Muzeum w Gazecie, 26 lutego 2016 r.

2016-02-26 14:20:29 (ost. akt: 2016-02-27 18:56:33)

Wspólny cykl Muzeum Warmii i Mazur oraz "Gazety Olsztyńskiej", w którym prezentujemy interesujące zabytki.

Muzeum w Gazecie, 26 lutego 2016 r.
        Biżuteria towarzyszyła człowiekowi zawsze. Bez względu na epokę czy krąg cywilizacyjny. Jej genezę można sprowadzić do funkcji estetycznej i magicznej. Niewielki paciorek w formie amuletu miał niekiedy takie samo znaczenie, jak drogocenny klejnot. Biżuterię należy zatem nie tylko podziwiać, trzeba też postarać się ją rozumieć. Odczytać ukryty w niej kod, gdyż zawsze w jakimś celu została ona powołana do życia. W zależności od naszych potrzeb jest to drobiazg cieszący oko, dodający splendoru i urody, zabezpieczenie przed złymi mocami, lokata kapitału, wyraz statusu społecznego i sprawowanych funkcji, czy wreszcie nośnik uczuć albo wyraziciel poglądów. W ten ostatni nurt wpisuje się biżuteria patriotyczna, tworzona niekiedy z materiałów daleko odbiegających od przyjętych w jubilerstwie.

        Prezentowana broszka wykonana jest również w sposób niekonwencjonalny. Zestawiona została z dwóch srebrnych monet półmarkowych wybitych w mennicy berlińskiej w 1919 roku, ozdobiona dekoracją z granatów i perełek. Oprawa zdaje się mieć jednak znaczenie wtórne. To moneta jest głównym bohaterem spektaklu artystycznego.

        Wykorzystywanie monet jako elementu zdobniczego jest tak samo stare jak one same. Już w starożytności używane były do dekoracji bransolet, zawieszek, pierścieni czy zausznic. W wielu kulturach zawitały też do sfery krawiectwa. Ten rodzaj zdobienia szczególnie upodobały sobie kobiety wschodu. Od wieków wyszywały monetami kamizelki i napierśniki, dekorowały suknie, zdobiły czepce. Od tej próżności nie wolni byli także karpaccy zbójnicy, ozdabiający kapelusze i kołpaki sznurami talarów i dukatów, wysyłając tym samym jawny komunikat odnoszący się do ich waleczności i bogactwa.

        Zakupiona do zbiorów broszka z okresu międzywojennego, oprócz podstawowej funkcji ozdabiania, z pewnością niesie ze sobą jeszcze jakiś przekaz. Ze względu na wartość użytych monet raczej nie ma na celu wyraźnego podkreślenia statusu społecznego. Pół marki, nawet w srebrze, to jednak nie jest spektakularny nominał. Większą wartość materialną mają użyte w oprawie granaty i perełki. A co do dekoracyjności, to kwestia gustu. Nie każdy lubi monety użyte w roli biżuterii, zwłaszcza, że tutaj oprawione zostały w sposób prezentujący widzowi mniej interesujący nominał. Cesarski orzeł w godle, mający znacznie większy nośnik estetyczny i patriotyczny, został zepchnięty na odwrocie. Być może kontekst patriotyczny wyraża się w tym przypadku w samym pieniądzu, jako symbolu bogactwa i stabilności państwa. Idąc jednak dalej w interpretacji, nie można pominąć także aspektu magicznego. Inny odbiorca dostrzeże bowiem w tym drobiazgu po prostu talizman – pieniążek na szczęście... podwójne szczęście. (mk)

        Broszka prezentowana jest na wystawie w Sali Kromera, w gablocie z nabytkami numizmatycznymi.

Kalendarium

« środa, 4 grudnia 2024 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

środa 4 Grudnia
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich