30 grudnia 1971 roku Olsztyn odwiedza minister komunikacji Mieczysław Zajfryd. Przedstawiciel rządu wziął udział w uroczystości otwarcia i przekazania do użytku podróżnych nowego dworca kolejowego i autobusowego.
Nad projektem architektonicznym pracował zespół kierowany przez Zygmunta Kłopockiego. Funkcjonalna koncepcja wpisywała się w obowiązujący nurt budownictwa początku lat siedemdziesiątych. Niemniej, modernistyczny dworzec był w tamtym czasie jednym z najnowocześniejszych w Polsce, integrującym dwa środki transportu — kolej oraz autobus.
Podróżni mogli odtąd cieszyć się przestronnością hal kasowych i poczekalni. Tafle szkła współtworzące ściany doskonale oświetlały wzbogacone w mozaiki wnętrza. Zainstalowano również punkt gastronomiczny WARS. Nowinką był system nagrzewania z nadmuchem ciepłego powietrza. Nie zapomniano o podziemnym schronie, mającym znaleźć swoje wykorzystanie w obliczu ewentualnego zagrożenia. Dwa lata po otwarciu zakończono prace nad charakterystycznym wieżowcem, dominującym nad północną częścią Olsztyna.
Wdrożenie projektu było częścią wielkiej przebudowy Grodu nad Łyną, realizowanej w latach siedemdziesiątych. Rok wcześniej otwarto Szpital Wojewódzki. Także w 1971 roku rozpoczęto prace w nowej siedzibie Olsztyńskich Zakładów Graficznych. W ciągu następnych lat budowano kwartały nowych osiedli, kilometry dróg i wiele obiektów użyteczności publicznej.
Archiwalne zdjęcia dworca i zespolonej z nim infrastruktury wykonał Ryszard Czerniewski. Fotografie ze zbiorów Archiwum MWiM. Zdjęcia współczesne Łukasz Kulicki.
Podróżni mogli odtąd cieszyć się przestronnością hal kasowych i poczekalni. Tafle szkła współtworzące ściany doskonale oświetlały wzbogacone w mozaiki wnętrza. Zainstalowano również punkt gastronomiczny WARS. Nowinką był system nagrzewania z nadmuchem ciepłego powietrza. Nie zapomniano o podziemnym schronie, mającym znaleźć swoje wykorzystanie w obliczu ewentualnego zagrożenia. Dwa lata po otwarciu zakończono prace nad charakterystycznym wieżowcem, dominującym nad północną częścią Olsztyna.
Wdrożenie projektu było częścią wielkiej przebudowy Grodu nad Łyną, realizowanej w latach siedemdziesiątych. Rok wcześniej otwarto Szpital Wojewódzki. Także w 1971 roku rozpoczęto prace w nowej siedzibie Olsztyńskich Zakładów Graficznych. W ciągu następnych lat budowano kwartały nowych osiedli, kilometry dróg i wiele obiektów użyteczności publicznej.
Archiwalne zdjęcia dworca i zespolonej z nim infrastruktury wykonał Ryszard Czerniewski. Fotografie ze zbiorów Archiwum MWiM. Zdjęcia współczesne Łukasz Kulicki.