#SztukaDawna
Według Ewangelii Św. Mateusza (2, 1-12) Mędrcy ze Wschodu, podążając za gwiazdą, trafili do Betlejem w celu oddania hołdu nowonarodzonemu Chrystusowi. Wspomniana Ewangelia jest jedynym źródłem wiedzy na ten temat. Zatem zarówno tajemnicze postaci cudzoziemców, jak i wędrująca po niebie gwiazda, stanowią nie lada zagadkę. Św. Mateusz nie wymienił nawet, tak utartej w tradycji, liczby „trzy” odnoszącej się do ilości magów. Pozostaje jeszcze kwestia ich imion. Dlaczego więc jedno z najstarszych świąt w Kościele, symbolizujące pokłon pogan przed Chrystusem, nazywamy Świętem Trzech Króli?
Wskazówką mogą być wymienione w Ewangelii dary, które mężczyźni przynieśli ze sobą: kadzidło, mirra i złoto. W teologii i ikonografii przyjęto, że cudzoziemców było trzech, a każdy z nich przyniósł jeden z podarunków. Imiona z kolei pochodzą z ormiańskiej ewangelii apokryficznej (teksty natchnione, niewchodzące w Kanon Biblii), która mówi o trzech braciach pochodzących z Persji o imionach Kacper, Melchior i Baltazar. Św. Mateusz co prawda pisał o mędrcach, a określenie „królowie” zostało zastosowane nieco na wyrost i może wynikać z błędnych tłumaczeń.
Trzej Królowie, a raczej Trzej Magowie, zagościli w sztuce Europy Zachodniej i inspirowali wielu twórców do artystycznych wizji ukazujących Pokłon Trzech Króli. W zbiorach Działu Sztuki Dawnej i Rzemiosła Artystycznego znajduje się kilka prac pokazujących ten temat. Jedną z nich jest relief pochodzący z II ćw. XVIII wieku, autorstwa reszelskiego warsztatu Jana Chrystiana Schmidta. Po lewej stronie znajduję się Maria z Dzieciątkiem na kolanach, towarzyszy im św. Józef. Po prawej Trzech Mędrców, jeden z nich przyklęka, przekazując podarunek. Nad zabudowaniami zatrzymała się gwiazda, która towarzyszyła wędrowcom przez całą drogę.
Wskazówką mogą być wymienione w Ewangelii dary, które mężczyźni przynieśli ze sobą: kadzidło, mirra i złoto. W teologii i ikonografii przyjęto, że cudzoziemców było trzech, a każdy z nich przyniósł jeden z podarunków. Imiona z kolei pochodzą z ormiańskiej ewangelii apokryficznej (teksty natchnione, niewchodzące w Kanon Biblii), która mówi o trzech braciach pochodzących z Persji o imionach Kacper, Melchior i Baltazar. Św. Mateusz co prawda pisał o mędrcach, a określenie „królowie” zostało zastosowane nieco na wyrost i może wynikać z błędnych tłumaczeń.
Trzej Królowie, a raczej Trzej Magowie, zagościli w sztuce Europy Zachodniej i inspirowali wielu twórców do artystycznych wizji ukazujących Pokłon Trzech Króli. W zbiorach Działu Sztuki Dawnej i Rzemiosła Artystycznego znajduje się kilka prac pokazujących ten temat. Jedną z nich jest relief pochodzący z II ćw. XVIII wieku, autorstwa reszelskiego warsztatu Jana Chrystiana Schmidta. Po lewej stronie znajduję się Maria z Dzieciątkiem na kolanach, towarzyszy im św. Józef. Po prawej Trzech Mędrców, jeden z nich przyklęka, przekazując podarunek. Nad zabudowaniami zatrzymała się gwiazda, która towarzyszyła wędrowcom przez całą drogę.