Tego dnia, 325 lat temu, w Dreźnie urodził się Fryderyk August, w Polsce znany jako August III Sas. Panował w latach 1733–1763 – jako król Polski oraz elektor saski Fryderyk August II. Był jedynym synem elektora Saksonii i króla Polski Augusta II i Krystyny Eberhardyny Bayeruckiej.
August II zmarł niespodziewanie 1 lutego 1733 r. w trakcie obrad sejmu warszawskiego w Pałacu Saskim. Pierwsze tygodnie po śmierci ojca Fryderyk August poświęcił na przejęcie pełni władzy i uporządkowanie spraw wewnętrznych w Saksonii. Dużo trudniejszym zadaniem było zdobycie polskiej korony. Tym bardziej że władcy państw ościennych — Austrii, Rosji i Prus — spodziewając się śmierci Augusta II, jeszcze w 1732 r. zawarli traktat, w którym zobowiązywali się nie dopuścić do elekcji zarówno Fryderyka Augusta, jak i Stanisława Leszczyńskiego. Ostatecznie 17 stycznia 1734 w katedrze na Wawelu August III został koronowany na króla Polski przez biskupa krakowskiego Jana Aleksandra Lipskiego. Wybór ten stał się przyczyną wojny o sukcesję polską.
Podobnie jak jego ojciec, August III znany był z wystawnego życia. Oceny Augusta III jako króla Polski przez lata były niezwykle krytyczne. Uważano, że władca był bardziej zainteresowany własną wygodą, ucztami oraz sprawami sztuki i kultury, niż państwa. Jednak, w świetle ostatnich badań zauważa się, że wcale nie był tak leniwy, jak mu zarzucano. Wręcz przeciwnie, ilość sporządzonych przez niego dokumentów świadczy o jego pracowitości. Niektórzy badacze twierdzą nawet, że dzięki swoim rządom odsunął w czasie rozbiory.
Prezentowana figura jest wzorowana na obrazie z 1737 roku spod pędzla Louisa de Silvestre’a – nadwornego malarza Augusta III. Projekt rzeźby został wykonany w styczniu 1740 roku na polecenie hrabiego Henryka Brühla przez Johanna Joachima Kändlera – kierownika działu rzeźby w manufakturze porcelany w Miśni. Kändler to bardzo ważna postać w historii europejskiej porcelany – współpracował z miśnieńską manufakturą przez ponad 40 lat i stworzył w tym czasie prawie tysiąc dopracowanych modeli.
Króla przedstawiono w polskim stroju narodowym – w żupanie, kontuszu z pasem kontuszowym oraz z kołpakiem w ręku. Na jego szyi wisi gwiazda Orderu Złotego Runa, a pierś ma przepasaną szarfą Orderu Orła Białego z gwiazdą u prawego boku. August III, podobnie jak niektórzy jego poprzednicy na tronie Rzeczypospolitej, na co dzień ubierał się według mody zachodnioeuropejskiej, dla zjednania sobie przychylności szlachty zakładał czasem strój sarmacki.
Opracowała
Anna Malinowska
Dział Sztuki Dawnej i Rzemiosła Artystycznego
Rzeźba króla Augusta III w stroju polskim
wg. projektu Johanna Joachima Kändlera
Miśnia, k. XIX w.
porcelana
78 x 40 x 33 cm
Podobnie jak jego ojciec, August III znany był z wystawnego życia. Oceny Augusta III jako króla Polski przez lata były niezwykle krytyczne. Uważano, że władca był bardziej zainteresowany własną wygodą, ucztami oraz sprawami sztuki i kultury, niż państwa. Jednak, w świetle ostatnich badań zauważa się, że wcale nie był tak leniwy, jak mu zarzucano. Wręcz przeciwnie, ilość sporządzonych przez niego dokumentów świadczy o jego pracowitości. Niektórzy badacze twierdzą nawet, że dzięki swoim rządom odsunął w czasie rozbiory.
Prezentowana figura jest wzorowana na obrazie z 1737 roku spod pędzla Louisa de Silvestre’a – nadwornego malarza Augusta III. Projekt rzeźby został wykonany w styczniu 1740 roku na polecenie hrabiego Henryka Brühla przez Johanna Joachima Kändlera – kierownika działu rzeźby w manufakturze porcelany w Miśni. Kändler to bardzo ważna postać w historii europejskiej porcelany – współpracował z miśnieńską manufakturą przez ponad 40 lat i stworzył w tym czasie prawie tysiąc dopracowanych modeli.
Króla przedstawiono w polskim stroju narodowym – w żupanie, kontuszu z pasem kontuszowym oraz z kołpakiem w ręku. Na jego szyi wisi gwiazda Orderu Złotego Runa, a pierś ma przepasaną szarfą Orderu Orła Białego z gwiazdą u prawego boku. August III, podobnie jak niektórzy jego poprzednicy na tronie Rzeczypospolitej, na co dzień ubierał się według mody zachodnioeuropejskiej, dla zjednania sobie przychylności szlachty zakładał czasem strój sarmacki.
Opracowała
Anna Malinowska
Dział Sztuki Dawnej i Rzemiosła Artystycznego
Rzeźba króla Augusta III w stroju polskim
wg. projektu Johanna Joachima Kändlera
Miśnia, k. XIX w.
porcelana
78 x 40 x 33 cm