18 kwietnia 2015 r., sobota, godz. 12.00,
Każde dzieło ma swoją historię do opowiedzenia.
Wystarczy się w nią wsłuchać http://www.dzienwolnejsztuki.pl/
Dzień Wolnej Sztuki to piąta edycja ogólnopolskiej akcji społecznej. W kwietniową sobotę o godzinie 12.00 muzea i galerie w całej Polsce zaproponują zwiedzającym poznanie pięciu dzieł,
których oglądanie będzie trwało godzinę.
Z przeprowadzonych badań wynika, że w galeriach i muzeach, podczas zwiedzania, jednemu eksponatowi poświęcamy 8 sekund. 18 kwietnia będziemy zachęcać do tego, by powoli oglądać,
poznawać, kontemplować.
Pracownicy naszego Muzeum, opiekunowie zbiorów, wybiorą prace znajdujące się na ekspozycjach w zamku, ale nie będą wygłaszać wykładu na ich temat, a raczej zachęcać do rozmowy - będziemy Państwa przewodnikami, przekonującymi, że Wasze odczucia związane z oglądaniem dziel, Wasza intuicja i emocje są tak samo ważne jak wiedza na ich temat.
Otwartość í możliwość dzielenia się refleksją w bezpośrednim kontakcie będzie dla nas wzajemnie cennym doświadczeniem.
Po spotkaniu zapraszamy na kawę i rozmowę.
W programie następujące prezentacje:
1. Św. Florian, XIX w.
drewno lipowe polichromowane
Krystyna Wojtaszek-Markunas
2. Topór kamienny
neolit
Wykonany z bazaltu topór z ukruszonym obuchem odkrył Pan Krzysztof Jeziorowski
w 1967 roku podczas orki na polu przy dzisiejszej ulicy Dworcowej. Jest on śladem
po ludności tak zwanej kultury ceramiki sznurowej obecnej na terenie Warmii i Mazur
około 5 tys. lat temu.
Kacper Martyka
3. Karol Schweikart (1769-1855)
Portret bankowca Violanda, 1814, olej, płótno
Ada Kowalczyk
4. Z prywatnej biblioteki Mikołaja Kopernika współoprawne starodruki:
Arnold de Villa Nova, Brewiarz praktyki medycznej, 1484, Padwa
Michael Savonarola, Reguły w przypadku gorączki, 1485, Padwa
Na kartach zachowane są uwagi dokonane ręką Mikołaja Kopernika
Barbara Michalska
5. Chorągiew nagrobna Johanna von Kreytzen (1643 - 1712)
Blacha miedziana, nitowana, malowana obustronnie ol., częściowo złocona
Konstrukcja chorągwi: warsztat miejscowy (zapewne z Górowa Iławeckiego lub
Bartoszyc, dekoracja malarska - malarz królewiecki; ok. 1720
Andrzej Rzempołuch
Patronat:
Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Portal: Muzealnictwo.com
Koordynacja projektu: Grażyna Prusińska
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
Wystarczy się w nią wsłuchać http://www.dzienwolnejsztuki.pl/
Dzień Wolnej Sztuki to piąta edycja ogólnopolskiej akcji społecznej. W kwietniową sobotę o godzinie 12.00 muzea i galerie w całej Polsce zaproponują zwiedzającym poznanie pięciu dzieł,
których oglądanie będzie trwało godzinę.
Z przeprowadzonych badań wynika, że w galeriach i muzeach, podczas zwiedzania, jednemu eksponatowi poświęcamy 8 sekund. 18 kwietnia będziemy zachęcać do tego, by powoli oglądać,
poznawać, kontemplować.
Pracownicy naszego Muzeum, opiekunowie zbiorów, wybiorą prace znajdujące się na ekspozycjach w zamku, ale nie będą wygłaszać wykładu na ich temat, a raczej zachęcać do rozmowy - będziemy Państwa przewodnikami, przekonującymi, że Wasze odczucia związane z oglądaniem dziel, Wasza intuicja i emocje są tak samo ważne jak wiedza na ich temat.
Otwartość í możliwość dzielenia się refleksją w bezpośrednim kontakcie będzie dla nas wzajemnie cennym doświadczeniem.
Po spotkaniu zapraszamy na kawę i rozmowę.
W programie następujące prezentacje:
1. Św. Florian, XIX w.
drewno lipowe polichromowane
Krystyna Wojtaszek-Markunas
2. Topór kamienny
neolit
Wykonany z bazaltu topór z ukruszonym obuchem odkrył Pan Krzysztof Jeziorowski
w 1967 roku podczas orki na polu przy dzisiejszej ulicy Dworcowej. Jest on śladem
po ludności tak zwanej kultury ceramiki sznurowej obecnej na terenie Warmii i Mazur
około 5 tys. lat temu.
Kacper Martyka
3. Karol Schweikart (1769-1855)
Portret bankowca Violanda, 1814, olej, płótno
Ada Kowalczyk
4. Z prywatnej biblioteki Mikołaja Kopernika współoprawne starodruki:
Arnold de Villa Nova, Brewiarz praktyki medycznej, 1484, Padwa
Michael Savonarola, Reguły w przypadku gorączki, 1485, Padwa
Na kartach zachowane są uwagi dokonane ręką Mikołaja Kopernika
Barbara Michalska
5. Chorągiew nagrobna Johanna von Kreytzen (1643 - 1712)
Blacha miedziana, nitowana, malowana obustronnie ol., częściowo złocona
Konstrukcja chorągwi: warsztat miejscowy (zapewne z Górowa Iławeckiego lub
Bartoszyc, dekoracja malarska - malarz królewiecki; ok. 1720
Andrzej Rzempołuch
Patronat:
Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Portal: Muzealnictwo.com
Koordynacja projektu: Grażyna Prusińska
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.