„Z niepamięci. Rzeźby Adolfo Wildta (1868-1931) z kolekcji Franza Rosego w Dylewie”

2022-02-23 12:00:09 (ost. akt: 2022-02-23 12:44:27)

#Zniepamięci /wystawa

„Z niepamięci. Rzeźby Adolfo Wildta (1868-1931) z kolekcji Franza Rosego w Dylewie”

Autor: Łukasz Kulicki

Adolfo Wildt (1868-1931) – rzeźbiarz, wybitny przedstawiciel włoskiego modernizmu i symbolizmu.

Franz Rose (1854-1912) – architekt, właściciel majątku w Dylewie/Dohlau, kolekcjoner sztuki, mecenas artystów.

Znajomość Rose-Wildt rozpoczęła się w 1894 r., podczas jednej z artystycznych podróży właściciela Dylewa. W Rzymie, w Galerii Sztuki Współczesnej zobaczył piękny marmurowy portret młodej kobiety „Vedowa”, którym zachwycił się do tego stopnia, że odnalazł w mediolańskiej pracowni jego autora. Wildt miał wówczas 26 lat, właśnie ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Mediolanie i rozpoczynał swoją artystyczną drogę. Franz Rose zaproponował Wildtowi kontrakt, w którym za sumę 4000 lirów rocznie, zapewniał sobie prawo do pierwszego egzemplarza każdej rzeźby, natomiast szkice i pozostałe kopie należały do autora. Wspominając tę wizytę, artysta podsumował „[...] zostaliśmy przyjaciółmi, więcej niż przyjaciółmi – braćmi. Był moim mecenasem. Przez 18 lat pracowałem dla niego z miłością i pasją”.

Spotkanie tak hojnego protektora na początku kariery miało dla Wildta ogromne znaczenie. Z jednej strony kontrakt uwalniał go od trosk materialnych, z drugiej – izolował z naturalnego dla twórcy mediolańskiego środowiska i toczącego się tam życia artystycznego. Utrudniał wystawianie, zaistnienie w świecie sztuki, a tym samym okazję do spotkań, rozmów, wymiany doświadczeń. Artysta był na wyłączność swojego mecenasa.

Adolfo Wildt wykonał dla Franza Rosego ponad 30 rzeźb, z czego część stanowiły kopie mistrzów antyku i renesansu, co było wyrazem upodobań mecenasa, ale też pokrywało z preferencjami artysty. Na podstawie funkcjonujących od II polowy XIX katalogów gipsowych odlewów antycznych i renesansowych rzeźb powstawały prace w marmurze, m.in. kopia głowy Dionizosa, której oryginał znajduje się w kolekcji kapitolińskiej, reliefy przedstawiające „Portret damy”, „Św. Jana Chrzciciela”, czy „Portret młodzieńca” przypisywane renesansowemu twórcy Desiderio da Settignano (ok.1428-1464), a także fantastycznie miękko modelowaną twarzyczkę putta wg. reliefu Donatella (ok.1386-1466) z kościoła św. Krzyża we Florencji. Rzeźbił też według własnych projektów, już wtedy świadczących o jego talencie i oryginalności.

Cdn

„Z niepamięci. Rzeźby Adolfo Wildta (1868-1931) z kolekcji Franza Rosego w Dylewie”, Olszyn – zamek, sala przy wieży: https://bit.ly/3uTG6eg

Kalendarium

« poniedziałek, 27 czerwca 2022 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

poniedziałek 27 Czerwca
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • 90-lecie polskich szkół na Warmii i Mazurach
  • Oferta najmu sal
  • Film promocyjny Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Doposażenie pracowni edukacyjnych Muzeum Przyrody - baner
  • Strona projektu:
  • Centrum Spotkań Europejskich