„Grunwald w sztuce. Co po Matejce?”
Jan Matejko swoją wizją bitwy grunwaldzkiej na ponad 130 lat zdominował artystyczne spojrzenie na to wielkie zdarzenie. A także zawładnął powszechną wyobraźnią.
Kiedy pada słowo Grunwald widzimy księcia Witolda w purpurze i rozwiany płaszcz Wielkiego Mistrza.
Ideą namalowania tego obrazu Matejko żył od dawna. Jednak dopiero w 1875 roku rozpoczął nad nim pracę, gdy miał już specjalnie zamówione w Paryżu płótno o formacie 426 x 987 cm . Ukończył ją w 1878 roku. Gdy zobaczył obraz rozwinięty – w całości – miał stwierdzić, że jest on „z wścieklizną malowany”.
„Bitwa pod Grunwaldem” Matejki wzbudziła wielkie uznanie widzów i mieszane uczucia krytyków. Ci współcześni Matejce wypominali mu zbytni realizm, nadmiar szczegółów, zły koloryt i brak artystycznego umiaru. Mimo tego wielu uznało jednak, że „Grunwald” jest najpotężniejszą wizją na jaką w ogóle zdobył się Matejko. O tym świadczy fakt, że do żadnego z dzieł z przeszłości, nie tylko tego autora, artyści nie wracają tak często.
Jednym z pierwszych, który bezpośrednio odniósł się do matejkowskiej „Bitwy”, był Stanisław Wyspiański – tworząc jej słynną karykaturę, przedstawiającą „Bitwę” jako linearną plątaninę.
W 1931 roku swoją wizję „Bitwy...” przedstawił Wojciech Kossak. Pisał w liście do żony „(...) wyobraź sobie, prześcignąć Matejkę!”. Kossak malował obraz na zamówienie Muzeum Narodowego w Warszawie. Chciał, by dzieło to był kwintesencją jego wiedzy, temperamentu i – jak twierdził – „tego bajecznego talentu”. Okazały olejny szkic do tego obrazu Kossaka prezentowany jest na wystawie.
Inne podejście do tematu pokazała Grupa Łódź Kaliska. Stworzyła pastiszową wersję „Bitwy” według matejkowskiego obrazu. W jej realizacji brało udział kilkadziesiąt osób. Powstało pięć fotograficznych kompozycji interpretujących dzieło mistrza. Artyści z grupy przewrotnie głosili: „Nasza bitwa pod względem informacyjnym nie różni się niczym od pracy Matejki”. Zapewne odnosili się tym stwierdzeniem do dyskusji toczonej pod koniec XIX. Wówczas współcześni Matejce krytycy sztuki – Stanisław Witkiewicz (ojciec Witkacego) i Stanisław Tarnowski – zarzucali artyście rozmijanie się z prawdą historyczną.
A przecież Matejko jako malarz historyczny nigdy swej przedmiotowej rzeczywistości nie widział, podobnie jak artyści Łodzi.
Obraz inspirowany rocznicą wielkiej bitwy powstał także w pracowni wybitnego malarza, Edwarda Dwurnika. Kompozycja nie ma kulminacji, sceny, wokół której budowana jest narracja. Z oddali przypomina – jak komentuje artysta – „rój uciekających pszczół”. Intencją autora było pokazanie, że walka nawet w imię szczytnych idei i wzniosłych celów sprowadza się do brutalnej eliminacji przeciwnika... Obraz przedstawia totalne, spokojne, systematyczne zabijanie się – wzajemne wyniszczanie.
Premierowy pokaz „Bitwy pod Grunwaldem” Edwarda Dwurnikaodbył się w Muzeum Warmii i Mazur 28 czerwca, w dniu wernisażu.
Inną, świetnie wpisującą się w ten temat grupą, są obrazy, które powstały w latach 80. na organizowanych wówczas Plenerach Grunwaldzkich. Najciekawsze trafiły do zbiorów olsztyńskiego Biura Wystaw Artystycznych i dziś, po latach, dogoniły swój czas. Na wystawie prezentowane są prace artystów, którzy wypracowali mocną pozycję w latach 70. i 80.: Jerzego Dudy-Gracza, Pawła Lasika, Andrzeja Stroki, Wiesława Szamborskiego oraz Tadeusza Burniewicza. Autorzy bardzo swobodnie ijednocześnie bardzo twórczo podeszli do tematu.
