Wieczory zamkowe - cykl "Cymelia"

2015-03-30 09:38:05 (ost. akt: 2015-03-30 09:39:49)

Sztuka jako wyraz idei Jerzy Rosołowicz (1928-1982), Neutronikon, 1974 Ryszard Winiarski, (ur. 1936), Dyskretny zapis gestu malarskiego, 1974 - mgr Grażyna Prusińska. Koncert kameralny - zespół „Pro Musica Antiqua”.

Jerzy Rosołowicz i Ryszard Winiarski należą do artystów, którzy realizowali swoje projekty plastyczne w ścisłym związku z teoretyczną myślą o sztuce.
„Teoria funkcji formy” Rosołowicza, wydana w 1963 roku jest manifestem filozoficznej i estetycznej postawy autora, a powstające od tego czasu prace są jej przykładem .
Artysta stworzył pojęcie form o funkcji bezwzględnej - to te istniejące w przyrodzie oraz form o funkcji względnej, będących rezultatem myśli i działania człowieka. Ponieważ to działanie przybiera często charakter szkodliwy i niszczycielski, autor zaproponował „świadome działanie neutralne”, czyli takie, które nie przynosi ani korzyści ani szkody. Obiekty, będące wynikiem takiego działania, stają się formami o funkcji bezwzględnej, tworzonymi przez artystę na podobieństwo przyrody.
„Neutronikon” jest tego przykładem. Artysta użył do zbudowania jego struktury soczewek. Powstał dwustronny relief, kumulujący i rozszczepiający światło, podobnie jak krople wody, ale posiadający cechę trwałości.
Winiarski zanim podjął studia artystyczne ukończył Politechnikę Warszawską. W swoich działaniach twórczych przyjął założenie, iż wprowadzenie matematyki do sztuki to właściwa metoda analizy, poznania i opisu rzeczywistości. Inspirował się szczególnie rachunkiem prawdopodobieństwa. Podzielone geometrycznie kompozycje zapełniał płaszczyznami czerni, bieli lub innego koloru. O kolejności użytej barwy decydował rzut monetą lub kostką do gry. Rzut kostką decydował też o wielkości pól i miejsca od którego rozpoczynał obraz. Tworzył w ten sposób „zapisy funkcji zmiennej losowej”.
Sztuka Winiarskiego od początku była bliska konceptualizmowi. Podkreślał, że ważny jest nie tyle rezultat pracy, co sam proces prowadzący do jej powstania.
Filozoficzna i estetyczna postawa umieszcza obu twórców w gronie artystów konceptualnych, którzy proces myślowy poprzedzający powstanie dzieła stawiają przed samym dziełem.

18 kwietnia 2004 r.- zamek olsztyński.

Kalendarium

« czwartek, 23 września 2021 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

czwartek 23 Września
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • 90-lecie polskich szkół na Warmii i Mazurach
  • Oferta najmu sal
  • Film promocyjny Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Doposażenie pracowni edukacyjnych Muzeum Przyrody - baner
  • Strona projektu:
  • Centrum Spotkań Europejskich