#PokazNabytkówMWiM
Zbiory Gabinetu Numizmatycznego Działu Historii i Etnografii liczą prawie 13 tys. jednostek inwentarzowych. Obok monet, banknotów, papierów wartościowych, bonów i żetonów zawierają również zabytki związane ze sztuką medalierską, sfragistyką i falerystyką.
Kolekcja numizmatów obejmuje obiekty od XI wieku do współczesności. Trzonem są 24 skarby, z których najstarszy ukryty został w XI wieku, najmłodszy niedługo przed II wojną światową. Najbardziej typowe to znaleziska zawierające monety krzyżackie, pruskie, polskie, a także z okresu wojen szwedzkich. Osobne miejsce zajmuje niewielki zbiór antycznych brązów (Rzym, Bizancjum). Wśród papierowych środków płatniczych szczególnie cenne są banknoty z okresu insurekcji kościuszkowskiej oraz obligacje Rządu Narodowego.
Medalierstwo w znacznej mierze reprezentuje plastyka polska. Muzeum posiada jednak parę cennych zabytków o proweniencji włoskiej, francuskiej i niemieckiej. W zbiorach sfragistycznych na uwagę zasługują tłoki pieczęci cechowych.
Najnowsze nabytki reprezentuje coroczny przekaz Departamentu Skarbcowego NBP zawierający wybrane walory kolekcjonerskie wyemitowane w 2019 i 2020 r. Wśród nich jak zwykle, jedną z najcenniejszych i najciekawszych jest 50 złotowa moneta z będącej w toku emisji serii wzorowanej na kolekcji medali Stanisława Augusta Poniatowskiego. Tym razem jest to wizerunek króla Zygmunta III Wazy.
Wyjątkowa seria złotych i srebrnych monet kolekcjonerskich o nominałach 500 zł i 50 zł – „Skarby Stanisława Augusta” – odwzorowuje słynną osiemnastowieczną serię medalierską z wizerunkami królów Polski wykonaną na zlecenie Stanisława Augusta Poniatowskiego. Królewskie medale powstawały w mennicy warszawskiej w latach 1791–1797/1798. Ich twórcami byli dwaj wybitni medalierzy Jan Filip Holzhaeusser i Jan Jakub Reichel. Medale były wzorowane na portretach namalowanych w latach 1768–1771 przez Marcella Bacciarellego do Pokoju Marmurowego w Zamku Królewskim w Warszawie.
Innymi, wartymi zauważenia monetami, tym razem ze względu na technikę wykonania i zastosowane materiały są:
-20 złotych z portretem Heleny Modrzejewskiej według obrazu Franka Fowlera, w który to nominał wprawiono wizerunek dekorowanego motywami roślinnymi wachlarza aktorki, wykonany z porcelany.
-50 złotych dedykowane 700-leciu Kościoła Mariackiego w Krakowie, w którym zastosowano wstawki ze szkła barwionego, odwzorowujące witraże pochodzące z tejże świątyni.
-50 złotych poświęcone 100-leciu zaślubin Polski z Bałtykiem, niewątpliwie inspirowane obrazem Juliusza Kossaka. Oprócz postaci generała Józefa Hallera wjeżdżającego konno do morza powierzchnię nominału ozdobiła plastyczna wstawka z kuliście uformowanego bursztynu.
Jednym z ciekawszych, bo nietypowych pod względem nominału, jest banknot o wartości 19 złotych, wyemitowany w 100-lecie powstania Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych, na którym znalazł się wizerunek jednego z ojców niepodległości – Ignacego Jana Paderewskiego. Drugim w przekazie NBP, ciekawym pod względem kompozycji (układ pionowy), jest nominał 20 złotych poświęcony setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej.
Małgorzata Kumorowicz
Kolekcja numizmatów obejmuje obiekty od XI wieku do współczesności. Trzonem są 24 skarby, z których najstarszy ukryty został w XI wieku, najmłodszy niedługo przed II wojną światową. Najbardziej typowe to znaleziska zawierające monety krzyżackie, pruskie, polskie, a także z okresu wojen szwedzkich. Osobne miejsce zajmuje niewielki zbiór antycznych brązów (Rzym, Bizancjum). Wśród papierowych środków płatniczych szczególnie cenne są banknoty z okresu insurekcji kościuszkowskiej oraz obligacje Rządu Narodowego.
Medalierstwo w znacznej mierze reprezentuje plastyka polska. Muzeum posiada jednak parę cennych zabytków o proweniencji włoskiej, francuskiej i niemieckiej. W zbiorach sfragistycznych na uwagę zasługują tłoki pieczęci cechowych.
Najnowsze nabytki reprezentuje coroczny przekaz Departamentu Skarbcowego NBP zawierający wybrane walory kolekcjonerskie wyemitowane w 2019 i 2020 r. Wśród nich jak zwykle, jedną z najcenniejszych i najciekawszych jest 50 złotowa moneta z będącej w toku emisji serii wzorowanej na kolekcji medali Stanisława Augusta Poniatowskiego. Tym razem jest to wizerunek króla Zygmunta III Wazy.
Wyjątkowa seria złotych i srebrnych monet kolekcjonerskich o nominałach 500 zł i 50 zł – „Skarby Stanisława Augusta” – odwzorowuje słynną osiemnastowieczną serię medalierską z wizerunkami królów Polski wykonaną na zlecenie Stanisława Augusta Poniatowskiego. Królewskie medale powstawały w mennicy warszawskiej w latach 1791–1797/1798. Ich twórcami byli dwaj wybitni medalierzy Jan Filip Holzhaeusser i Jan Jakub Reichel. Medale były wzorowane na portretach namalowanych w latach 1768–1771 przez Marcella Bacciarellego do Pokoju Marmurowego w Zamku Królewskim w Warszawie.
Innymi, wartymi zauważenia monetami, tym razem ze względu na technikę wykonania i zastosowane materiały są:
-20 złotych z portretem Heleny Modrzejewskiej według obrazu Franka Fowlera, w który to nominał wprawiono wizerunek dekorowanego motywami roślinnymi wachlarza aktorki, wykonany z porcelany.
-50 złotych dedykowane 700-leciu Kościoła Mariackiego w Krakowie, w którym zastosowano wstawki ze szkła barwionego, odwzorowujące witraże pochodzące z tejże świątyni.
-50 złotych poświęcone 100-leciu zaślubin Polski z Bałtykiem, niewątpliwie inspirowane obrazem Juliusza Kossaka. Oprócz postaci generała Józefa Hallera wjeżdżającego konno do morza powierzchnię nominału ozdobiła plastyczna wstawka z kuliście uformowanego bursztynu.
Jednym z ciekawszych, bo nietypowych pod względem nominału, jest banknot o wartości 19 złotych, wyemitowany w 100-lecie powstania Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych, na którym znalazł się wizerunek jednego z ojców niepodległości – Ignacego Jana Paderewskiego. Drugim w przekazie NBP, ciekawym pod względem kompozycji (układ pionowy), jest nominał 20 złotych poświęcony setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej.
Małgorzata Kumorowicz