#NaOsiCzasu
Promocja młodzieży i młodości, zorganizowana na początku lat 50.XX w ramach Zlotu, nie jest niczym nowym. Szczególnie obecnie, w obliczu kultu młodości realizowanego niemal we wszystkich dziedzinach życia. Zlot i poprzedzającą go kampania miały cechy masowej rozrywki, połączonej z promocją efektywności pracy, sportowego wysiłku fizycznego i nasyconej wymową artystyczną.
Należy także umiejscowić to wydarzenie w kontekście presji ekonomicznej związanej z Narodową Pożyczką Sił Rozwoju Polski. Zlot łączył się z werbunkiem młodzieży do Powszechnej Organizacji „Służba Polsce” i do Związku Młodzieży Polskiej. Wydarzenie miało zachęcić do aktywności w tych organizacjach oraz zniwelować trudne społecznie rezultaty migracji wewnętrznych i wszystkich obciążeń, jakie wynikały z industrializacji, uspółdzielczania wsi i wyśrubowanych planów gospodarczych.
Warto spojrzeć na Zlot Młodych w latach 50.XX w. z perspektywy plakatu. Plakat informujący o Zlocie był atrakcyjnym środkiem masowego przekazu, który pośrednio zachęcał do działań na rzecz zakorzenienia władz i idei komunistycznej w Polsce. Było to narzędzie socjotechniczne, które miało umocnić władzę w społeczeństwie i zwiększyć znaczenie organizatora, czyli Związku Młodzieży Socjalistycznej. Za pomocą uproszczonych i zhomogenizowanych treści plakat upowszechniał konieczność dopełnienia obowiązku uczestnictwa w tym wydarzeniu. Jednocześnie przekaz werbalny towarzyszący temu uproszczonemu narzędziu budował przekonanie o przywileju udziału w Zlocie. Wprawdzie sam plakat nie może być wyznacznikiem powodzenia Zlotu, jednak wobec braku telewizji, wizualność plakatu była wówczas nieporównywalnie silniejsza niż dziś, gdy obrazki w różnej treści przesycają otaczającą nas rzeczywistość.
W jakim zakresie plakat był nośnikiem idei, a w jakim czynnikiem sprawczym w kształtowaniu postrzegania rzeczywistości?
Dział Historii i Etnografii
Należy także umiejscowić to wydarzenie w kontekście presji ekonomicznej związanej z Narodową Pożyczką Sił Rozwoju Polski. Zlot łączył się z werbunkiem młodzieży do Powszechnej Organizacji „Służba Polsce” i do Związku Młodzieży Polskiej. Wydarzenie miało zachęcić do aktywności w tych organizacjach oraz zniwelować trudne społecznie rezultaty migracji wewnętrznych i wszystkich obciążeń, jakie wynikały z industrializacji, uspółdzielczania wsi i wyśrubowanych planów gospodarczych.
Warto spojrzeć na Zlot Młodych w latach 50.XX w. z perspektywy plakatu. Plakat informujący o Zlocie był atrakcyjnym środkiem masowego przekazu, który pośrednio zachęcał do działań na rzecz zakorzenienia władz i idei komunistycznej w Polsce. Było to narzędzie socjotechniczne, które miało umocnić władzę w społeczeństwie i zwiększyć znaczenie organizatora, czyli Związku Młodzieży Socjalistycznej. Za pomocą uproszczonych i zhomogenizowanych treści plakat upowszechniał konieczność dopełnienia obowiązku uczestnictwa w tym wydarzeniu. Jednocześnie przekaz werbalny towarzyszący temu uproszczonemu narzędziu budował przekonanie o przywileju udziału w Zlocie. Wprawdzie sam plakat nie może być wyznacznikiem powodzenia Zlotu, jednak wobec braku telewizji, wizualność plakatu była wówczas nieporównywalnie silniejsza niż dziś, gdy obrazki w różnej treści przesycają otaczającą nas rzeczywistość.
W jakim zakresie plakat był nośnikiem idei, a w jakim czynnikiem sprawczym w kształtowaniu postrzegania rzeczywistości?
Dział Historii i Etnografii