#muzeumwgazecie
Na wystawie „Wersal, plebiscyt i co dalej na Warmii i Mazurach?”, dofinansowanej ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, prezentujemy wózek inwalidzki, rzadką rzecz w zasobach muzealnych w Polsce i pierwszy tego rodzaju przedmiot zabytkowy w naszej kolekcji.
Wózek inwalidzki na wystawie „Wersal, plebiscyt i co dalej na Warmii i Mazurach?” symbolizuje straty, jakie poniosło społeczeństwo Prus Wschodnich, w rezultacie I wojny światowej, chociaż historia tego zabytku jest trochę dłuższa. Został skonstruowany przez lokalnego rzemieślnika, najprawdopodobniej na indywidualne zamówienie, w okolicach Olsztyna, na przełomie XIX i XX w. Jest jedyny w swoim rodzaju, resorowany, tapicerowany, ze sprężynami i trawą morską w siedzisku, z oparciem i podnóżkiem, rozkładanym do pozycji leżącej. Toczył się na trzech metalowych kołach ze szprychami, sztywno przymocowanymi do piasty. W obręczach kół wózka inwalidzkiego nie ma otworów na wentyle, więc były one najprawdopodobniej wypełnione oponą pneumatyczną (używaną od l. 90. XIX w.) lub obłą gumą, pełniącą funkcje opony. Wózek jest wykonany bardzo starannie i estetycznie: drewniane rączki są ozdobnie wytoczone, na tkaninie wykańczającej oparcie jest ornament, części metalowe były pomalowane na bordowo i zielono co wykazały badania wykonane przez konserwatorkę dzieł sztuki.
Wózek trafił do muzeum w opłakanym stanie, chociaż w komplecie były wszystkie części, oprócz opon oraz prawie wszystkie śrubki. Prezentacja wózka inwalidzkiego na wystawie jest możliwa dzięki zabiegom wykonanym przez konserwatorkę dzieł sztuki, Katarzynę Braun, sfinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków samorządu województwa warmińsko-mazurskiego.
Wózek inwalidzki na wystawie „Wersal, plebiscyt i co dalej na Warmii i Mazurach?” symbolizuje straty, jakie poniosło społeczeństwo Prus Wschodnich, w rezultacie I wojny światowej, chociaż historia tego zabytku jest trochę dłuższa. Został skonstruowany przez lokalnego rzemieślnika, najprawdopodobniej na indywidualne zamówienie, w okolicach Olsztyna, na przełomie XIX i XX w. Jest jedyny w swoim rodzaju, resorowany, tapicerowany, ze sprężynami i trawą morską w siedzisku, z oparciem i podnóżkiem, rozkładanym do pozycji leżącej. Toczył się na trzech metalowych kołach ze szprychami, sztywno przymocowanymi do piasty. W obręczach kół wózka inwalidzkiego nie ma otworów na wentyle, więc były one najprawdopodobniej wypełnione oponą pneumatyczną (używaną od l. 90. XIX w.) lub obłą gumą, pełniącą funkcje opony. Wózek jest wykonany bardzo starannie i estetycznie: drewniane rączki są ozdobnie wytoczone, na tkaninie wykańczającej oparcie jest ornament, części metalowe były pomalowane na bordowo i zielono co wykazały badania wykonane przez konserwatorkę dzieł sztuki.
Wózek trafił do muzeum w opłakanym stanie, chociaż w komplecie były wszystkie części, oprócz opon oraz prawie wszystkie śrubki. Prezentacja wózka inwalidzkiego na wystawie jest możliwa dzięki zabiegom wykonanym przez konserwatorkę dzieł sztuki, Katarzynę Braun, sfinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków samorządu województwa warmińsko-mazurskiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Dofinansowano ze środków samorządu województwa warmińsko-mazurskiego
Dofinansowano ze środków samorządu województwa warmińsko-mazurskiego
Patroni medialni
Radio Olsztyn
Gazeta Olsztyńska
Radio Olsztyn
Gazeta Olsztyńska