Dzień Wolnej Sztuki 2020
Przyjdź do wirtualnego Muzeum. Daj się wciągnąć. Porozmawiaj...tym razem o SZCZĘŚCIU!
25 kwietnia przypada jubileuszowa 10. edycja Dnia Wolnej Sztuki. Tegorocznym tematem przewodnim jest szeroko rozumiane pojęcie szczęścia. Przez kilka dni opiekunowie zbiorów będą Państwu przedstawiać obiekty zazwyczaj ukryte w magazynach Muzeum Warmii i Mazur. Dzisiaj przedstawiamy obiekt z Działu Sztuki Współczesnej - Stół Anatola Herzfelda.
W czasach, gdy tęsknimy do normalności, gwarnych i beztroskich spotkań przy wspólnym stole, a bliskości i krzepiącego oparcia trzeba nam bardziej niż kiedykolwiek, warto poświęcić chwilę na wirtualne spotkanie przy Stole Anatola.
Anatol Herzfeld (1931-2019) niemiecki rzeźbiarz, happener, malarz, autor licznych obiektów łączących wiele dziedzin artystycznych, to twórca trudny do zaszufladkowania. Studiował rzeźbę w pracowni Josepha Beuysa oraz architekturę u Karla Wimmenauera. Jego umiłowanie formy przestrzennej przejawiało się m.in. wykorzystywaniem starych ram okiennych, drzwi i innych elementów konstrukcyjnych, które przestały pełnić swe początkowe funkcje. Czyniło to zeń przedstawiciela recycled art (sztuki recyklingowej, w której do celów artystycznych wykorzystuje się obiekty o innym zastosowaniu pierwotnym). Z kolei jego doświadczenie rzemieślnicze i wyuczony przed odbyciem studiów artystycznych zawód – kowalstwo, wpływały na częste stosowanie elementów kutych.
Prezentowany na wystawie w Muzeum Warmii i Mazur, Stół stanowi część przekazanej w 2017 roku darowizny od Oscara Gottlieba Blarra - kompozytora, organisty, muzyka kościelnego i przyjaciela twórcy.
Na blacie stołu, w lewym górnym rogu spoczywają dwa owalne kamienie (obok drewna i metalu kamień stanowi najczęściej używany przez artystę materiał) – biały oraz szary. Symbolika kamienia białego, sięgająca starożytności wiąże się ze szczęściem i zwycięstwem. Kolor szary w większości analiz kojarzy się pejoratywnie, z apatią, rezygnacją i smutkiem. Zestawienie obu sugerować może dualizm ludzkiej egzystencji. W prawym rogu wypalony został kształt poroża. Poroże, należące prawdopodobnie do jelenia, króla lasu, symbolizować może ducha natury i siłę - odrodzenie oraz naturalny porządek. W górnej partii oparcia, przypominającego tron krzesła, artysta umieścił metalową czterolistną koniczynę, która powszechnie uważana jest za wróżbę szczęścia. Już celtyccy druidzi wierzyli, iż symbol ten chroni przed złem. Motyw koniczyny pojawia się w wielu pracach Anatola. Przypisywany jest mu związek z postacią zmarłego śmiercią tragiczną siedemnastoletniego syna artysty – Heiko. Czy przypominający kształtem tron również nawiązuje do postaci syna? Heiko to bowiem imię starogermańskie oznaczające „potężnego pana i władcę rządzącego krajem”.
Ze względu na materiał, z którego został wykonany solidny stół i górujące nad nim krzesło przedmioty te emanują swoistym spokojem i pewnością.
25 kwietnia przypada jubileuszowa 10. edycja Dnia Wolnej Sztuki. Tegorocznym tematem przewodnim jest szeroko rozumiane pojęcie szczęścia. Przez kilka dni opiekunowie zbiorów będą Państwu przedstawiać obiekty zazwyczaj ukryte w magazynach Muzeum Warmii i Mazur. Dzisiaj przedstawiamy obiekt z Działu Sztuki Współczesnej - Stół Anatola Herzfelda.
W czasach, gdy tęsknimy do normalności, gwarnych i beztroskich spotkań przy wspólnym stole, a bliskości i krzepiącego oparcia trzeba nam bardziej niż kiedykolwiek, warto poświęcić chwilę na wirtualne spotkanie przy Stole Anatola.
Anatol Herzfeld (1931-2019) niemiecki rzeźbiarz, happener, malarz, autor licznych obiektów łączących wiele dziedzin artystycznych, to twórca trudny do zaszufladkowania. Studiował rzeźbę w pracowni Josepha Beuysa oraz architekturę u Karla Wimmenauera. Jego umiłowanie formy przestrzennej przejawiało się m.in. wykorzystywaniem starych ram okiennych, drzwi i innych elementów konstrukcyjnych, które przestały pełnić swe początkowe funkcje. Czyniło to zeń przedstawiciela recycled art (sztuki recyklingowej, w której do celów artystycznych wykorzystuje się obiekty o innym zastosowaniu pierwotnym). Z kolei jego doświadczenie rzemieślnicze i wyuczony przed odbyciem studiów artystycznych zawód – kowalstwo, wpływały na częste stosowanie elementów kutych.
Prezentowany na wystawie w Muzeum Warmii i Mazur, Stół stanowi część przekazanej w 2017 roku darowizny od Oscara Gottlieba Blarra - kompozytora, organisty, muzyka kościelnego i przyjaciela twórcy.
Na blacie stołu, w lewym górnym rogu spoczywają dwa owalne kamienie (obok drewna i metalu kamień stanowi najczęściej używany przez artystę materiał) – biały oraz szary. Symbolika kamienia białego, sięgająca starożytności wiąże się ze szczęściem i zwycięstwem. Kolor szary w większości analiz kojarzy się pejoratywnie, z apatią, rezygnacją i smutkiem. Zestawienie obu sugerować może dualizm ludzkiej egzystencji. W prawym rogu wypalony został kształt poroża. Poroże, należące prawdopodobnie do jelenia, króla lasu, symbolizować może ducha natury i siłę - odrodzenie oraz naturalny porządek. W górnej partii oparcia, przypominającego tron krzesła, artysta umieścił metalową czterolistną koniczynę, która powszechnie uważana jest za wróżbę szczęścia. Już celtyccy druidzi wierzyli, iż symbol ten chroni przed złem. Motyw koniczyny pojawia się w wielu pracach Anatola. Przypisywany jest mu związek z postacią zmarłego śmiercią tragiczną siedemnastoletniego syna artysty – Heiko. Czy przypominający kształtem tron również nawiązuje do postaci syna? Heiko to bowiem imię starogermańskie oznaczające „potężnego pana i władcę rządzącego krajem”.
Ze względu na materiał, z którego został wykonany solidny stół i górujące nad nim krzesło przedmioty te emanują swoistym spokojem i pewnością.