Zapraszamy na uroczyste otwarcie dwóch nowych wystaw. Pierwsza nosi tytuł "Nie tylko Wenecja", druga - "Poszukiwania i kontynuacje. Polska grafika współczesna z kolekcji Muzeum Warmii i Mazur".
Nie tylko Wenecja
W 1986 roku Franciszek Starowieyski reprezentował Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji. Stworzył wówczas, uważaną za jedną z najciekawszych kompozycji z cyklu Teatr Rysowania – „Pielgrzymkę do świętego półkonia” Utrzymany w barokowo-surrealistycznej konwencji obraz uderza niezwykłą kompozycją: w centrum artysta umieścił swoją twarz, będącą mocnym wyrazistym akcentem wśród korowodu nagich kroczących i kłębiących się postaci, obdarzonych fantastycznymi cechami z bestiariuszy. Franciszek Starowieyski od lat przyjeżdżał do reszelskiego zamku na kilkutygodniowe letnie pobyty, podczas których dużo pracował – efektem było wiele obrazów, rysunków i projektów plakatów. Jego „Pielgrzymka...” będzie osią wystawy odwołującej się do historii i idei towarzyszących powołaniu Galerii, będzie kroniką i swoistą dokumentacją wydarzeń minionych dziesięcioleci. Pokazane zostaną prace artystów, reprezentujących Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji w latach 80. oraz twórców, których Galeria gościła w czasie swojej ponad 30-letniej historii.
Poszukiwania i kontynuacje. Polska grafika współczesna z kolekcji Muzeum Warmii i Mazur
Grafika sytuuje się pomiędzy dziedzinami sztuk - malarstwem i rysunkiem, korzysta z nowych technologii, sięga go tradycji klasycznego, szlachetnego warsztatu, odwołuje się do swojej wielowiekowej historii, miesza techniki wciąż wzbogacając formę wypowiedzi. Potrafi być klasyczna i awangardowa, przedstawieniowa i abstrakcyjna, snuje metaforyczne narracje i odwołuje się do emocji. Tradycja kojarzy ją z czernią, bielą i konturem. A przecież od wielu dziesięcioleci obserwować można wyraźną tendencję do przezwyciężania owej „graficzności” na rzecz wartości malarskich: koloru, światłocienia i modelunku. Grafika to nie tylko znak, przekazujący skondensowany obraz rzeczywistości, lecz często precyzyjny i barwny jej opis a ograniczenia, jakie na artystę nakłada technologia warsztatu, prowokują poszukiwania, wyzwalają wyobraźnię, sprzyjają w operowaniu metaforą. Na wystawie pokażemy tę dziedzinę w rysie historycznym zaczynając od lat 60. I 70., które były najbujniejszym okresem eksperymentowania. Wprowadzono do grafiki fotografię, wykorzystywano trzeci wymiar w odbitkach reliefowych i kompozycjach przestrzennych, stosowano nietypowe techniki. Lata osiemdziesiąte przyniosły z kolei tendencję powrotu do tradycyjnej problematyki graficznej oraz neoekspresjonistyczną „dziką” figurację, wprowadzoną przez debiutujące wówczas pokolenie artystów. Powstałe zaś w ostatnich dekadach prace charakteryzuje wielka różnorodność współistniejących tendencji, stylów i artystycznych kodów.
kuratorka wystaw: Grażyna Prusińska
Wernisaż: piątek, 11 maja 2018 r., godz. 17.00
Otwarcie wystaw – wstęp wolny, pozostałe dni bilet wstępu.
W 1986 roku Franciszek Starowieyski reprezentował Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji. Stworzył wówczas, uważaną za jedną z najciekawszych kompozycji z cyklu Teatr Rysowania – „Pielgrzymkę do świętego półkonia” Utrzymany w barokowo-surrealistycznej konwencji obraz uderza niezwykłą kompozycją: w centrum artysta umieścił swoją twarz, będącą mocnym wyrazistym akcentem wśród korowodu nagich kroczących i kłębiących się postaci, obdarzonych fantastycznymi cechami z bestiariuszy. Franciszek Starowieyski od lat przyjeżdżał do reszelskiego zamku na kilkutygodniowe letnie pobyty, podczas których dużo pracował – efektem było wiele obrazów, rysunków i projektów plakatów. Jego „Pielgrzymka...” będzie osią wystawy odwołującej się do historii i idei towarzyszących powołaniu Galerii, będzie kroniką i swoistą dokumentacją wydarzeń minionych dziesięcioleci. Pokazane zostaną prace artystów, reprezentujących Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji w latach 80. oraz twórców, których Galeria gościła w czasie swojej ponad 30-letniej historii.
Poszukiwania i kontynuacje. Polska grafika współczesna z kolekcji Muzeum Warmii i Mazur
Grafika sytuuje się pomiędzy dziedzinami sztuk - malarstwem i rysunkiem, korzysta z nowych technologii, sięga go tradycji klasycznego, szlachetnego warsztatu, odwołuje się do swojej wielowiekowej historii, miesza techniki wciąż wzbogacając formę wypowiedzi. Potrafi być klasyczna i awangardowa, przedstawieniowa i abstrakcyjna, snuje metaforyczne narracje i odwołuje się do emocji. Tradycja kojarzy ją z czernią, bielą i konturem. A przecież od wielu dziesięcioleci obserwować można wyraźną tendencję do przezwyciężania owej „graficzności” na rzecz wartości malarskich: koloru, światłocienia i modelunku. Grafika to nie tylko znak, przekazujący skondensowany obraz rzeczywistości, lecz często precyzyjny i barwny jej opis a ograniczenia, jakie na artystę nakłada technologia warsztatu, prowokują poszukiwania, wyzwalają wyobraźnię, sprzyjają w operowaniu metaforą. Na wystawie pokażemy tę dziedzinę w rysie historycznym zaczynając od lat 60. I 70., które były najbujniejszym okresem eksperymentowania. Wprowadzono do grafiki fotografię, wykorzystywano trzeci wymiar w odbitkach reliefowych i kompozycjach przestrzennych, stosowano nietypowe techniki. Lata osiemdziesiąte przyniosły z kolei tendencję powrotu do tradycyjnej problematyki graficznej oraz neoekspresjonistyczną „dziką” figurację, wprowadzoną przez debiutujące wówczas pokolenie artystów. Powstałe zaś w ostatnich dekadach prace charakteryzuje wielka różnorodność współistniejących tendencji, stylów i artystycznych kodów.
kuratorka wystaw: Grażyna Prusińska
Wernisaż: piątek, 11 maja 2018 r., godz. 17.00
Otwarcie wystaw – wstęp wolny, pozostałe dni bilet wstępu.