Wspólny cykl Muzeum Warmii i Mazur oraz "Gazety Olsztyńskiej", w którym prezentujemy interesujące zabytki.
Ludomir Slendziński, Dafnis i Chloe, Wilno 1926, olej, płótno, 171,5cm x 76,5 cm, ze zbiorów MWiM
Obraz alegoryczny, wykonany w technice olejnej, poświęcony Erosowi, opowieść o miłości dwojga zakochanych ilustruje starożytny mit, miłość dwojga pastuszków z wyspy Lesbos - Dafnisa i Chloe. Autorem obrazu jest czołowy reprezentant nowego klasycyzmu. Urodzony w wileńskiej rodzinie o artystycznych korzeniach Slendziński działał w Wilnie, Warszawie i Krakowie. Studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, był członkiem Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków i Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm. Odbył podróże artystyczne do Paryża i Włoch, gdzie zafascynowała go sztuka Quattrocenta, której wpływ widać w niniejszym obrazie.
Slendziński przedstawia „Dafnis i Chloe” na tle sielankowego krajobrazu, który symbolizuje spokojny tryb ich życia. Wyprostowany, stojący u brzegu źródła Dafnis adoruje Chloe, przemywając ją źródlaną wodą nabraną do muszli, którą trzyma w lewej dłoni. Bladoskóra Chloe zalotnie spogląda na swojego kochanka, trzymając w dłoniach kosmyk swoich długich, czarnych włosów. Jak pisał o nich Jan Parandowski: „ci kochankowie rozdrabniają swe szczęście z nieskończonym zadowoleniem. Doznają rozłąki, cierpień, zawodów i za każdym razem czują, jak ich małe duszyczki lecą ku sobie przez śmiech wiosennych potoków, przez płowe żniwa lata, przez oddalone szybki okien, które mróz pobielił”.
Obraz eksponowany w Muzeum Warmińskim w Lidzbarku Warmińskim na wystawie „Artyści z kręgu szkoły wileńskiej XIX/XX” , a od 26 listopada br. w Muzeum Warmii i Mazur w ramach wystawy jubileuszowej „Olsztyńskie muzealia w Polsce i na świecie”.
Obraz alegoryczny, wykonany w technice olejnej, poświęcony Erosowi, opowieść o miłości dwojga zakochanych ilustruje starożytny mit, miłość dwojga pastuszków z wyspy Lesbos - Dafnisa i Chloe. Autorem obrazu jest czołowy reprezentant nowego klasycyzmu. Urodzony w wileńskiej rodzinie o artystycznych korzeniach Slendziński działał w Wilnie, Warszawie i Krakowie. Studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, był członkiem Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków i Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm. Odbył podróże artystyczne do Paryża i Włoch, gdzie zafascynowała go sztuka Quattrocenta, której wpływ widać w niniejszym obrazie.
Slendziński przedstawia „Dafnis i Chloe” na tle sielankowego krajobrazu, który symbolizuje spokojny tryb ich życia. Wyprostowany, stojący u brzegu źródła Dafnis adoruje Chloe, przemywając ją źródlaną wodą nabraną do muszli, którą trzyma w lewej dłoni. Bladoskóra Chloe zalotnie spogląda na swojego kochanka, trzymając w dłoniach kosmyk swoich długich, czarnych włosów. Jak pisał o nich Jan Parandowski: „ci kochankowie rozdrabniają swe szczęście z nieskończonym zadowoleniem. Doznają rozłąki, cierpień, zawodów i za każdym razem czują, jak ich małe duszyczki lecą ku sobie przez śmiech wiosennych potoków, przez płowe żniwa lata, przez oddalone szybki okien, które mróz pobielił”.
Obraz eksponowany w Muzeum Warmińskim w Lidzbarku Warmińskim na wystawie „Artyści z kręgu szkoły wileńskiej XIX/XX” , a od 26 listopada br. w Muzeum Warmii i Mazur w ramach wystawy jubileuszowej „Olsztyńskie muzealia w Polsce i na świecie”.