Otwarcie sześciu nowych wystaw w Muzeum Warmińskim w Lidzbarku (oddziale Muzeum Warmii i Mazur), którego siedzibą jest dawna rezydencja biskupów:
*Sztuka średniowieczna ze zbiorów muzeów województwa olsztyńskiego (autorka: dr Kamila Wróblewska),
*Snycerka nowożytna na Warmii i w Prusach Książęcych (autor: Andrzej Rzempołuch),
* Konwisarstwo i Ludwisarstwo (autorka: Elżbieta Jelińska),
*Ikony wojnowskie od XVI do XX wieku (autorka: Grażyna Kobrzeniecka),
*Żywe dziedzictwo (poświęcona ochronie zabytków na Warmii i Mazurach; kurator: Romuald Odoj),
*Malarstwo polskie XX wieku (autorka: Anna Samulowska).
Wszystkie wystawy ze zbiorów własnych. Do większości wydano drukiem ilustrowane informatory, tzw. składanki; zbiory sztuki gotyckiej były już wcześniej opublikowane przez Kamilę Wróblewską w katalogu Sztuka średniowieczna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego. Katalog wystawy. Katalog zbiorów, Olsztyn: Muzeum Warmii i Mazur 1979.
Istniejąca już wcześniej wystawa Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego , przygotowana przez Dział Historii i Bibliotekę MWM (kurator: Edward Radtke, kierownik oddziału w Lidzbarku) została ulepszona i wzbogacona.
Ważnym wydarzeniem było uruchomienie stałej galerii malarstwa polskiego XX w. (kurator: Anna Samulowska, ówcześnie kierownik Działu Sztuki XIX i XX w.), która nie mogła być wcześniej udostępniona publiczności z prozaicznego powodu, mianowicie braku sal ekspozycyjnych w Olsztynie.
Oto charakterystyka tej galerii przedstawiona przez Grażyną Prusińską, zawiadującą obecnie Działem Sztuki Współczesnej MWM:
„Na środowisko artystyczne Krakowa, które na początku XX w. skupiało znakomite talenty malarskie, wielki wpływ miały wydarzenia artystyczne z końca XIX wieku, przede wszystkim wystąpienia francuskich impresjonistów i bogaty program sztuki secesyjnej. Jego przedstawicielami w kolekcji są dzieła Jacka Malczewskiego, Juliana Fałata, Józefa Pankiewicza, Teodora Axentowicza, Leona Wyczółkowskiego, Jana Stanisławskiego. Twórczość tych artystów zapoczątkowała nowoczesne malarstwo polskie, obrazuje różne tendencje od impresjonizmu począwszy, poprzez secesję, symbolizm, zafascynowanie ludowością i przede wszystkim naturą.
Cenny w kolekcji jest obraz Zofii Stryjeńskiej, a także prace artystów z kręgu wileńskiego, absolwentów Uniwersytetu Stefana Batorego (Ludomira Ślendzińskiego, Kazimierza Kwiatkowskiego i Jerzego Hoppena), dzieła Witkacego, Pankiewicza i kolorystów, jak również powojennych kontynuatorów tego nurtu.
Sztukę lat 60. XX w. reprezentują malarze wywodzący się z Grupy Krakowskiej – klasyk polskiej awangardy Henryk Stażewski i inni abstrakcjoniści. W malarstwie przedstawieniowym wyróżniają się Eugeniusz Markowski, Jerzy Krawczyk i Kiejstut Bereźnicki, artyści szeroko pojętej nowej figuracji oraz twórczyni oryginalnych jej koncepcji – Teresa Pągowska. Nurt zaangażowany o rysie publicystyki prezentują Jan Świtka, Zbylut Grzywacz, Leszek Sobocki. Są w naszej galerii dzieła przedstawicieli pop-artu i realizmu fotograficznego, są także matematyczno-konceptualne kompozycje Ryszarda Winiarskiego i obrazy artystów nowej ekspresji”.
*Sztuka średniowieczna ze zbiorów muzeów województwa olsztyńskiego (autorka: dr Kamila Wróblewska),
*Snycerka nowożytna na Warmii i w Prusach Książęcych (autor: Andrzej Rzempołuch),
* Konwisarstwo i Ludwisarstwo (autorka: Elżbieta Jelińska),
*Ikony wojnowskie od XVI do XX wieku (autorka: Grażyna Kobrzeniecka),
*Żywe dziedzictwo (poświęcona ochronie zabytków na Warmii i Mazurach; kurator: Romuald Odoj),
*Malarstwo polskie XX wieku (autorka: Anna Samulowska).
Wszystkie wystawy ze zbiorów własnych. Do większości wydano drukiem ilustrowane informatory, tzw. składanki; zbiory sztuki gotyckiej były już wcześniej opublikowane przez Kamilę Wróblewską w katalogu Sztuka średniowieczna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego. Katalog wystawy. Katalog zbiorów, Olsztyn: Muzeum Warmii i Mazur 1979.
Istniejąca już wcześniej wystawa Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego , przygotowana przez Dział Historii i Bibliotekę MWM (kurator: Edward Radtke, kierownik oddziału w Lidzbarku) została ulepszona i wzbogacona.
Ważnym wydarzeniem było uruchomienie stałej galerii malarstwa polskiego XX w. (kurator: Anna Samulowska, ówcześnie kierownik Działu Sztuki XIX i XX w.), która nie mogła być wcześniej udostępniona publiczności z prozaicznego powodu, mianowicie braku sal ekspozycyjnych w Olsztynie.
Oto charakterystyka tej galerii przedstawiona przez Grażyną Prusińską, zawiadującą obecnie Działem Sztuki Współczesnej MWM:
„Na środowisko artystyczne Krakowa, które na początku XX w. skupiało znakomite talenty malarskie, wielki wpływ miały wydarzenia artystyczne z końca XIX wieku, przede wszystkim wystąpienia francuskich impresjonistów i bogaty program sztuki secesyjnej. Jego przedstawicielami w kolekcji są dzieła Jacka Malczewskiego, Juliana Fałata, Józefa Pankiewicza, Teodora Axentowicza, Leona Wyczółkowskiego, Jana Stanisławskiego. Twórczość tych artystów zapoczątkowała nowoczesne malarstwo polskie, obrazuje różne tendencje od impresjonizmu począwszy, poprzez secesję, symbolizm, zafascynowanie ludowością i przede wszystkim naturą.
Cenny w kolekcji jest obraz Zofii Stryjeńskiej, a także prace artystów z kręgu wileńskiego, absolwentów Uniwersytetu Stefana Batorego (Ludomira Ślendzińskiego, Kazimierza Kwiatkowskiego i Jerzego Hoppena), dzieła Witkacego, Pankiewicza i kolorystów, jak również powojennych kontynuatorów tego nurtu.
Sztukę lat 60. XX w. reprezentują malarze wywodzący się z Grupy Krakowskiej – klasyk polskiej awangardy Henryk Stażewski i inni abstrakcjoniści. W malarstwie przedstawieniowym wyróżniają się Eugeniusz Markowski, Jerzy Krawczyk i Kiejstut Bereźnicki, artyści szeroko pojętej nowej figuracji oraz twórczyni oryginalnych jej koncepcji – Teresa Pągowska. Nurt zaangażowany o rysie publicystyki prezentują Jan Świtka, Zbylut Grzywacz, Leszek Sobocki. Są w naszej galerii dzieła przedstawicieli pop-artu i realizmu fotograficznego, są także matematyczno-konceptualne kompozycje Ryszarda Winiarskiego i obrazy artystów nowej ekspresji”.