Słynny obraz Jana Matejki przedstawia na wystawie „Grunwald w sztuce. Co po Matejce?” grafika z 1889 roku, wykonana w znanej wiedeńskiej pracowni Richarda Paulussena na zamówienie krakowskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, które co roku drukowało odbitki znanych dzieł o wątkach patriotycznych, by wyróżniać nimi swoich najaktywniejszych współpracowników.
Wystawa prezentuje również replikę „Bitwy pod Grunwaldem”, namalowaną przez niemieckiego malarza, wypożyczoną z Muzeum Historycznego w Trokach. Obraz nie oddaje skali matejkowskiego, ale jest wierny wszystkim szczegółom oryginału.
Ekspozycja olsztyńska prezentuje dzieła twórców, dla których temat bitwy grunwaldzkiej stał się głównym źródłem inspiracji. Pokazuje także, iż żadne z powstałych przed, ani po Matejce przedstawień bitwy nie miało tak ogromnego przełożenia na emocje widzów, krytyków i przyszłe pokolenia artystów.
Grażyna Prusińska
Krzyżacy. Film i legenda szczycieńskiego zamku
Otwarcie wystawy
Muzeum Mazurskie w Szczytnie
Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Wystawa w:
600-lecie bitwy pod Grunwaldem
50-lecie premiery filmu w reżyserii Aleksandra Forda
Wystawa ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Realizowana wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum w Szczytnie ze środków finansowych Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Powiatu Szczycieńskiego.
Rok z życia żurawi
Wystawa fotograficzna
Wystawę tworzą zdjęcia znakomitych polskich fotografów przyrody: Grzegorzai Tomasza Kłosowskich, Ryszarda Czerwińskiego, Ireneusza Dziugieła, Waldemara Bzury, Huberta Jasionowskiego. Podczas inauguracji odbędzie się wykład i prezentacja pod takim samym tytułem.
Muzeum Przyrody w Olsztynie
Łowiectwo – Józef Balicki
Prezentowana kolekcja trofeów myśliwskich, poroży oraz parostków nagradzana była wielokrotnie na międzynarodowych konkursach złotymi i srebrnymi medalami. Trofea te pozyskane zostały na terenie Powiatu Szczycieńskiego. Intencją właściciela jest, aby na stałe znalazły się one w zbiorach Muzeum Mazurskiego w Szczytnie.
Kolekcja medalowych trofeów Józefa Balickiego
Ojciec Józefa Balickiego - Erazm Balicki herbu Ostoja, w roku 1929, wraz z grupą kolegów założył "Nadniemeńskie Kółko Łowieckie" z siedzibą w Warszawie. Koło to pozyskało atrakcyjne łowiska w Puszczy Bersztańskiej i Kotrańskiej na Wileńszczyźnie oraz w okolicy Siemiatycz nad Bugiem. Józef najpierw asystował ojcu w niektórych polowaniach indywidualnych, później, w latach trzydziestych, sam już pozyskiwał pierwsze szaraki polując "na deptaka".
Wybuch wojny w roku 1939 przerwał edukację myśliwską młodego Balickiego.
Podczas okupacji Józef Balicki był żołnierzem Oddziału Dywersji Bojowej VII Obwodu "Obroża" AK. Walczył w Powstaniu Warszawskim.
Po wojnie został uwięziony przez NKWD i wywieziony w głąb Rosji.
Po powrocie z sowieckiego łagru zdał egzamin na studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej oraz wstąpił do Polskiego Związku Łowieckiego. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę jako architekt, a łowiectwo stało się pasją jego życia.
Po odwilży w roku 1956 Józef Balicki został przyjęty do świeżo powstałego na Mazurach Koła Łowieckiego "Ryś" w Dźwierzutach, a w początku lat sześćdziesiątych nabył "chatę mazurską" w Zimnej Wodzie.
Wystawa w Muzeum Mazurskim w Szczytnie prezentuje medalowe trofea łowieckie pozyskane przez Józefa Balickiego w mazurskich obwodach łowieckich.
Wystawa zorganizowana przy wsparciu:
POWIAT SZCZYCIEŃSKI
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ MUZEUM W SZCZYTNIE
MUZEUM WARMII I MAZUR W OLSZTYNIE
Wystawa "II wojna światowa"
Wystawa prezentuje pamiątki z II wojny światowej udostępnione przez Związki Kombatantów działające na terenie miasta Szczytno.
Realizowane wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum w Szczytnie ze środków Powiatu Szczycieńskiego.
Muzeum Mazurskie w Szczytnie
Te Ara - Przywódcy Maorysów i ich świat
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Wystawa przedstawia aspekty życia Maorysów w Aotearoa czyli Nowej Zelandii, historię przywódców plemiennych, którzy 3000 lat temu jako pierwsi przepłynęli Ocean Spokojny, aż po czasy obecne. Fotografie uchwycone obiektywem fotografika Krzysztofa Pfeiffera.
"Te Ara” (tytuł wystawy) przedstawia aspekty życia Maorysów w Aotearoa czyli Nowej Zelandii, historię przywódców plemiennych, począwszy od ich przodków, którzy 3000 lat temu jako pierwsi przepłynęli Ocean Spokojny, aż po czasy obecne, w dobie globalizacji rynkowej.
Fotografie przedstawiające zarówno krajobrazy, jak i życie Maorysów, zostały uchwyconeobiektywem znanego i uznanego na świecie fotografa mgr Krzysztofa Pfeiffera. Wystawę opracowali wspólnie kurator wystawy i badacz: dr Merata
Kawharu i prof. Paul Tapsell, oraz młodzi naukowcy: Michael Stevens i Hirini Tane.
Wystawa powstała w ramach projektu badawczego FRST Te Mamao nui o te Weki, wspieranego przez nowozelandzki rząd, Auckland University i Otago University i mającego na celu zwiększenie roli maoryskiej młodzieży w społeczeństwie.
Wystawie będzie towarzyszyć 32 stronnicowa książka - katalog w trzech językach: polskim, angielskim i maoryskim wraz ze zdjęciami z wystawy i ich opisem.
Wystawa współorganizowanaprzez Wyższą Szkołe Informatyki i Ekonomii TWP.
22 września, środa, godz. 18.00
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Fotograf szczycieński 2010
"Fotograf Szczycieński" to wystawa prezentująca artystyczne zainteresowania osób z terenu miasta i jego okolic, które zajmują się fotografią. Wystawa przedstawia fotografie wyłonione w drodze konkursu przez powołane jury, a tematem ich są zarejestrowane widoki miasta (jego mieszkańców, architektury, wydarzeń społecznych, kulturalnych, krajobrazów o tematyce przyrodniczej). Miasto i jego okolica nieustannie się zmieniają. Zmieniają się jego mieszkańcy i ich zachowania w miejskiej i nie tylko miejskiej przestrzeni. Dla fotografów to doskonały temat do podglądania życia społeczności szczycieńskiej, tego co widać na pierwszy rzut oka i tego, co trzeba odkryć, pokazać, wyciągnąć na światło dzienne.
Projekt realizowany wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum w Szczytnie ze
środków Samorządu Miasta Szczytno oraz Powiatu Szczycieńskiego.
Muzeum Mazurskie w Szczytnie oraz Towarzystwo Przyjaciół Muzeum w Szczytnie
Zbroja i broń
XVI – XVII w
miejsce wystawy:
Zamek olsztyński
- II kondygnacja-do czerwca 2010
Wystawa przekrojowo pokazująca rozwój uzbrojenia w naszej części Europy, w okresie obfitującym w wydarzenia dramatyczne i oddziaływujące na naszą pamięć historyczną. Dająca możliwość przeniesienia się w niezwykłe czasy świetności wojsk walczących na wschodnich i południowych rubieżach Rzeczypospolitej.
FOTOGRAF SZCZYCIEŃSKI- pokonkursowa wystawa prac nadesłanych przez fotografów z terenu miasta i jego okolic.
