17 marca 2021 r.
Regionalna Pracownia Digitalizacji funkcjonująca w strukturach Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w ramach współpracy zaprosiła Muzeum Warmii i Mazur do projektu „Continuum. Cyfrowe kolekcje Warmii i Mazur”.
Jego głównym założeniem jest digitalizacja muzealiów i zabytków architektonicznych z terenu Warmii i Mazur z epoki renesansu i baroku. Zadanie jest naturalną kontynuacją projektu „Średniowieczne kolekcje Warmii i Mazur”, w którym zdigitalizowanych zostało ponad 120 muzealiów i 2 zabytki architektury z regionu z epoki średniowiecza.
W projekcie duży nacisk został położony na udostępnianie zdigitalizowanych zasobów. Zaplanowane zostały: edukacyjna aplikacja VR, filmy zamieszczane na kanale Regionalnej Pracowni Digitalizacji na YouTubie, lekcje przeprowadzane w regionie, w trakcie których wykorzystane zostaną aplikacje VR, warsztaty dla młodzieży z przetwarzania zasobów cyfrowych, scenariusze lekcji służące do promocji cyfrowych obiektów, konkurs dla dzieci i młodzieży, konferencje podsumowujące projekt, warsztaty dla nauczycieli, na których prezentowane byłyby narzędzia cyfrowe, umożliwiające prowadzenie nowoczesnej cyfrowej edukacji.
Do digitalizacji wybrano 13 muzealiów z kolekcji Muzeum Warmii i Mazur, głównie z zakresu rzemiosła artystycznego i rzeźby, m.in. jeden z najciekawszych zabytków z naszych zbiorów – Skrzynię posagową Katarzyny Dohnówny z ok 1630 r. bogato zdobioną polichromią i dekoracją snycerską. Pochodzi ona z majątku w Drogoszach, który to Katarzyna wniosła w posagu do małżeństwa z Magnusem Ernestem Doenhoffem. Na wieku skrzyni umieszczono płyciny z portretami Rodziców Katarzyny - Fryderyka Dohny i Marii Eleonory Rauter. Natomiast we frontowej części namalowano herby przodkiń z linii żeńskiej właścicielki.
Poza skrzynią posagową wybrano również skrzynki cechowe kowali, ślusarzy i stolarzy z Olsztyna oraz stelmachów i kołodziejów z Pasłęka. Z Pasłęka pochodzi również chorągiewka dachowa z herbem miasta z 1713 r. Ponadto zdigitalizowane zostaną także: kafel z 1620 r. z herbem biskupa Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka, pełnoplastyczny rzeźbiony i polichromowany kartusz herbowy biskupa Michała Stefana Radziejowskiego z ok. 1680 r. czy kielich mszalny z XVI w.
Działania będą realizowane w olsztyńskim zamku i w Lidzbarku Warmińskim.
Oprac. Anna Malinowska
Jego głównym założeniem jest digitalizacja muzealiów i zabytków architektonicznych z terenu Warmii i Mazur z epoki renesansu i baroku. Zadanie jest naturalną kontynuacją projektu „Średniowieczne kolekcje Warmii i Mazur”, w którym zdigitalizowanych zostało ponad 120 muzealiów i 2 zabytki architektury z regionu z epoki średniowiecza.
W projekcie duży nacisk został położony na udostępnianie zdigitalizowanych zasobów. Zaplanowane zostały: edukacyjna aplikacja VR, filmy zamieszczane na kanale Regionalnej Pracowni Digitalizacji na YouTubie, lekcje przeprowadzane w regionie, w trakcie których wykorzystane zostaną aplikacje VR, warsztaty dla młodzieży z przetwarzania zasobów cyfrowych, scenariusze lekcji służące do promocji cyfrowych obiektów, konkurs dla dzieci i młodzieży, konferencje podsumowujące projekt, warsztaty dla nauczycieli, na których prezentowane byłyby narzędzia cyfrowe, umożliwiające prowadzenie nowoczesnej cyfrowej edukacji.
Do digitalizacji wybrano 13 muzealiów z kolekcji Muzeum Warmii i Mazur, głównie z zakresu rzemiosła artystycznego i rzeźby, m.in. jeden z najciekawszych zabytków z naszych zbiorów – Skrzynię posagową Katarzyny Dohnówny z ok 1630 r. bogato zdobioną polichromią i dekoracją snycerską. Pochodzi ona z majątku w Drogoszach, który to Katarzyna wniosła w posagu do małżeństwa z Magnusem Ernestem Doenhoffem. Na wieku skrzyni umieszczono płyciny z portretami Rodziców Katarzyny - Fryderyka Dohny i Marii Eleonory Rauter. Natomiast we frontowej części namalowano herby przodkiń z linii żeńskiej właścicielki.
Poza skrzynią posagową wybrano również skrzynki cechowe kowali, ślusarzy i stolarzy z Olsztyna oraz stelmachów i kołodziejów z Pasłęka. Z Pasłęka pochodzi również chorągiewka dachowa z herbem miasta z 1713 r. Ponadto zdigitalizowane zostaną także: kafel z 1620 r. z herbem biskupa Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka, pełnoplastyczny rzeźbiony i polichromowany kartusz herbowy biskupa Michała Stefana Radziejowskiego z ok. 1680 r. czy kielich mszalny z XVI w.
Działania będą realizowane w olsztyńskim zamku i w Lidzbarku Warmińskim.
Oprac. Anna Malinowska