Czym jest design? Czy współczesny design to jedynie ładne przedmioty, dostępne dla wybranej grupy w galeriach? Czy design może być dla każdego? Czy design jest ważny w promowaniu regionu? Jak promować region poprzez design? Na te i inne pytania będziemy szukać odpowiedzi w trakcie wydarzenia Rebelia Designu, pierwszej tego typu imprezie na Warmii.
Rebelia Designu to zintegrowane działania mające na celu odkrywanie kulturalno – designerskiej strony regionu oraz dostarczenie wiedzy na temat kształtowania wizerunku poprzez design. W programie wydarzenia znajdzie się konferencja, wystawa designu graficznego oraz wystawa pokonkursowa konkursu na plakat promujący Warmię.
Konferencja
Rola designu w kształtowaniu wizerunku miast i regionów
Galeria Zamek w Reszlu, I piętro, godz. 14:00 – 17:00
Wydarzenie z udziałem ekspertów na co dzień zajmujących się kształtowaniem wizerunku regionu bądź miasta w różnych jego aspektach, połączonych mianownikiem designu. Każda z zaproszonych osób opowie o swoim doświadczeniu we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań designerskich, współpracy z projektantami i lokalnymi władzami i mieszkańcami. Zastanowimy się, czy design to konieczność, dodatek, inwestycja, biznes?
Prelegenci
Agata Nowotny
Ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się socjologią i antropologią designu, kultury materialnej, kulturą wizualną, badaniami kultury popularnej oraz nowych mediów. Specjalizuje się w jakościowych badaniach społecznych i marketingowych (fokusy, wywiady indywidualne, obserwacje, analizy semiotyczne, badania etnograficzne) oraz w szkoleniach i warsztatach kreatywnych (dla różnych grup odbiorców: projektantów, przedstawicieli NGO, lokalnych instytucji kultury). Pracuje jako badaczka społeczna w projektach badawczych i animacyjnych. Współpracuje z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę“ przy projekcie ZOOM oraz z Pracownią Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia“. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej w pracach badawczych dotyczących obszaru polskiego projektowania graficznego.
Adam Lis Absolwent ASP w Łodzi. Uczestnik licznych wystaw, indywidualnych i zbiorowych. Dyrektor kreatywny krakowskiej agencji brandingowej Papajastudio, założonej w 2008 r. w Krakowie. Ich projekty zostały docenione w wielu zagranicznych publikacjach, jak chociażby: Taschen Stationery Design Now!, Taschen Logo Design Volume 3 Oraz P.Gr – Projektowanie Graficzne W Polsce. Największe sukcesy odnoszą w obszarze marketingu terytorialnego. Wysoką jakość prac potwierdzają również liczne nagrody w prestiżowych konkursach. Największy rozgłos Papajastudio przyniósł projekt logo dla miasta Nowy Sącz.
Anna Kukiz Projektantka komunikacji wizualnych, specjalizuje się w brandingu firm, instytucji publicznych i regionów. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i studentka Zarządzania Marką w SGH. Art director brandingowego studia Bakalie, którego celem jest skuteczne budowanie wizerunku marek i idei. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując zarówno dla marek komercyjnych (Polkomtel, Bank BGŻ, Demos Europa, Vattenfall, PGNiG) jak i instytucji państwowych i publicznych, regionów i samorządów (CNK, TPN, UOKiK, TVP, Politechnika Warszawska, UMCS w Lublinie, AGH w Krakowie).
Anna Plich
Specjalista w zarządzaniu i administracją procesami transgranicznymi. Koordynator polsko-słowackiego projektu „Innowacyjna współpraca”. Zajmuje się także z ramienia Zamku Cieszyn przeglądem najlepszych prac dyplomowych „Graduation Projects”, pokazującej koncepcje młodych projektantów z Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Przez dwa lata pracowała w projekcie „Revita-Silesia”, który służył wzmocnieniu współpracy sfery nauki i biznesu dotyczącej rewitalizacji terenów poprzemysłowych w województwie śląskim. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z projektowaniem uniwersalnym i dostępnością w przestrzeni publicznej.
Beata Mońka
Współpracuje z Zamkiem Cieszyn jako specjalista ds. komunikacji. Jest absolwentką Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Przez prawie 10 lat pracowała w lokalnych mediach, zajmując się tematyką społeczną i kulturalną. Jest redaktorem wydawnictw towarzyszącym projektom realizowanym przez Zamek, m.in. biuletynu „i: przedsiębiorczość i dizajn”.
Wystawa designu graficznego projektantów STGU
Galeria Zamek w Reszlu, parter, wernisaż godz. 18.30
Wystawa do 15 grudnia 2012
Kuratorski dobór projektów członków STGU pokazujący najlepsze trendy w polskim projektowaniu graficznym. Wystawa została, tak samo jak kampania Warmia: Rebelia kultury, podzielona na działy tematyczne odnoszące się do dziedzin w których design odgrywa szczególną rolę, a często jest w nich niedostrzegany bądź niedoceniany. W szczególności prezentacja skupia się na projektach, które żyją w naszej sferze codzienności i skonfrontowane zostały z prestiżowymi, nietuzinkowymi realizacjami. Wystawa trzyma w napięciu zaskakuje kontrastami. Obok projektów utopijnych pokazane będą użytkowe. Pokazanie różnorodnych twarzy designu stało się głównym celem ekspozycji.
Kuratorzy: Angelika Gromotka, Paweł Krzywda, Agata Korzeńska, Paulina Stępka
Wystawa pokonkursowa plakatu
Warmia: Rebelia Kultury
Galeria Zamek w Reszlu, I piętro, ogłoszenie wyników konkursu godz.18.30
Wystawa do 15 grudnia 2012
Wystawa prezentująca wybrane projekty nadesłane na konkurs Warmia: Rebelia Kultury. Wybrane projekty ukażą region Warmii jako miejsce, które ulega ciągłemu rozwojowi. Oprócz unikatowej przyrody, bogatej przeszłości historycznej i odrębności kulturowej projekty mają za zadanie podkreślić wizerunek miejsca w którym wybuchają „ogniska” Rebelii Kultury, determinujące rozkwit środowisk twórczych i wzrost wrażliwości mieszkańców na kulturę. Powstałe w konkursie mają powiązać bogatą tradycję z nowym wizerunkiem regionu Warmii opartym na energii dostarczanej przez twórczych i nieszablonowych „rebeliantów kultury”.
Gospodarz:
Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Galeria Zamek Reszel
Organizator:
Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie