Muzeum w Gazecie, 8 sierpnia 2019 r.
10 sierpnia mija 95. rocznica śmierci Sylwestra Antoniego Sznarbacha. Z tej okazji Biblioteka Muzeum Warmii i Mazur prezentuje autoryzowany maszynopis Hieronima Skurpskiego (1914-2006), opisujący życie i twórczość tego warmińskiego artysty. Dodatkowo przedstawiamy warsztat naukowy, który autor zgromadził w trakcie pisania artykułu. Tekst został opublikowany w dodatku tygodniowym „Głosu Olsztyńskiego” pt. „Świat i My” - Nr 117 z dnia 26.06.1954 r.
Sylwester Antoni Sznarbach urodził się w 1854 r. w Sząbruku koło Olsztyna w licznej, bo posiadającej 8-mioro dzieci, rodzinie. Od dziecka wykazywał duże zdolności malarskie. Jego talentem zainteresował się Andrzej Samulowski (1840-1928) – znany poeta i działacz społeczny z Gietrzwałdu. Dzięki jego pomocy, młody artysta mógł podjąć naukę w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował w latach 1878-1880 pod kierunkiem samego mistrza Jana Matejki (1838-1893). Następnie przeniósł się do Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, przez jakiś czas przebywał w Dreźnie, a później zamieszkał w Berlinie, skąd pod pseudonimem „Stary Warmiak” przesyłał korespondencje do „Gazety Olsztyńskiej”. W latach 1886-1893 wystawiał swoje prace w Monachium, Krakowie i Warszawie. W 1914 r. przeniósł się do swojej siostry w Rzecku koło Biskupca, gdzie pomagał w pracy w gospodarstwie. W okresie plebiscytu reprezentował ludność polską, za co został aresztowany i osadzony w więzieniu na pół roku. Był członkiem Związku Polaków w Niemczech. Zmarł 10 sierpnia 1924 r., pochowany został na cmentarzu w Biskupcu.
Sznarbach malował sceny rodzajowe (np. „Zbiór kartofli”, „Trudne ćwiczenie”) jak również portrety („Turczynka”, „Dziewczyna z koszem”). Swoje prace podpisywał „Schnarbach z Warmii”. Dziś jego obrazy są rzadkością. W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur znajdują się jego dwa dzieła. Są to: portret księdza Jana Kensbocka (1863-1935) i grafika przedstawiająca nieznanego mężczyznę. Sznarbach nie ograniczał się tylko do malarstwa, pisał również wiersze – głównie patriotyczne („Do Warmiaków”, „Skowronek”, „Powiew wolności”).
Sylwester Antoni Sznarbach urodził się w 1854 r. w Sząbruku koło Olsztyna w licznej, bo posiadającej 8-mioro dzieci, rodzinie. Od dziecka wykazywał duże zdolności malarskie. Jego talentem zainteresował się Andrzej Samulowski (1840-1928) – znany poeta i działacz społeczny z Gietrzwałdu. Dzięki jego pomocy, młody artysta mógł podjąć naukę w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował w latach 1878-1880 pod kierunkiem samego mistrza Jana Matejki (1838-1893). Następnie przeniósł się do Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, przez jakiś czas przebywał w Dreźnie, a później zamieszkał w Berlinie, skąd pod pseudonimem „Stary Warmiak” przesyłał korespondencje do „Gazety Olsztyńskiej”. W latach 1886-1893 wystawiał swoje prace w Monachium, Krakowie i Warszawie. W 1914 r. przeniósł się do swojej siostry w Rzecku koło Biskupca, gdzie pomagał w pracy w gospodarstwie. W okresie plebiscytu reprezentował ludność polską, za co został aresztowany i osadzony w więzieniu na pół roku. Był członkiem Związku Polaków w Niemczech. Zmarł 10 sierpnia 1924 r., pochowany został na cmentarzu w Biskupcu.
Sznarbach malował sceny rodzajowe (np. „Zbiór kartofli”, „Trudne ćwiczenie”) jak również portrety („Turczynka”, „Dziewczyna z koszem”). Swoje prace podpisywał „Schnarbach z Warmii”. Dziś jego obrazy są rzadkością. W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur znajdują się jego dwa dzieła. Są to: portret księdza Jana Kensbocka (1863-1935) i grafika przedstawiająca nieznanego mężczyznę. Sznarbach nie ograniczał się tylko do malarstwa, pisał również wiersze – głównie patriotyczne („Do Warmiaków”, „Skowronek”, „Powiew wolności”).