Aniela Pająkówna – malarka, matka, kochanka. We wszystkich tych rolach na marginesie. Na marginesie historii polskiego malarstwa przełomu XIX i XX wieku, na marginesie życia jej najbliższych, tych, których kochała – córki i Przybyszewskiego.
Niewielkich rozmiarów, skromny, ołówkowy autoportret 18.letniej Anieli Pajakówny był pretekstem do przypomnienia artystki, jej w niewielkim stopniu zachowanej twórczości, krótkiego, pełnego zwrotów życia. Uczestnicy spotkania mogli poznać protektorów artystki Helenę i Mieczysława Pawlikowskich – Medyceuszy z Medyki oraz postaci, które
znacząco wpłynęły losy malarki: Stanisława Przybyszewskiego, jej wielką miłość, Stasię ich córkę i całą plejadę przewijających się w tle osób: Dagny Juel, Jadwigę Kasprowiczową, Edwarda Muncha, Stanisława Wyspiańskiego, Boya-Żeleńskiego.
Niewielkich rozmiarów, skromny, ołówkowy autoportret 18.letniej Anieli Pajakówny był pretekstem do przypomnienia artystki, jej w niewielkim stopniu zachowanej twórczości, krótkiego, pełnego zwrotów życia. Uczestnicy spotkania mogli poznać protektorów artystki Helenę i Mieczysława Pawlikowskich – Medyceuszy z Medyki oraz postaci, które
znacząco wpłynęły losy malarki: Stanisława Przybyszewskiego, jej wielką miłość, Stasię ich córkę i całą plejadę przewijających się w tle osób: Dagny Juel, Jadwigę Kasprowiczową, Edwarda Muncha, Stanisława Wyspiańskiego, Boya-Żeleńskiego.