Muzeum Mazurskiew Szczytnie
FOTOGRAF SZCZYCIEŃSKI to wystawa prezentująca artystyczne zainteresowania osób z terenu miasta i jego okolic, które zajmują się amatorsko, lub profesjonalnie fotografią. Wystawa przedstawia fotografie wyłonione w drodze konkursu przez powołane jury, a tematem ich są zarejestrowane widoki miasta (jego mieszkańców, architektury, wydarzeń społecznych, kulturalnych, krajobrazów o tematyce przyrodniczej). Miasto i jego okolica nieustannie się zmieniają. Zmieniają się jego mieszkańcy i ich zachowania w miejskiej i nie tylko miejskiej przestrzeni.
Dla fotografów to doskonały temat do podglądania życia społeczności szczycieńskiej – tego co widać na pierwszy rzut oka i tego, co trzeba odkryć, pokazać, wyciągnąć na światło dzienne.
Zachęta do sztuki
MOC SZTUKI
z kolekcji Warmińsko-Mazurskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
To kolejna, czwarta już prezentacja, zbiorów olsztyńskiej „Zachęty”, tworzonych od 2005 roku w ramach ogólnopolskiego projektu „Znaki czasu”. Prezentowane są po raz pierwszy prace kupione w roku 2008 i w pierwszej połowie roku 2009, m. inn. Anny Baumgart, Andrzeja Cisowskiego, Marka Zygmunta, Anny Reinert, Tomasza Partyki, Anny Okrasko, Wojtka Bąkowskiego, Radka Szlagi, Hanny Śliwińskiej. Jest to w dużej mierze wystawa najnowszych prac młodego pokolenia artystów, wśród których można obserwować powrót do malarstwa. Prezentowane są też prace z dziedziny fotografii, rzeźby, instalacji.
Późnogotycka rzeźba na Warmii, w Sambii i Natangii
Przed trzydziestoma laty Kamila Wróblewska stworzyła reprezentatywną dla kultury artystycznej naszego regionu wystawę sztuki gotyckiej ze zbiorówmuzeów województwa olsztyńskiego, która w Lidzbarku Warmińskim zyskała status stałej galerii. Od tamtej pory udało się pozyskać kilka nowych
dzieł, inne poddać konserwacji. Najcenniejsze olsztyńskie muzealia z epokigotyku podróżowały po Polsce i po świecie. Obecnie przedstawiamy je w
wyborze najpełniej ilustrującym bogactwo formalne i genetyczne tej sztuki w okresie schyłkowym.
miejsce wystawy:
Zamek olsztyński
sale kopernikowskie
-do maja 2010
Mikołaj Kopernik mieszkaniec zamku olsztyńskiego
Olsztyn-zamek
Zamek olsztyński został wybudowany w połowie XIV wieku jako siedziba administratora dóbr ziemskich kapituły warmińskiej. Najsławniejszym administratorem pełniącym te obowiązki w latach 1516-1521 był Mikołaj Kopernik.
Stała wystawa kopernikowska została zlokalizowana w dwu pomieszczeniach zamkowych: na krużganku i sali będącej niegdyś prywatnym mieszkaniem administratora. Gotycka architektura tych sal stanowi jeden z elementów ekspozycji. Najważniejszym z nich jest umieszczona na ścianie krużganka astronomiczna tablica doświadczalnawykonana, własnoręcznie przez Mikołaja Kopernika w 1517 roku. Posłużyła mu ona do wytyczenia linii równonocy. Ekspozycja przedstawia Mikołaja Kopernika jako administratora dóbr kapitulnych, ekonomistę, obrońcę Olsztyna w czasie wojny polsko-krzyżackiej, astronoma. Całość zamyka prezentacja medali kopernikowskich.
"Satyra walcząca" - W 70. rocznicę wybuchu II wojny światowej.
Satyra w polskiej prasie podziemnej lat 1939 -1945
Muzeum Mazurskiew Szczytnie
Mistrzowie portretu. Malarstwo holenderskie XVII w.w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Olsztyn zamek- sale barokowe
do czerwca 2010
Wystawa prezentująca obrazy znakomitych malarzy holenderskich XVII wieku takich jak: bracia Gerrit i Willem van Honthorst, Pieter Nason, Jan Mijtens, Caspar Netscher czy Jan van Rossum. Zgromadzone w Muzeum War mii i Mazur portrety namalowane przez tych mistrzów stanowią, poza walorami artystycznymi, ciekawy przykład kolekcji rodowej związanej z europejskimi rodami arystokratycznymi, a szczególnie z dynastią Orańskich (van Oranje) panującą do dziś w Holandii.
Jan Matejko swoją wizją bitwy grunwaldzkiej na ponad 130 lat zdominował artystyczne spojrzenie na to wielkie zdarzenie. A także zawładnął powszechną wyobraźnią.
Kiedy pada słowo Grunwald widzimy księcia Witolda w purpurze i rozwiany płaszcz Wielkiego Mistrza.
Ideą namalowania tego obrazu Matejko żył od dawna. Jednak dopiero w 1875 roku rozpoczął nad nim pracę, gdy miał już specjalnie zamówione w Paryżu płótno o formacie 426 x 987 cm . Ukończył ją w 1878 roku. Gdy zobaczył obraz rozwinięty – w całości – miał stwierdzić, że jest on „z wścieklizną malowany”.
„Bitwa pod Grunwaldem” Matejki wzbudziła wielkie uznanie widzów i mieszane uczucia krytyków. Ci współcześni Matejce wypominali mu zbytni realizm, nadmiar szczegółów, zły koloryt i brak artystycznego umiaru. Mimo tego wielu uznało jednak, że „Grunwald” jest najpotężniejszą wizją na jaką w ogóle zdobył się Matejko. O tym świadczy fakt, że do żadnego z dzieł z przeszłości, nie tylko tego autora, artyści nie wracają tak często.
Jednym z pierwszych, który bezpośrednio odniósł się do matejkowskiej „Bitwy”, był Stanisław Wyspiański – tworząc jej słynną karykaturę, przedstawiającą „Bitwę” jako linearną plątaninę.
W 1931 roku swoją wizję „Bitwy...” przedstawił Wojciech Kossak. Pisał w liście do żony „(...) wyobraź sobie, prześcignąć Matejkę!”. Kossak malował obraz na zamówienie Muzeum Narodowego w Warszawie. Chciał, by dzieło to był kwintesencją jego wiedzy, temperamentu i – jak twierdził – „tego bajecznego talentu”. Okazały olejny szkic do tego obrazu Kossaka prezentowany jest na wystawie.
Inne podejście do tematu pokazała Grupa Łódź Kaliska. Stworzyła pastiszową wersję „Bitwy” według matejkowskiego obrazu. W jej realizacji brało udział kilkadziesiąt osób. Powstało pięć fotograficznych kompozycji interpretujących dzieło mistrza. Artyści z grupy przewrotnie głosili: „Nasza bitwa pod względem informacyjnym nie różni się niczym od pracy Matejki”. Zapewne odnosili się tym stwierdzeniem do dyskusji toczonej pod koniec XIX. Wówczas współcześni Matejce krytycy sztuki – Stanisław Witkiewicz (ojciec Witkacego) i Stanisław Tarnowski – zarzucali artyście rozmijanie się z prawdą historyczną.
A przecież Matejko jako malarz historyczny nigdy swej przedmiotowej rzeczywistości nie widział, podobnie jak artyści Łodzi.
Obraz inspirowany rocznicą wielkiej bitwy powstał także w pracowni wybitnego malarza, Edwarda Dwurnika. Kompozycja nie ma kulminacji, sceny, wokół której budowana jest narracja. Z oddali przypomina – jak komentuje artysta – „rój uciekających pszczół”. Intencją autora było pokazanie, że walka nawet w imię szczytnych idei i wzniosłych celów sprowadza się do brutalnej eliminacji przeciwnika... Obraz przedstawia totalne, spokojne, systematyczne zabijanie się – wzajemne wyniszczanie.
Premierowy pokaz „Bitwy pod Grunwaldem” Edwarda Dwurnikaodbył się w Muzeum Warmii i Mazur 28 czerwca, w dniu wernisażu.
Inną, świetnie wpisującą się w ten temat grupą, są obrazy, które powstały w latach 80. na organizowanych wówczas Plenerach Grunwaldzkich. Najciekawsze trafiły do zbiorów olsztyńskiego Biura Wystaw Artystycznych i dziś, po latach, dogoniły swój czas. Na wystawie prezentowane są prace artystów, którzy wypracowali mocną pozycję w latach 70. i 80.: Jerzego Dudy-Gracza, Pawła Lasika, Andrzeja Stroki, Wiesława Szamborskiego oraz Tadeusza Burniewicza. Autorzy bardzo swobodnie ijednocześnie bardzo twórczo podeszli do tematu.
Słynny obraz Jana Matejki przedstawia na wystawie „Grunwald w sztuce. Co po Matejce?” grafika z 1889 roku, wykonana w znanej wiedeńskiej pracowni Richarda Paulussena na zamówienie krakowskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, które co roku drukowało odbitki znanych dzieł o wątkach patriotycznych, by wyróżniać nimi swoich najaktywniejszych współpracowników.
Wystawa prezentuje również replikę „Bitwy pod Grunwaldem”, namalowaną przez niemieckiego malarza, wypożyczoną z Muzeum Historycznego w Trokach. Obraz nie oddaje skali matejkowskiego, ale jest wierny wszystkim szczegółom oryginału.
Ekspozycja olsztyńska prezentuje dzieła twórców, dla których temat bitwy grunwaldzkiej stał się głównym źródłem inspiracji. Pokazuje także, iż żadne z powstałych przed, ani po Matejce przedstawień bitwy nie miało tak ogromnego przełożenia na emocje widzów, krytyków i przyszłe pokolenia artystów.
Grażyna Prusińska
Krzyżacy. Film i legenda szczycieńskiego zamku
Otwarcie wystawy
Muzeum Mazurskie w Szczytnie
Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Wystawa w:
600-lecie bitwy pod Grunwaldem
50-lecie premiery filmu w reżyserii Aleksandra Forda
Wystawa ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Realizowana wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum w Szczytnie ze środków finansowych Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Powiatu Szczycieńskiego.
Rok z życia żurawi
Wystawa fotograficzna
Wystawę tworzą zdjęcia znakomitych polskich fotografów przyrody: Grzegorzai Tomasza Kłosowskich, Ryszarda Czerwińskiego, Ireneusza Dziugieła, Waldemara Bzury, Huberta Jasionowskiego. Podczas inauguracji odbędzie się wykład i prezentacja pod takim samym tytułem.
Muzeum Przyrody w Olsztynie
Łowiectwo – Józef Balicki
Prezentowana kolekcja trofeów myśliwskich, poroży oraz parostków nagradzana była wielokrotnie na międzynarodowych konkursach złotymi i srebrnymi medalami. Trofea te pozyskane zostały na terenie Powiatu Szczycieńskiego. Intencją właściciela jest, aby na stałe znalazły się one w zbiorach Muzeum Mazurskiego w Szczytnie.
Kolekcja medalowych trofeów Józefa Balickiego
Ojciec Józefa Balickiego - Erazm Balicki herbu Ostoja, w roku 1929, wraz z grupą kolegów założył "Nadniemeńskie Kółko Łowieckie" z siedzibą w Warszawie. Koło to pozyskało atrakcyjne łowiska w Puszczy Bersztańskiej i Kotrańskiej na Wileńszczyźnie oraz w okolicy Siemiatycz nad Bugiem. Józef najpierw asystował ojcu w niektórych polowaniach indywidualnych, później, w latach trzydziestych, sam już pozyskiwał pierwsze szaraki polując "na deptaka".
Wybuch wojny w roku 1939 przerwał edukację myśliwską młodego Balickiego.
Podczas okupacji Józef Balicki był żołnierzem Oddziału Dywersji Bojowej VII Obwodu "Obroża" AK. Walczył w Powstaniu Warszawskim.
Po wojnie został uwięziony przez NKWD i wywieziony w głąb Rosji.
Po powrocie z sowieckiego łagru zdał egzamin na studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej oraz wstąpił do Polskiego Związku Łowieckiego. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę jako architekt, a łowiectwo stało się pasją jego życia.
Po odwilży w roku 1956 Józef Balicki został przyjęty do świeżo powstałego na Mazurach Koła Łowieckiego "Ryś" w Dźwierzutach, a w początku lat sześćdziesiątych nabył "chatę mazurską" w Zimnej Wodzie.
Wystawa w Muzeum Mazurskim w Szczytnie prezentuje medalowe trofea łowieckie pozyskane przez Józefa Balickiego w mazurskich obwodach łowieckich.
Wystawa zorganizowana przy wsparciu:
POWIAT SZCZYCIEŃSKI
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ MUZEUM W SZCZYTNIE
MUZEUM WARMII I MAZUR W OLSZTYNIE
Wystawa "II wojna światowa"
Wystawa prezentuje pamiątki z II wojny światowej udostępnione przez Związki Kombatantów działające na terenie miasta Szczytno.
Realizowane wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum w Szczytnie ze środków Powiatu Szczycieńskiego.
Muzeum Mazurskie w Szczytnie
Te Ara - Przywódcy Maorysów i ich świat
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Wystawa przedstawia aspekty życia Maorysów w Aotearoa czyli Nowej Zelandii, historię przywódców plemiennych, którzy 3000 lat temu jako pierwsi przepłynęli Ocean Spokojny, aż po czasy obecne. Fotografie uchwycone obiektywem fotografika Krzysztofa Pfeiffera.
"Te Ara” (tytuł wystawy) przedstawia aspekty życia Maorysów w Aotearoa czyli Nowej Zelandii, historię przywódców plemiennych, począwszy od ich przodków, którzy 3000 lat temu jako pierwsi przepłynęli Ocean Spokojny, aż po czasy obecne, w dobie globalizacji rynkowej.
Fotografie przedstawiające zarówno krajobrazy, jak i życie Maorysów, zostały uchwyconeobiektywem znanego i uznanego na świecie fotografa mgr Krzysztofa Pfeiffera. Wystawę opracowali wspólnie kurator wystawy i badacz: dr Merata
Kawharu i prof. Paul Tapsell, oraz młodzi naukowcy: Michael Stevens i Hirini Tane.
Wystawa powstała w ramach projektu badawczego FRST Te Mamao nui o te Weki, wspieranego przez nowozelandzki rząd, Auckland University i Otago University i mającego na celu zwiększenie roli maoryskiej młodzieży w społeczeństwie.
Wystawie będzie towarzyszyć 32 stronnicowa książka - katalog w trzech językach: polskim, angielskim i maoryskim wraz ze zdjęciami z wystawy i ich opisem.
Wystawa współorganizowanaprzez Wyższą Szkołe Informatyki i Ekonomii TWP.
22 września, środa, godz. 18.00
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Fotograf szczycieński 2010
"Fotograf Szczycieński" to wystawa prezentująca artystyczne zainteresowania osób z terenu miasta i jego okolic, które zajmują się fotografią. Wystawa przedstawia fotografie wyłonione w drodze konkursu przez powołane jury, a tematem ich są zarejestrowane widoki miasta (jego mieszkańców, architektury, wydarzeń społecznych, kulturalnych, krajobrazów o tematyce przyrodniczej). Miasto i jego okolica nieustannie się zmieniają. Zmieniają się jego mieszkańcy i ich zachowania w miejskiej i nie tylko miejskiej przestrzeni. Dla fotografów to doskonały temat do podglądania życia społeczności szczycieńskiej, tego co widać na pierwszy rzut oka i tego, co trzeba odkryć, pokazać, wyciągnąć na światło dzienne.
Projekt realizowany wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum w Szczytnie ze
środków Samorządu Miasta Szczytno oraz Powiatu Szczycieńskiego.
Muzeum Mazurskie w Szczytnie oraz Towarzystwo Przyjaciół Muzeum w Szczytnie
Zbroja i broń
XVI – XVII w
miejsce wystawy:
Zamek olsztyński
- II kondygnacja-do czerwca 2010
Wystawa przekrojowo pokazująca rozwój uzbrojenia w naszej części Europy, w okresie obfitującym w wydarzenia dramatyczne i oddziaływujące na naszą pamięć historyczną. Dająca możliwość przeniesienia się w niezwykłe czasy świetności wojsk walczących na wschodnich i południowych rubieżach Rzeczypospolitej.
FOTOGRAF SZCZYCIEŃSKI- pokonkursowa wystawa prac nadesłanych przez fotografów z terenu miasta i jego okolic.
Muzeum Mazurskiew Szczytnie
FOTOGRAF SZCZYCIEŃSKI to wystawa prezentująca artystyczne zainteresowania osób z terenu miasta i jego okolic, które zajmują się amatorsko, lub profesjonalnie fotografią. Wystawa przedstawia fotografie wyłonione w drodze konkursu przez powołane jury, a tematem ich są zarejestrowane widoki miasta (jego mieszkańców, architektury, wydarzeń społecznych, kulturalnych, krajobrazów o tematyce przyrodniczej). Miasto i jego okolica nieustannie się zmieniają. Zmieniają się jego mieszkańcy i ich zachowania w miejskiej i nie tylko miejskiej przestrzeni.
Dla fotografów to doskonały temat do podglądania życia społeczności szczycieńskiej – tego co widać na pierwszy rzut oka i tego, co trzeba odkryć, pokazać, wyciągnąć na światło dzienne.
Zachęta do sztuki
MOC SZTUKI
z kolekcji Warmińsko-Mazurskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
To kolejna, czwarta już prezentacja, zbiorów olsztyńskiej „Zachęty”, tworzonych od 2005 roku w ramach ogólnopolskiego projektu „Znaki czasu”. Prezentowane są po raz pierwszy prace kupione w roku 2008 i w pierwszej połowie roku 2009, m. inn. Anny Baumgart, Andrzeja Cisowskiego, Marka Zygmunta, Anny Reinert, Tomasza Partyki, Anny Okrasko, Wojtka Bąkowskiego, Radka Szlagi, Hanny Śliwińskiej. Jest to w dużej mierze wystawa najnowszych prac młodego pokolenia artystów, wśród których można obserwować powrót do malarstwa. Prezentowane są też prace z dziedziny fotografii, rzeźby, instalacji.
Późnogotycka rzeźba na Warmii, w Sambii i Natangii
Przed trzydziestoma laty Kamila Wróblewska stworzyła reprezentatywną dla kultury artystycznej naszego regionu wystawę sztuki gotyckiej ze zbiorówmuzeów województwa olsztyńskiego, która w Lidzbarku Warmińskim zyskała status stałej galerii. Od tamtej pory udało się pozyskać kilka nowych
dzieł, inne poddać konserwacji. Najcenniejsze olsztyńskie muzealia z epokigotyku podróżowały po Polsce i po świecie. Obecnie przedstawiamy je w
wyborze najpełniej ilustrującym bogactwo formalne i genetyczne tej sztuki w okresie schyłkowym.
miejsce wystawy:
Zamek olsztyński
sale kopernikowskie
-do maja 2010
Mikołaj Kopernik mieszkaniec zamku olsztyńskiego
Olsztyn-zamek
Zamek olsztyński został wybudowany w połowie XIV wieku jako siedziba administratora dóbr ziemskich kapituły warmińskiej. Najsławniejszym administratorem pełniącym te obowiązki w latach 1516-1521 był Mikołaj Kopernik.
Stała wystawa kopernikowska została zlokalizowana w dwu pomieszczeniach zamkowych: na krużganku i sali będącej niegdyś prywatnym mieszkaniem administratora. Gotycka architektura tych sal stanowi jeden z elementów ekspozycji. Najważniejszym z nich jest umieszczona na ścianie krużganka astronomiczna tablica doświadczalnawykonana, własnoręcznie przez Mikołaja Kopernika w 1517 roku. Posłużyła mu ona do wytyczenia linii równonocy. Ekspozycja przedstawia Mikołaja Kopernika jako administratora dóbr kapitulnych, ekonomistę, obrońcę Olsztyna w czasie wojny polsko-krzyżackiej, astronoma. Całość zamyka prezentacja medali kopernikowskich.
"Satyra walcząca" - W 70. rocznicę wybuchu II wojny światowej.
Satyra w polskiej prasie podziemnej lat 1939 -1945
Muzeum Mazurskiew Szczytnie
Mistrzowie portretu. Malarstwo holenderskie XVII w.w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
Olsztyn zamek- sale barokowe
do czerwca 2010
Wystawa prezentująca obrazy znakomitych malarzy holenderskich XVII wieku takich jak: bracia Gerrit i Willem van Honthorst, Pieter Nason, Jan Mijtens, Caspar Netscher czy Jan van Rossum. Zgromadzone w Muzeum War mii i Mazur portrety namalowane przez tych mistrzów stanowią, poza walorami artystycznymi, ciekawy przykład kolekcji rodowej związanej z europejskimi rodami arystokratycznymi, a szczególnie z dynastią Orańskich (van Oranje) panującą do dziś w Holandii.