Wernisaż wystawy 30 lipca, godz. 18.00 Galeria „Zamek” w Reszlu
MICHAŁ BATORY – RETROSPEKTYWA
Wystawa „Michał Batory – Retrospektywa”, którą zobaczymy w Galerii „Zamek” w Reszlu, będzie największą dotychczas prezentacją twórczości polsko-francuskiego grafika w naszym kraju. Artysta, z pochodzenia łodzianin, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Grafiki, od 1987 roku mieszka i tworzy w Paryżu.
Michał Batory jest jednym z najbardziej cenionych plakacistów na świecie z ugruntowaną pozycją we Francji. Jego prace prezentowane były w wielu galeriach na całym świecie. W 2011 roku odbyła się indywidualna wystawa artysty w Les Arts Décoratifs w Luwrze. Batory sam zaaranżował wystawę – do monumentalnych sal Luwru przeniósł swoje atelier, aby zwiedzający mogli poczuć atmosferę jego pracowni, przenieść się w jego świat. Wyeksponowane obok plakatów artefakty – przedmioty często przez grafika wykonywane lub przerabiane, które później stały się głównym motywem plakatów, dodatkowo szkicowniki, albumy rejestrujące przebieg pracy nad projektami – przywodziły na myśl wnętrza kunstkamer popularnych w XVI- i XVII-wiecznej Europie.
Plakacista od końca lat 80. związany z Francją, początkowo pracował dla francuskich agencji graficznych, od 1994 roku stał się niezależnie działającym grafikiem. Jest autorem licznych projektów dla teatrów francuskich, m.in. Théâtre National de Chaillot, Théâtre de la Colline. Współpracuje również z teatrami polskimi, m.in. Teatrem Polskim w Poznaniu, Operą Wrocławską, Operą Nova w Bydgoszczy. Projektuje plakaty muzyczne, kulturalne, społeczne we Francji i w Polsce z okazji cyklicznych imprez, m.in. Saison Musicale, Salon du Dessin czy Letniej Akademii Jazzu w Łodzi.
Michał Batory współpracuje również z wydawnictwem Drzewo Babel, dla którego od 20 lat tworzy oprawę graficzną do książek. Zaprojektowane przez niego okładki stały się znakiem rozpoznawczym wydawnictwa i przyczyniły się do wzrostu popularności grafika w kraju. Słynne już czerwone, mięsiste, sensualne usta na okładce do książki „11 Minut” Paulo Coelho, na stałe utkwiły w pamięci czytelników. Batory od 4 lat jest kuratorem Galerii Plenerowej – wystawy plakatów na płocie Łazienek Królewskich w Warszawie, jest również autorem nowego logo Łazienek.
Na wystawie w Galerii „Zamek” w Reszlu zobaczymy ponad 150 plakatów artysty. Będą to plakaty teatralne, kulturalne zaprojektowane dla francuskich i polskich teatrów i instytucji kulturalnych oraz okładki do książek wydawnictwa Drzewo Babel. Z wydawnictwem współpracujemy przy tej wystawie.
Michał Batory, nazywany rzemieślnikiem plakatu, w swojej pracy posługuje się głównie fotografią. Stworzone przez niego dzieła często balansują na pograniczu świata realnego i wyimaginowanego. Batory lubi w swoich pracach ożywiać przedmioty, poddawać je rozmaitym metamorfozom i nadaje im nienaturalne formy. Owe artefakty, które bardzo często uprzednio przerabia, stają się głównym motywem tworzonego plakatu. Raz jest to plastikowa torba przypominająca twarz – na plakacie „Tamerlan le Grand”, innym razem potłuczona filiżanka ułożona w profil mężczyzny, w której ucho filiżanki staje się uchem postaci w plakacie „Quand vient la nuit” - oba projekty dla Théâtre National de Chaillot. W plakacie „La femme sur le lit”, dla Théâtre de la Colline, udrapowana poduszka staje się korpusem kobiety na łóżku. Projektując plakat do wystawy malarstwa holenderskiego w Łazienkach Królewskich, Batory przedstawił przechodzący w kwiat tulipana pędzel. Bazując na skojarzeniach, wykorzystał dwa najbardziej charakterystyczne dla Holandii znaki.
Batoremu nie brakuje wyobraźni. Jego twórczość bazuje przede wszystkim na polskiej szkole plakatu i surrealizmie. Liczne inspiracje stanowiły prace Romana Cieślewicza, Henryka Tomaszewskiego, Jana Lenicy, które znał od młodych lat. Nie są mu też obce koncepcje radzieckich konstruktywistów, takich jak Rodczenko, Lissitzky czy Strzemiński, u których zresztą kształcili się jego profesorowie. Kolaż, fotomontaż, związek słowa i formy plastycznej, umiejętne posługiwanie się językiem sugestywnych wizji to główne wyznaczniki stylu i obszarów, w których porusza się grafik. Batory uważa, że dobry plakat powinien być zaszyfrowany, inaczej staje się nudny i banalny. Najważniejsze zaś: pomysł, skrót i forma definiują jego prace. Obrazy proponowane przez Batorego pozostawiają odbiorcy kilka możliwych sposobów interpretacji i zawsze na długo zapadają w pamięć.
