#zOsiCzasu
Po II wojnie światowej koleje państwowe na terenie byłych Prus Wschodnich organizowali pracownicy administracji polskiej z Białegostoku. Ich formalne przeniesienie do pracy na kolei w Olsztynie dokonywało się w miarę organizowania polskiej administracji na tych terenach. Kolejarze zetknęli się z ogromnym zakresem pracy do wykonania. Równocześnie terenem Prus Wschodnich administrowały komendantury radzieckie, które specyficznie zarządzały zastaną infrastrukturą także kolejową, wywożąc ją w głąb ZSRR. Organizowanie kolei na Warmii i Mazurach oznaczało nie tylko niwelowanie zniszczeń wojennych. Odbudowywano ukradzione przez Armię Czerwoną - lub celowo zniszczone torowiska, naprawiano urządzenia energetyczne i linie przesyłowe, uruchamiano tabor do przewozu ludzi i towarów.
Urządzenia i budynki kolejowe zostały oficjalnie przekazane przez komendantury radzieckie polskim władzom kolejowym w sierpniu 1945 r. Odrębnym aktem prawnym państwo polskie przejęło własność tych przedsiębiorstw kolejowych, które przed 1945 r. należały do spółek i prywatnych właścicieli w III Rzeszy. Dokonywało się to na podstawie orzeczeń Ministra Komunikacji, publikowanych w Monitorze Polskim, dla których podstawą były dekrety PKWN. Prezentowane dokumenty są świadectwem skomplikowanych zależności władzy administracyjnej i wojskowej w tamtym czasie.
Dział Historii i Etnografii
Urządzenia i budynki kolejowe zostały oficjalnie przekazane przez komendantury radzieckie polskim władzom kolejowym w sierpniu 1945 r. Odrębnym aktem prawnym państwo polskie przejęło własność tych przedsiębiorstw kolejowych, które przed 1945 r. należały do spółek i prywatnych właścicieli w III Rzeszy. Dokonywało się to na podstawie orzeczeń Ministra Komunikacji, publikowanych w Monitorze Polskim, dla których podstawą były dekrety PKWN. Prezentowane dokumenty są świadectwem skomplikowanych zależności władzy administracyjnej i wojskowej w tamtym czasie.
Dział Historii i Etnografii