Niedziela, 2 października 2016, godz. 16.00 Olsztyn – zamek, sala przy wieży
W trakcie spotkania wystąpienie Marii Jankowskiej-Andrzejewskiej „O obrazach z materii w polskiej sztuce powojennej 1957-1970”.
Maria Jankowska-Andrzejewska – doktorantka w Zakładzie Historii i Teorii Badań nad Sztuką w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W ramach przygotowywanej rozprawy doktorskiej zajmuje się malarstwem materii w Polsce.
Polscy artyści w wyniku przemian związanych z odwilżą podjęli eksperymenty z tworzywem, stosując m.in. drewno, piasek, gips, fragmenty tkanin, metalu. Działania te, określane mianem malarstwa materii, collage czy assemblage, mimo iż stanowią znaczącą część twórczości tamtego czasu, nie stały się dotąd przedmiotem bliższego oglądu. Obrazy z materii są natomiast ciekawym przykładem łączenia typowo malarskich działań z użyciem nietradycyjnego tworzywa.
Kurator wystawy: Ada Kowalczyk
Na fotografii: Tadeusz Kantor, Czerń i biel, 1962
Maria Jankowska-Andrzejewska – doktorantka w Zakładzie Historii i Teorii Badań nad Sztuką w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W ramach przygotowywanej rozprawy doktorskiej zajmuje się malarstwem materii w Polsce.
Polscy artyści w wyniku przemian związanych z odwilżą podjęli eksperymenty z tworzywem, stosując m.in. drewno, piasek, gips, fragmenty tkanin, metalu. Działania te, określane mianem malarstwa materii, collage czy assemblage, mimo iż stanowią znaczącą część twórczości tamtego czasu, nie stały się dotąd przedmiotem bliższego oglądu. Obrazy z materii są natomiast ciekawym przykładem łączenia typowo malarskich działań z użyciem nietradycyjnego tworzywa.
Kurator wystawy: Ada Kowalczyk
Na fotografii: Tadeusz Kantor, Czerń i biel, 1962