Niezbędnym elementem w jego plakatach jest również dowcip, który połączony z wątkiem intelektualnym i emocjonalnym stanowi integralną całość i tworzy jego niepowtarzalny styl. Można więc śmiało powiedzieć, że Michał Batory w swoich plakatach zaprasza nas do zabawy, zabawy w skojarzenia. Odgadywanie ukrytych znaczeń sprawia, że czujemy się jak dzieci rozwijające z opakowania kolorowe cukierki, których smaku nie znamy. Nastawiony na odbiór intelektualny plakat zmusza do myślenia i musi trafiać w sedno. Podążając drogą Romana Cieślewicza, którego marzeniem było robienie obrazów publicznych, aby jak największa liczba ludzi mogła je zobaczyć, Michał Batory z tych samych względów wybrał plakat. Chciał ze swoją sztuką wyjść do ludzi, zależało mu na komunikacji, żeby to co robi funkcjonowało na ulicy w mieście, nie tylko w zamkniętej galerii. Jego plakaty przyciągają licznych zainteresowanych do teatru, na koncert. Nie tylko te zapowiadające wydarzenie, eksponowane w mieście, ale również zebrane na wystawach w galeriach i muzeach. Przykładem niech chociaż będzie legendarna już wystawa w paryskim Les Arts Décoratifs. Można zatem powiedzieć, że słynny plakacista osiągnął swój cel dwukrotnie, zafascynowanych odbiorców obrazów publicznych udało mu się zaprosić do galerii.
Wystawa czasowa: 30 lipca – 17 października 2016 roku
Kurator wystawy: Diana Stajszczak
Współorganizator wystawy: Wydawnictwo Drzewo Babel
Patronat medialny: Gazeta Olsztyńska, TVP Olsztyn, Artysta i Sztuka, artinfo.pl, Gmina Reszel
Dziękujemy Galerie Roi Doré za pomoc przy organizacji wystawy
Galeria „Zamek” w Reszlu
Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
ul. Podzamcze 3, 11-440 Reszel, tel. 89 751 18 00
Wystawa „Michał Batory – Retrospektywa”, którą zobaczymy w Galerii „Zamek” w Reszlu, będzie największą dotychczas prezentacją twórczości polsko-francuskiego grafika w naszym kraju. Artysta, z pochodzenia łodzianin, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Grafiki, od 1987 roku mieszka i tworzy w Paryżu.
Michał Batory jest jednym z najbardziej cenionych plakacistów na świecie z ugruntowaną pozycją we Francji. Jego prace prezentowane były w wielu galeriach na całym świecie. W 2011 roku odbyła się indywidualna wystawa artysty w Les Arts Décoratifs w Luwrze. Batory sam zaaranżował wystawę – do monumentalnych sal Luwru przeniósł swoje atelier, aby zwiedzający mogli poczuć atmosferę jego pracowni, przenieść się w jego świat. Wyeksponowane obok plakatów artefakty – przedmioty często przez grafika wykonywane lub przerabiane, które później stały się głównym motywem plakatów, dodatkowo szkicowniki, albumy rejestrujące przebieg pracy nad projektami – przywodziły na myśl wnętrza kunstkamer popularnych w XVI- i XVII-wiecznej Europie.
Plakacista od końca lat 80. związany z Francją, początkowo pracował dla francuskich agencji graficznych, od 1994 roku stał się niezależnie działającym grafikiem. Jest autorem licznych projektów dla teatrów francuskich, m.in. Théâtre National de Chaillot, Théâtre de la Colline. Współpracuje również z teatrami polskimi, m.in. Teatrem Polskim w Poznaniu, Operą Wrocławską, Operą Nova w Bydgoszczy. Projektuje plakaty muzyczne, kulturalne, społeczne we Francji i w Polsce z okazji cyklicznych imprez, m.in. Saison Musicale, Salon du Dessin czy Letniej Akademii Jazzu w Łodzi.
Michał Batory współpracuje również z wydawnictwem Drzewo Babel, dla którego od 20 lat tworzy oprawę graficzną do książek. Zaprojektowane przez niego okładki stały się znakiem rozpoznawczym wydawnictwa i przyczyniły się do wzrostu popularności grafika w kraju. Słynne już czerwone, mięsiste, sensualne usta na okładce do książki „11 Minut” Paulo Coelho, na stałe utkwiły w pamięci czytelników. Batory od 4 lat jest kuratorem Galerii Plenerowej – wystawy plakatów na płocie Łazienek Królewskich w Warszawie, jest również autorem nowego logo Łazienek.
