#zOsiCzasu
Prezentowane dwa plakaty z lat 50. XX wieku, nawołujące do starannego wykonywania zadań zawodowych, niosą dwojaki przekaz. Po pierwsze kierują uwagę na osobę – dbanie o narzędzia pracy ma przynosić wymierną, indywidualną korzyść. Po drugie – skuteczna praca ma wymiar wspólnotowy, jest działaniem prospołecznym.
Przypomina to rozróżnienie między zatrudnieniem a pracą. Zatrudnienie to określona przepisami umowa między pracownikiem a pracodawcą. Natomiast praca jest definiowana w szerszym aspekcie, jako celowa, sprawcza i refleksyjna aktywność charakterystyczna dla człowieka.
Jakie znaczenie miało zjawisko pracy dla procesów społecznych na ziemiach północno-wschodniej Polski po 1945 roku? Podjęcie pracy po zakończeniu działań wojennych było i koniecznością i pewnym sygnałem normalności. Na Warmii i Mazurach nastąpiło zawirowanie kultury pracy, z racji zmiany państwowości, zasad ustrojowych a przede wszystkim z powodu migracji. Praca zawodowa, jako codzienne zajęcie odpowiadające zatrudnieniu, przypuszczalnie zatrzymywała autochtonów w miejscu zamieszkania na równi z emocjonalnym przywiązaniem do miejsca dotychczasowego życia. Natomiast funkcja pracy, rozłożona w czasie i poddana powojennym procesom społeczno-politycznym, w przypadku autochtonów kończyła się często wyjazdem z ojcowizny. Z kolei praca podejmowana przez ludność napływową pomagała „oswoić przestrzeń”, urządzić się w nowym, obcym miejscu, zagospodarować je i ożywić po wojennych zniszczeniach.
Zatrudnienie i praca zapewniają człowiekowi bezpieczeństwo socjalne, poczucie przynależności, stan spełnienia i zadowolenia, stabilność bytową, możliwość awansu społecznego i kształtowanie kariery życiowej? Czy każde zatrudnienie to praca?
Dział Historii i Etnografii
Przypomina to rozróżnienie między zatrudnieniem a pracą. Zatrudnienie to określona przepisami umowa między pracownikiem a pracodawcą. Natomiast praca jest definiowana w szerszym aspekcie, jako celowa, sprawcza i refleksyjna aktywność charakterystyczna dla człowieka.
Jakie znaczenie miało zjawisko pracy dla procesów społecznych na ziemiach północno-wschodniej Polski po 1945 roku? Podjęcie pracy po zakończeniu działań wojennych było i koniecznością i pewnym sygnałem normalności. Na Warmii i Mazurach nastąpiło zawirowanie kultury pracy, z racji zmiany państwowości, zasad ustrojowych a przede wszystkim z powodu migracji. Praca zawodowa, jako codzienne zajęcie odpowiadające zatrudnieniu, przypuszczalnie zatrzymywała autochtonów w miejscu zamieszkania na równi z emocjonalnym przywiązaniem do miejsca dotychczasowego życia. Natomiast funkcja pracy, rozłożona w czasie i poddana powojennym procesom społeczno-politycznym, w przypadku autochtonów kończyła się często wyjazdem z ojcowizny. Z kolei praca podejmowana przez ludność napływową pomagała „oswoić przestrzeń”, urządzić się w nowym, obcym miejscu, zagospodarować je i ożywić po wojennych zniszczeniach.
Zatrudnienie i praca zapewniają człowiekowi bezpieczeństwo socjalne, poczucie przynależności, stan spełnienia i zadowolenia, stabilność bytową, możliwość awansu społecznego i kształtowanie kariery życiowej? Czy każde zatrudnienie to praca?
Dział Historii i Etnografii