W jednej z najstarszych i największych instytucji sztuki w Niemczech, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, trwa wystawa „Zmiana, która nadejdzie” (Der Wandel wird kommen/Change to come), będąca przekrojową prezentacją polskiej sztuki ostatnich ośmiu dekad.
Wystawa podejmuje temat zaangażowania w sztuce, rozumianego jako wyrażanie przez artystów potrzeby zmian: społecznych, politycznych czy tych w obszarze samej sztuki. Jako punkt wyjścia do tak określonego tematu ekspozycji, kuratorka Magdalena Komornicka przyjęła myśl, że sztuka jest zawsze lustrem swoich czasów, odbiciem teraźniejszości i odpowiedzią na problemy społeczne.
Na ekspozycji zobaczyć można prace ponad trzydziestu artystów, począwszy od Andrzeja Wróblewskiego, Marii Jaremy i Mariana Bogusza, poprzez twórców czasu „małej stabilizacji”, następnie tworzących w czasie działalności „Solidarności” i podczas stanu wojennego, poprzez lata 80., sztukę krytyczną lat 90., po ironiczne i niepozbawione humoru prace artystów grupy „Ładnie” z początku XXI w.
Twórczość Marii Jaremy (1908-1958) prezentowana jest w osobnej sali: to siedem prac z lat 50., a pośród nich monotypie: „Wyrazy” (1953) i „Postacie” (1956) z kolekcji sztuki współczesnej naszego Muzeum. W kuratorskim komentarzu zwrócono uwagę, że Maria Jarema zaczęła tworzyć monotypie z temperą w czasie, gdy obowiązywała narzucona przez władzę doktryna socrealizmu. W abstrakcjach, falujących i przenikających się formach artystka widziała odbicie napięć i dynamiki życia społeczno-politycznego burzliwej dekady lat 50.
Wystawa będzie czynna do 16 marca 2025 r.
Kuratorka: Magdalena Komornicka
Współpraca kuratorska ze strony Staatliche Kunstsammlungen Dresden: Maria Isserlis
Partnerzy: Instytut Adama Mickiewicza, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
Barbara Ciukszo
Dział Sztuki Współczesnej
zdjęcia wykonane w przestrzeni wystawy – autorka tekstu
Na ekspozycji zobaczyć można prace ponad trzydziestu artystów, począwszy od Andrzeja Wróblewskiego, Marii Jaremy i Mariana Bogusza, poprzez twórców czasu „małej stabilizacji”, następnie tworzących w czasie działalności „Solidarności” i podczas stanu wojennego, poprzez lata 80., sztukę krytyczną lat 90., po ironiczne i niepozbawione humoru prace artystów grupy „Ładnie” z początku XXI w.
Twórczość Marii Jaremy (1908-1958) prezentowana jest w osobnej sali: to siedem prac z lat 50., a pośród nich monotypie: „Wyrazy” (1953) i „Postacie” (1956) z kolekcji sztuki współczesnej naszego Muzeum. W kuratorskim komentarzu zwrócono uwagę, że Maria Jarema zaczęła tworzyć monotypie z temperą w czasie, gdy obowiązywała narzucona przez władzę doktryna socrealizmu. W abstrakcjach, falujących i przenikających się formach artystka widziała odbicie napięć i dynamiki życia społeczno-politycznego burzliwej dekady lat 50.
Wystawa będzie czynna do 16 marca 2025 r.
Kuratorka: Magdalena Komornicka
Współpraca kuratorska ze strony Staatliche Kunstsammlungen Dresden: Maria Isserlis
Partnerzy: Instytut Adama Mickiewicza, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
Barbara Ciukszo
Dział Sztuki Współczesnej
zdjęcia wykonane w przestrzeni wystawy – autorka tekstu