Wspólny cykl Muzeum Warmii i Mazur oraz "Gazety Olsztyńskiej", w którym prezentujemy interesujące zabytki.
Święty Bernard z Clairvaux (Amplexus)
Kwatera ołtarza z początku XVI w.
Późnogotycka nastawa ołtarzowa z ok. 1510-20 r. pochodzi z nieistniejącego już kościoła Świętego Ducha w Bartoszycach. Jednak jej pierwotne miejsce przeznaczenia było prawdopodobnie inne. Jest dziełem warsztatu, który działał w Królewcu. Nastawa składa się z szafy rzeźbioną Grupą Ukrzyżowania i malowanych skrzydeł ze scenami hagiograficznymi. Sceny namalowane są na desce techniką temperową. Jednym z ciekawszych przedstawień jest Amplexus Bernardi, czyli objęcie św. Bernarda z Clairvaux przez Jezusa. Źródłem tego przedstawienia jest żywot świętego. Według niego Bernard modlił się przed krucyfiksem. W pewnym momencie doznał wizji: Chrystus chcąc pocieszyć strapionego zakonnika, objął go prawą ręką i przytulił do piersi. Cystersi uważali, że uścisk Chrystusa w tej scenie jest wyrazem wielkiej miłości, podziękowania Bernardowi za reformowanie Kościoła i życia zakonnego. Nie bez znaczenia jest to, że przez okno celi św. Bernarda widzimy budowle o architekturze charakterystycznej dla Pomorza Wschodniego, a nie Burgundii, z której pochodził Doktor Kościoła.
Wojciech Cybula
Eksponat znajduje się w dziale sztuki dawnej Muzeum Warmii i Mazur.
Kwatera ołtarza z początku XVI w.
Późnogotycka nastawa ołtarzowa z ok. 1510-20 r. pochodzi z nieistniejącego już kościoła Świętego Ducha w Bartoszycach. Jednak jej pierwotne miejsce przeznaczenia było prawdopodobnie inne. Jest dziełem warsztatu, który działał w Królewcu. Nastawa składa się z szafy rzeźbioną Grupą Ukrzyżowania i malowanych skrzydeł ze scenami hagiograficznymi. Sceny namalowane są na desce techniką temperową. Jednym z ciekawszych przedstawień jest Amplexus Bernardi, czyli objęcie św. Bernarda z Clairvaux przez Jezusa. Źródłem tego przedstawienia jest żywot świętego. Według niego Bernard modlił się przed krucyfiksem. W pewnym momencie doznał wizji: Chrystus chcąc pocieszyć strapionego zakonnika, objął go prawą ręką i przytulił do piersi. Cystersi uważali, że uścisk Chrystusa w tej scenie jest wyrazem wielkiej miłości, podziękowania Bernardowi za reformowanie Kościoła i życia zakonnego. Nie bez znaczenia jest to, że przez okno celi św. Bernarda widzimy budowle o architekturze charakterystycznej dla Pomorza Wschodniego, a nie Burgundii, z której pochodził Doktor Kościoła.
Wojciech Cybula
Eksponat znajduje się w dziale sztuki dawnej Muzeum Warmii i Mazur.