17 marca, niedziela, godz. 16.30, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
dr Grażyna Kobrzeniecka – Sikorska
Śmierć bramą życia. Ikona Sądu Ostatecznego
Prezentowanym cymelium jest złożona pod względem ikonograficznym, wielowątkowa ikona Sądu Ostatecznego (Rosja, XIX w.). Ikonografia Sądu Ostatecznego ukształtowała się w sztuce bizantyńskiej po okresie ikonoklazmu (XI-XII w.). Przedstawienie to weszło w system programu malowideł ściennych w świątyniach zarówno na chrześcijańskim Wschodzie, jak też Zachodzie, gdzie scenę umieszczano na ścianie zachodniej lub północnej, a także w tympanonach portalu, jak to było w kościołach romańskich. W XII w. zaczęto malować ikony z takim przedstawieniem.
Ideą Sądu Ostatecznego jest zobrazowanie w sposób jak najbardziej przemawiający do wyobraźni oglądającego, co czeka ludzi po śmierci. Z jednej strony ukazane są czeluści piekielne i straszliwe męki, które spotkają grzeszników, a z drugiej strony raj, do którego prowadzą zbawionych święci Piotr i Paweł przez bramę. Główna myśl wynikająca z przedstawień Sądu Ostatecznego jest taka, że Mors est ianua vitae (Śmierć jest bramą życia) pod warunkiem odwrócenia się od grzechu.
Grażyna Kobrzeniecka-Sikorska
W trakcie Cavaty koncert zespołu Pro Musica Antiqua
Śmierć bramą życia. Ikona Sądu Ostatecznego
Prezentowanym cymelium jest złożona pod względem ikonograficznym, wielowątkowa ikona Sądu Ostatecznego (Rosja, XIX w.). Ikonografia Sądu Ostatecznego ukształtowała się w sztuce bizantyńskiej po okresie ikonoklazmu (XI-XII w.). Przedstawienie to weszło w system programu malowideł ściennych w świątyniach zarówno na chrześcijańskim Wschodzie, jak też Zachodzie, gdzie scenę umieszczano na ścianie zachodniej lub północnej, a także w tympanonach portalu, jak to było w kościołach romańskich. W XII w. zaczęto malować ikony z takim przedstawieniem.
Ideą Sądu Ostatecznego jest zobrazowanie w sposób jak najbardziej przemawiający do wyobraźni oglądającego, co czeka ludzi po śmierci. Z jednej strony ukazane są czeluści piekielne i straszliwe męki, które spotkają grzeszników, a z drugiej strony raj, do którego prowadzą zbawionych święci Piotr i Paweł przez bramę. Główna myśl wynikająca z przedstawień Sądu Ostatecznego jest taka, że Mors est ianua vitae (Śmierć jest bramą życia) pod warunkiem odwrócenia się od grzechu.
Grażyna Kobrzeniecka-Sikorska
W trakcie Cavaty koncert zespołu Pro Musica Antiqua