Ksiądz Jerzy Popiełuszko (1947–1984) od sierpnia 1980 roku był związany ze środowiskami robotniczymi, aktywnie wspierał także Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”.
Podczas strajku w Hucie Warszawa odprawiał msze dla strajkujących. W stanie wojennym w kościele pw. św. Stanisława Kostki odprawiał msze za Ojczyznę, które gromadziły nie tylko wiernych, i wygłaszał płomienne kazania. Działał, kierując się przesłaniem: „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj”. Wspierał prześladowanych podczas stanu wojennego robotników i działaczy związkowych, zyskując autorytet i szerokie poparcie społeczne. Został duszpasterzem podziemnej „Solidarności”. 19 maja 1983 roku prowadził uroczystości pogrzebowe Grzegorza Przemyka, które przerodziły się w wielką antypaństwową demonstrację. Ówczesne władze PRL uznały działalność ks. Jerzego za krytykę i sprzeciw wobec systemu komunistycznego.
Zginął 19 października 1984 roku zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Jego pogrzeb 3 listopada przerodził się w wielką patriotyczną manifestację.
Obraz należy do XVI cyklu będącego wizualną kroniką historii Polski, opisem zdarzeń i ludzi przynależnych swojej epoce, opisem zmian, które determinowały postawy i zachowania, a także obyczajów różnych grup społecznych, z wielką wnikliwością portretowanych i dokumentowanych przez artystę. Spod ręki Dwurnika wyszło kilka tysięcy płócien ze scenami zaliczanymi do peerelowskiej przeszłości. Obrazy z cyklu „Robotnicy” przyniosły artyście w 1981 roku Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a powstałe w styczniu i lutym tego samego roku dzieła z cyklu „Warszawa”, uznane za proroczą wizję stanu wojennego, podziemna „Solidarność” uhonorowała w 1983 roku Nagrodą Kulturalną.
Edward Dwurnik (1943–2018)
Śmierć. Ksiądz Jerzy, 1985, olej, płótno
cykl XVI, Robotnicy
Zginął 19 października 1984 roku zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa. Jego pogrzeb 3 listopada przerodził się w wielką patriotyczną manifestację.
Obraz należy do XVI cyklu będącego wizualną kroniką historii Polski, opisem zdarzeń i ludzi przynależnych swojej epoce, opisem zmian, które determinowały postawy i zachowania, a także obyczajów różnych grup społecznych, z wielką wnikliwością portretowanych i dokumentowanych przez artystę. Spod ręki Dwurnika wyszło kilka tysięcy płócien ze scenami zaliczanymi do peerelowskiej przeszłości. Obrazy z cyklu „Robotnicy” przyniosły artyście w 1981 roku Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a powstałe w styczniu i lutym tego samego roku dzieła z cyklu „Warszawa”, uznane za proroczą wizję stanu wojennego, podziemna „Solidarność” uhonorowała w 1983 roku Nagrodą Kulturalną.
Edward Dwurnik (1943–2018)
Śmierć. Ksiądz Jerzy, 1985, olej, płótno
cykl XVI, Robotnicy