Na zamku w Lidzbarku Warmińskim można podziwiać kolejne efekty prac konserwatorskich przeprowadzonych w ramach projektu „Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – II etap”.
We wtorek, 8 grudnia 2015, zakończono restaurację ścian oraz sklepień 1. piętra krużganków. Rezultay wysiłku grupy konserwatorów przyjęła komisja złożona z przedstawicieli inwestora, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, rzeczoznawców – specjalistów w zakresie konserwacji polichromii ściennych (prof. Bogumiła Rouba – UMK w Toruniu, prof. Władysław Zalewski – ASP w Krakowie, Szymon Bakalarczyk – WKZ Olsztyn, Elżbieta Jelińska – dyr. WMiM, Leszek Natora – przedstawiciel inwestora zastępczego, Anna Szymańska i Grzegorz Świętochowski – MWiM).
Tego samego dnia odbyła się konferencja prasowa z udziałem wykonawców i współpracujących z nimi ekspertów (Marcina Kozarzewskiego, Ryszarda Żankowskiego, Adama Szwedy - UMK Toruń, Jerzego Domasłowskiego - UAM Poznań). Przedstawiono także rezultaty konserwacji zabytkowych mebli, wykonanej również w ramach projektu (Małgorzata Okulicz – MWiM w Olsztynie).
Ważnym elementem restauracji malowideł była rekonstrukcja ikonograficzna i plastyczna przedstawionych scen na ścianach krużganków – wyniki badań przedstawił Ryszard Żankowski, który współpracował z grupą konserwatorów. Rekonstrukcje malowideł udostępnione będą zwiedzającym na planszach, jako część programu edukacyjnego związanego z wyjątkowym zespołem średniowiecznych polichromii w lidzbarskim zamku. Proweniencję artystyczną malowideł omówił dr Jerzy Domasłowski, który powiązał twórców dekoracji malarskiej krużganków z artystami z Czech, a ufundowanie przypisał biskupowi Henrykowi III Sorbomowi. Restauracji malowideł towarzyszyło także rozpoznanie i opracowanie historycznych graffiti – pozostawionych przez gości i mieszkańców lidzbarskiego zamku. Na polichromowanych ścianach zamkowych krużganków zidentyfikowano około 140 różnych inskrypcji i rysunków: 50 na ścianie północnej, 40 na południowej, 34 na zachodniej, 21 na wschodniej. Wszystkie zostały zbadane i poddane renowacji.
Dziennikarze obejrzeli także kilka odnowionych mebli – dwie barokowe szafy, w tym wielką szafę sieniową z XVIII wieku, które będą ozdobą zamkowej sieni oraz niewielki sepet z XVII w. Poznali również zakres prac konserwatorskich prezentowanych mebli na podstawie zdjęć. Małgorzata Okulicz przedstawiła też odkrycie-ciekawostkę – znaleziony przez konserwatora szafy pochodzącej z pałacu Lehndorffów w Sztynorcie, list napisany latem 1838 roku, pozostawiony przez mistrza stolarskiego, który odnawiał wówczas obiekt.
Prace restauratorskie na zamku biskupów warmińskich potrwają do kwietnia przyszłego roku. Obejmują remont dachów, prace konserwatorskie elewacji i wieżyczek, modernizację sieci c.o. i wodnokanalizacyjnej, wymianę instalacji elektrycznej i odgromowej, adaptację piwnic na cele wystawiennicze. Poza pracami remontowo-konserwatorskimi wykonana będzie także iluminacja zamku, a w odnowionej części piwnic wystawa poświęcona dziejom budowlanym zamku.
Środki na realizację projektu pochodzą z funduszy norweskich i funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wkład własny zapewnił samorząd województwa warmińsko-mazurskiego.
Tego samego dnia odbyła się konferencja prasowa z udziałem wykonawców i współpracujących z nimi ekspertów (Marcina Kozarzewskiego, Ryszarda Żankowskiego, Adama Szwedy - UMK Toruń, Jerzego Domasłowskiego - UAM Poznań). Przedstawiono także rezultaty konserwacji zabytkowych mebli, wykonanej również w ramach projektu (Małgorzata Okulicz – MWiM w Olsztynie).
Ważnym elementem restauracji malowideł była rekonstrukcja ikonograficzna i plastyczna przedstawionych scen na ścianach krużganków – wyniki badań przedstawił Ryszard Żankowski, który współpracował z grupą konserwatorów. Rekonstrukcje malowideł udostępnione będą zwiedzającym na planszach, jako część programu edukacyjnego związanego z wyjątkowym zespołem średniowiecznych polichromii w lidzbarskim zamku. Proweniencję artystyczną malowideł omówił dr Jerzy Domasłowski, który powiązał twórców dekoracji malarskiej krużganków z artystami z Czech, a ufundowanie przypisał biskupowi Henrykowi III Sorbomowi. Restauracji malowideł towarzyszyło także rozpoznanie i opracowanie historycznych graffiti – pozostawionych przez gości i mieszkańców lidzbarskiego zamku. Na polichromowanych ścianach zamkowych krużganków zidentyfikowano około 140 różnych inskrypcji i rysunków: 50 na ścianie północnej, 40 na południowej, 34 na zachodniej, 21 na wschodniej. Wszystkie zostały zbadane i poddane renowacji.
Dziennikarze obejrzeli także kilka odnowionych mebli – dwie barokowe szafy, w tym wielką szafę sieniową z XVIII wieku, które będą ozdobą zamkowej sieni oraz niewielki sepet z XVII w. Poznali również zakres prac konserwatorskich prezentowanych mebli na podstawie zdjęć. Małgorzata Okulicz przedstawiła też odkrycie-ciekawostkę – znaleziony przez konserwatora szafy pochodzącej z pałacu Lehndorffów w Sztynorcie, list napisany latem 1838 roku, pozostawiony przez mistrza stolarskiego, który odnawiał wówczas obiekt.
Prace restauratorskie na zamku biskupów warmińskich potrwają do kwietnia przyszłego roku. Obejmują remont dachów, prace konserwatorskie elewacji i wieżyczek, modernizację sieci c.o. i wodnokanalizacyjnej, wymianę instalacji elektrycznej i odgromowej, adaptację piwnic na cele wystawiennicze. Poza pracami remontowo-konserwatorskimi wykonana będzie także iluminacja zamku, a w odnowionej części piwnic wystawa poświęcona dziejom budowlanym zamku.
Środki na realizację projektu pochodzą z funduszy norweskich i funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wkład własny zapewnił samorząd województwa warmińsko-mazurskiego.