Broszka w kształcie motyla, I poł. XX wieku
Ta niewielka ozdoba została w całości odlana z mosiądzu, a koloru dodaje jej biała i błękitna emalia.
Koniec XIX i początek XX wieku to okres tzw. drugiej rewolucji przemysłowej. Były to czasy, kiedy rzemieślnicy coraz bardziej tracili na znaczeniu, a dużą popularnością cieszyły się produkty produkowane masowo. Produkty takie były tanie, a dzięki temu dostępne praktycznie dla każdego. Nie było miejsca na unikaty i indywidualny styl rzemieślnika, wszystkie przedmioty wykonywane były w fabrykach, według jednego, narzuconego wzoru. Przykładem takiej masowej produkcji jest prezentowana przez nas broszka. Odlana została w formie, bez znaku określającego twórcę czy nawet fabrykę, w której powstała.
Co ciekawe, widoczne na motylku zdobienie emalią to technika, która rozpowszechniła się już we wczesnym średniowieczu i z powodzeniem jest wykorzystywana w jubilerstwie od przeszło 800 lat. Sama „koronkowa” forma owada może kojarzyć się z techniką filigranu, która polega na tworzeniu przedmiotów z cienkich, srebrnych lub złotych drucików, ułożonych w ażurową siatkę. Wzór broszki, z kolei, pochodzi z I połowy XX wieku, a mimo to, cały czas są produkowane i dostępne w naszych sklepach bardzo podobne ozdoby. Jeszcze na początku lat dwutysięcznych posiadanie takiego ażurowego motylka, zdobionego kryształkami mieściło się w sferze marzeń niejednej polskiej nastolatki. Mimo, że nie jest to unikatowy wzór, wciąż zachwyca niejedną osobę.
Broszka z Działu Sztuki Dawnej naszego Muzeum.
Koniec XIX i początek XX wieku to okres tzw. drugiej rewolucji przemysłowej. Były to czasy, kiedy rzemieślnicy coraz bardziej tracili na znaczeniu, a dużą popularnością cieszyły się produkty produkowane masowo. Produkty takie były tanie, a dzięki temu dostępne praktycznie dla każdego. Nie było miejsca na unikaty i indywidualny styl rzemieślnika, wszystkie przedmioty wykonywane były w fabrykach, według jednego, narzuconego wzoru. Przykładem takiej masowej produkcji jest prezentowana przez nas broszka. Odlana została w formie, bez znaku określającego twórcę czy nawet fabrykę, w której powstała.
Co ciekawe, widoczne na motylku zdobienie emalią to technika, która rozpowszechniła się już we wczesnym średniowieczu i z powodzeniem jest wykorzystywana w jubilerstwie od przeszło 800 lat. Sama „koronkowa” forma owada może kojarzyć się z techniką filigranu, która polega na tworzeniu przedmiotów z cienkich, srebrnych lub złotych drucików, ułożonych w ażurową siatkę. Wzór broszki, z kolei, pochodzi z I połowy XX wieku, a mimo to, cały czas są produkowane i dostępne w naszych sklepach bardzo podobne ozdoby. Jeszcze na początku lat dwutysięcznych posiadanie takiego ażurowego motylka, zdobionego kryształkami mieściło się w sferze marzeń niejednej polskiej nastolatki. Mimo, że nie jest to unikatowy wzór, wciąż zachwyca niejedną osobę.
Broszka z Działu Sztuki Dawnej naszego Muzeum.