Otwarcie wystawy Malarstwo polskie XX w. Zamek w Olsztynie. Kurator: Grażyna Prusińska, oprawa plastyczna: Krystyna Wojtaszek-Markunas.
Wystawa była pokazem części jednej z najwartościowszych i merytorycznie spójnych kolekcji w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur. Zaprezentowano około 70 obrazów malarzy, którzy swoją pracą wpisali się na stałe do historii sztuki polskiej. Oglądając ich dzieła w układzie chronologicznym i tematycznym, można poznać najważniejsze tendencje i kierunki, dominujące w malarstwie XX w. Od obrazów Jacka Malczewskiego, Jana Stanisławskiego, Juliana Fałata, Józefa Pankiewicza przez pejzaże artystów spod skrzydeł Stanisławskiego, pastelowe portrety Witkacego – do przedstawicieli awangardy, sięgającej tradycji dwudziestolecia międzywojennego (m. in. Henryk Stażewski, Adam Marczyński), malarzy Grupy Krakowskiej (m. in. Jonasz Stern, Tadeusz Kantor, Jadwiga Maziarska, Kazimierz Mikulski, Maria Jaremianka).
Tak bogaty przegląd dzieł i postaw artystycznych znaczących twórców był dogłębną lekcją historii, rozwoju, i ewolucji polskiego malarstwa pierwszej połowy XX w.
Wystawa była pokazem części jednej z najwartościowszych i merytorycznie spójnych kolekcji w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur. Zaprezentowano około 70 obrazów malarzy, którzy swoją pracą wpisali się na stałe do historii sztuki polskiej. Oglądając ich dzieła w układzie chronologicznym i tematycznym, można poznać najważniejsze tendencje i kierunki, dominujące w malarstwie XX w. Od obrazów Jacka Malczewskiego, Jana Stanisławskiego, Juliana Fałata, Józefa Pankiewicza przez pejzaże artystów spod skrzydeł Stanisławskiego, pastelowe portrety Witkacego – do przedstawicieli awangardy, sięgającej tradycji dwudziestolecia międzywojennego (m. in. Henryk Stażewski, Adam Marczyński), malarzy Grupy Krakowskiej (m. in. Jonasz Stern, Tadeusz Kantor, Jadwiga Maziarska, Kazimierz Mikulski, Maria Jaremianka).
Tak bogaty przegląd dzieł i postaw artystycznych znaczących twórców był dogłębną lekcją historii, rozwoju, i ewolucji polskiego malarstwa pierwszej połowy XX w.