Grafika. Polska – Szkocja

2011-09-28 00:00:00 (ost. akt: 2021-08-12 14:46:04)

Zamek w Olsztynie, 26 października (środa), godz. 18.00

Grafika. Polska – Szkocja
Muzeum Warmii i Mazur, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa, Katedra Architektury Krajobrazu

Zapraszają na otwarcie wystawy

GRAFIKA


POLSKA-SZKOCJA



Olsztyn - zamek, środa, 26 października 2011 r., godz. 18.00

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace polskich i szkockich artystów tworzących różne formy graficzne. Ze strony polskiej będą to: Beata Kołakowska, Wiesław Bieńkuński, Aleksander Woźniak. Gościnnie zobaczymy prace: Josephine Ganter, June Carey, Adrian Wiszniewski.

Jo Ganter
Druk, a zwłaszcza trawione techniki metalowe, są medium które wykorzystuję od blisko trzydziestu lat. Stosuję je z powodu specyficznych cech materiału oraz samego procesu: pozwalają mi zarówno na wykonywanie odbitek próbnych jak i robienie nakładu, składanie obrazów z wielu matryc, a także łączenie fotografii z odręcznie wykonanym znakiem. Tradycyjne media w połączeniu z techniką cyfrową dają nieskończenie wiele możliwości.

Wiesław Bieńkuński
Urodzony w 1951roku. Jest absolwentem Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Dyplom z grafiki warsztatowej wyróżniony Nagrodą Rektora w roku 1982 w pracowni Zenona Januszewskiego oraz aneks z malarstwa w pracowni Jerzego Tchórzewskiego. W 1989 - 1990 roku współreaktywował Związek Polskich Artystów Plastyków Okręgu Olsztyńskiego, w1990 - 1993 Członek Zarządu; w latach 1991-2003 praca w Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta na stanowisku plastyka miejskiego;1991 -2006 pracownik naukowy w WSP w Olsztynie (później UniwersytetWarmińsko-Mazurski) do roku 2006 funkcja kierownika Pracowni Grafiki w Instytucie Edukacji Artystycznej na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki; Od roku 2006 pracuje w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej prowadząc stworzoną przez siebie Pracownię Grafiki Warsztatowej; pracuje również na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Pracowni Sztuki Krajobrazu w Katedrze Architektury Krajobrazu na Wydziale Kształtowania Środowiska i Rolnictwa w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

Adrian Wiszniewski
Urodził się w Glasgow w 1958 r. Studiował architekturę w Mackintosh School of Architecture, a następnie sztuki piękne w Glasgow School of Art, gdzie otrzymał stypendium Cargill Scholarship. Zaliczany do czołowych malarzy brytyjskich połowy lat 80.
Od tego czasu posługuje się wieloma mediami: grafiką, rzeźbą, pracował z neonem i projektował (wygrał I.C.C.F. Best Design Award w Nowym Jorku w 1993). Otrzymał wiele znaczących publicznych zleceń, jak na przykład wykonanie obrazów dla Liverpools Anglican Cathedral.

Beata Kołakowska
Urodziła się i mieszka w Olsztynie. Jest absolwentką Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych na UWM- dyplom pt. Manekiny wykonała w Pracowni Litografii pod kierunkiem prof. Wiesława Bieńkuńskiego w 2003. W roku 2005 wyjechała do Szkocji w celach edukacyjnych. Nawiązała liczne kontakty z tamtejszym środowiskiem twórczym. Uczestniczyła w życiu kulturalnym Glasgow i Edynburga, brała udział w wystawach międzynarodowych oraz zdobyła uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela sztuki i projektowania na terenie Wielkiej Brytanii. Studiowała na kierunku Visual Communication in Graphic Design w Telford College w Edynburgu. Była członkinią stowarzyszenia Artists in Exile, General Teaching Council for Scotland oraz Glasgow Print Studio. Powróciła do kraju w listopadzie 2009 roku w celu podjęcia stanowiska asystenta w Pracowni Rysunku i Rzeźby Katedry Architektury Krajobrazu na UWM, którą współtworzywraz ze swoim nauczycielem i mistrzem prof. Wiesławem Bieńkuńskim. Jest inicjatorką wystawy z udziałem czołowych szkockich grafików, której wernisaż odbędzie sięw październiku 2011 w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.

June Carey
Akwatintę, akwafortę odkryłam w czasie kiedy szukałam kierunku w jakim chciałabym podążać w mojej pracy. Zasugerowano mi bym spróbowała grafiki, co uczyniłam, a co skończyło się tym że w niej „utknęłam”. Ponieważ akwatinta i akwaforta wymaga rożnych technicznych zabiegów, zauważyłam, że muszę skoncentrować się na nich, a nie na obrazie. Odkryłam, że to pozwoliło mi na rysowaniu w sposób bardziej podświadomy i instynktowny. Rezultaty zawsze były zaskakujące, a tworzenie grafiki metalowej całkowicie wciąga przez cały proces jej tworzenia. Fizyczna czynność tworzenia grafiki za pomocą ostrego narzędzia na gładkiej aksamitnej powierzchni daje mi niezwykłą radość. Nie będąc w pełni świadoma tego, co rysuję, mogę porzucić wszystkie przyzwyczajenia. Rezultatem jest obraz pełen znaczeń.
Pomimo że akwatintę i akwafortę poznałam i polubiłam najpierw, wszystkie inne formy grafiki sprawiają mi radość. Obecnie eksperymentuję łącząc ze sobą kilka technik. Określiłbym moje prace jako figuratywne i autobiograficzne. Dotyczą moich osobistych przemyśleń i odczuć, też tych podświadomych. Często, dopóki nie skończę obrazu, nie wiem o czym on jest. Moje obrazy najczęściej opowiadają o człowieku, człowieku który nie może sam przemówić. Dlatego muszę zobrazować jej/jego myśli na język symboli. Czasami w formie słowa pisanego, i obrazu zapisanych na ciele. Próbuję uwidocznić myśli, które są niewidoczne. Kiedy wyjaśniam widzowi o czym jest obraz, nie wyjawiam części przekazu. Z jakiegoś powodu, jest dla mnie ważne by coś nadal pozostało w ukryciu, pozostało niewypowiedziane.

Aleksander Woźniak
Urodzony w Gdańsku w 1978 r. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Aleksandry Simińskiej na Wydziale Edukacji Artystycznej na UWM w Olsztynie. Od 2009 doktor Sztuki w zakresie sztuk pięknych na wydziale Grafiki Warszawskiej ASP. Artysta grafik. Zajmuje się technikami tradycyjnej grafiki warsztatowej. Specjalizuje się w wielu technikach graficznych : litografii, suchej igle, algrafii, drzeworycie. Autor wystaw indywidualnych, oraz uczestnik wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Adiunkt, pedagog, kierownik pracowni grafiki warsztatowej na wydziale Sztuki UWM w Olsztynie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2007. Współpracował z Doświadczalną Pracownią Litografii na Saskiej Kępie w Warszawie, a także z Pracownią Litografii na warszawskiej ASP.








Kalendarium

« niedziela, 24 listopada 2024 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

niedziela 24 Listopada
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich