#wystawa #SalaPrzyWieży #bijatykiwojnyspory
Edward Dwurnik (1943-2018)
Z cyklu: Romantycy, 1986, olej, tektura
Kompozycja przedstawia podobizny Jacka Malczewskiego i Jana Matejki, dwóch wybitnych malarzy: realisty, twórcy obrazów historycznych i batalistycznych oraz jednego z głównych przedstawicieli polskiego symbolizmu przełomu XIX i XX wieku. Praca należy do XXI cyklu rozpoczętego w 1986 roku, w którym Dwurnik przedstawił wybitne osobowości polskiej literatury i sztuki. Ukazał Jana Kochanowskiego, Józefa Czapskiego, Czesława Miłosza, Wisławę Szymborską, Rafała Wojaczka ze swojej malarskiej perspektywy. Obraz z olsztyńskiej kolekcji nosi tytuł „Jan Matejko i Jacek Malczewski (Dwa grzyby)”. Twarze artystów zostały wpisane w pejzażowe dekoracyjne tło – Matejko ukazany w głębi kompozycji jawi się nieco jak widmo. Jako uznany artysta, wielbiony i podziwiany za podejmowaną w swych obrazach patriotyczną tematykę, upatrywał w Malczewskim następcę i kontynuatora swego historycznego malarstwa. Młody artysta popadł w ostry konflikt z Mistrzem. Pragnął iść swoją drogą, podejmując studia w Paryżu i Monachium, czemu Matejko gorąco się przeciwstawiał. Malczewski gorączkowo notował: „Chcę inaczej malować jak Matejko, jak wszyscy malarze świata, (...) chcę malować świat żyjący, rzeczywistość, prawdę...”, wobec takiej determinacji mistrz Matejko musiał ustąpić, pozwalając narodzić się wybitnemu polskiemu symboliście, który w podejmowanej tematyce nad wyraz chętnie sięgał do przeszłości, podobnie jak jego nauczyciel.
G.P.
Bijatyki, wojny, spory. Edward Dwurnik (1943-2018). Malarstwo.
Wystawa ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur
Zamek w Olsztynie, sala przy wieży
Fot. Grzegorz Kumorowicz
Z cyklu: Romantycy, 1986, olej, tektura
Kompozycja przedstawia podobizny Jacka Malczewskiego i Jana Matejki, dwóch wybitnych malarzy: realisty, twórcy obrazów historycznych i batalistycznych oraz jednego z głównych przedstawicieli polskiego symbolizmu przełomu XIX i XX wieku. Praca należy do XXI cyklu rozpoczętego w 1986 roku, w którym Dwurnik przedstawił wybitne osobowości polskiej literatury i sztuki. Ukazał Jana Kochanowskiego, Józefa Czapskiego, Czesława Miłosza, Wisławę Szymborską, Rafała Wojaczka ze swojej malarskiej perspektywy. Obraz z olsztyńskiej kolekcji nosi tytuł „Jan Matejko i Jacek Malczewski (Dwa grzyby)”. Twarze artystów zostały wpisane w pejzażowe dekoracyjne tło – Matejko ukazany w głębi kompozycji jawi się nieco jak widmo. Jako uznany artysta, wielbiony i podziwiany za podejmowaną w swych obrazach patriotyczną tematykę, upatrywał w Malczewskim następcę i kontynuatora swego historycznego malarstwa. Młody artysta popadł w ostry konflikt z Mistrzem. Pragnął iść swoją drogą, podejmując studia w Paryżu i Monachium, czemu Matejko gorąco się przeciwstawiał. Malczewski gorączkowo notował: „Chcę inaczej malować jak Matejko, jak wszyscy malarze świata, (...) chcę malować świat żyjący, rzeczywistość, prawdę...”, wobec takiej determinacji mistrz Matejko musiał ustąpić, pozwalając narodzić się wybitnemu polskiemu symboliście, który w podejmowanej tematyce nad wyraz chętnie sięgał do przeszłości, podobnie jak jego nauczyciel.
G.P.
Bijatyki, wojny, spory. Edward Dwurnik (1943-2018). Malarstwo.
Wystawa ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur
Zamek w Olsztynie, sala przy wieży
Fot. Grzegorz Kumorowicz