiadających zachodnim wyobrażeniom. Moment Zmartwychwstania jest tajemnicą, której nie jest w stanie pojąć ludzki umysł. Wydarzenie to przedstawia się więc symbolicznie dwoma rodzajami ikon – Zstąpienie do Piekieł i Święte Niewiasty Myrofory, czyli „przynoszące mirrę”.
Odzyskana dzięki współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego ikona Trzy Marie u Grobu jest realizacją tego drugiego tematu. Wielkość ikony, która ma prawie 70 cm wysokości, sugeruje, że pochodzi ona z ikonostasu – byłaby więc ikoną z trzeciego rzędu, gdzie umieszczane są ikony 12 wielkich świąt.
Ikonę cechuje kolorystyka mieszcząca się w ramach kanonu malarstwa ikonowego. Twarze przedstawionych postaci, szczególnie Archanioła, są dość rozmalowane, ale stroje postaci oraz całun mają już cechy wyraźnie bardziej rysunkowe. Typowe dla ikon z tego okresu jest mocno widoczne obrysowanie konturów postaci. Szczególnie rysunkowo zostały potraktowane, zaznaczone cienkimi liniami, fałdy szat oraz architektura, na tle której ukazano postać Chrystusa.
Ikony przedstawiające Trzy Marie u Grobu są rzadkością w polskich zbiorach muzealnych, co czyni ikonę olsztyńską wyjątkową.
Dominika Kałabun