#odDeskiDoDeski
Pierwotnie wykonywano w ten sposób samodzielne obrazki (karty do gry, obrazki dewocyjne, kalendarze), z czasem drzeworyt trafił do książki. W pierwszej połowie XV wieku tworzono książki ksylograficzne, które powstawały w wyniku odbijania jednostronnie kart z klocków drzeworytowych. Wynalazek druku sprawił, że od połowy XVI wieku drzeworyt stał się najczęściej stosowaną metodą zdobienia i ilustrowania książki.
Stopniowo forma drzeworytu zmieniała się. Wyróżniamy drzeworyt groszkowy – określany też jako śrutowy; tonowy – czyli białoryt zwany negatywowym; światłocieniowy - czyli odbijany z dwóch płyt dający kontur i cieniowanie przez szrafowanie.
Pod koniec XVIII wieku Thomas Bewick (1753-1828) do wykonania matrycy zastosował drewno twarde (bukszpan) cięte w poprzek słoja. Dzięki temu klocek rytowano rozmaitymi rylcami, które nie żłobiły drewna, lecz nacinały we wszystkich kierunkach i z różnym naciskiem. To pozostawiało zróżnicowany w kształtach i tonacji rysunek. Ta wypukła technika znakomicie uzupełniała skład drukarski i wykorzystywana była do masowej produkcji książek i czasopism ilustrowanych do końca XIX wieku.
Konkurencją drzeworytu z czasem stała się cynkografia. Była to technika graficzna druku wypukłego, której matrycą była płyta cynkowa a nie drewniana . W 1881 roku wynaleziono fotograficzne przenoszenie rysunków na metalowe klisze, co spowodowało zaprzestanie używania drzeworytów do ilustrowania wydawnictw.