Na wystawie w Galerii „Zamek” w Reszlu zobaczymy ponad 150 plakatów artysty. Będą to plakaty teatralne, kulturalne zaprojektowane dla francuskich i polskich teatrów i instytucji kulturalnych oraz okładki do książek wydawnictwa Drzewo Babel. Z wydawnictwem współpracujemy przy tej wystawie.
Michał Batory, nazywany rzemieślnikiem plakatu, w swojej pracy posługuje się głównie fotografią. Stworzone przez niego dzieła często balansują na pograniczu świata realnego i wyimaginowanego. Batory lubi w swoich pracach ożywiać przedmioty, poddawać je rozmaitym metamorfozom i nadaje im nienaturalne formy. Owe artefakty, które bardzo często uprzednio przerabia, stają się głównym motywem tworzonego plakatu. Raz jest to plastikowa torba przypominająca twarz – na plakacie „Tamerlan le Grand”, innym razem potłuczona filiżanka ułożona w profil mężczyzny, w której ucho filiżanki staje się uchem postaci w plakacie „Quand vient la nuit” - oba projekty dla Théâtre National de Chaillot. W plakacie „La femme sur le lit”, dla Théâtre de la Colline, udrapowana poduszka staje się korpusem kobiety na łóżku. Projektując plakat do wystawy malarstwa holenderskiego w Łazienkach Królewskich, Batory przedstawił przechodzący w kwiat tulipana pędzel. Bazując na skojarzeniach, wykorzystał dwa najbardziej charakterystyczne dla Holandii znaki.
Batoremu nie brakuje wyobraźni. Jego twórczość bazuje przede wszystkim na polskiej szkole plakatu i surrealizmie. Liczne inspiracje stanowiły prace Romana Cieślewicza, Henryka Tomaszewskiego, Jana Lenicy, które znał od młodych lat. Nie są mu też obce koncepcje radzieckich konstruktywistów, takich jak Rodczenko, Lissitzky czy Strzemiński, u których zresztą kształcili się jego profesorowie. Kolaż, fotomontaż, związek słowa i formy plastycznej, umiejętne posługiwanie się językiem sugestywnych wizji to główne wyznaczniki stylu i obszarów, w których porusza się grafik. Batory uważa, że dobry plakat powinien być zaszyfrowany, inaczej staje się nudny i banalny. Najważniejsze zaś: pomysł, skrót i forma definiują jego prace. Obrazy proponowane przez Batorego pozostawiają odbiorcy kilka możliwych sposobów interpretacji i zawsze na długo zapadają w pamięć.
Niezbędnym elementem w jego plakatach jest również dowcip, który połączony z wątkiem intelektualnym i emocjonalnym stanowi integralną całość i tworzy jego niepowtarzalny styl. Można więc śmiało powiedzieć, że Michał Batory w swoich plakatach zaprasza nas do zabawy, zabawy w skojarzenia. Odgadywanie ukrytych znaczeń sprawia, że czujemy się jak dzieci rozwijające z opakowania kolorowe cukierki, których smaku nie znamy. Nastawiony na odbiór intelektualny plakat zmusza do myślenia i musi trafiać w sedno. Podążając drogą Romana Cieślewicza, którego marzeniem było robienie obrazów publicznych, aby jak największa liczba ludzi mogła je zobaczyć, Michał Batory z tych samych względów wybrał plakat. Chciał ze swoją sztuką wyjść do ludzi, zależało mu na komunikacji, żeby to co robi funkcjonowało na ulicy w mieście, nie tylko w zamkniętej galerii. Jego plakaty przyciągają licznych zainteresowanych do teatru, na koncert. Nie tylko te zapowiadające wydarzenie, eksponowane w mieście, ale również zebrane na wystawach w galeriach i muzeach. Przykładem niech chociaż będzie legendarna już wystawa w paryskim Les Arts Décoratifs. Można zatem powiedzieć, że słynny plakacista osiągnął swój cel dwukrotnie, zafascynowanych odbiorców obrazów publicznych udało mu się zaprosić do galerii.
Wystawa czasowa: 30 lipca – 17 października 2016 roku
Kurator wystawy: Diana Stajszczak
Współorganizator wystawy: Wydawnictwo Drzewo Babel
Patronat medialny: Gazeta Olsztyńska, TVP Olsztyn, Artysta i Sztuka, artinfo.pl, Gmina Reszel
Dziękujemy Galerie Roi Doré za pomoc przy organizacji wystawy
Galeria „Zamek” w Reszlu
Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
ul. Podzamcze 3, 11-440 Reszel, tel. 89 751 18 00
Honorowy patronat