Bogdan Radzicki
Problem etnohistorii Prusów
16 marca 2006 r.
Dr Bogdan Radzicki (ur. w 1965 r. w Bartoszycach) – filozof, studiował na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jest współzałożycielem i kanclerzem Stowarzyszenia Miłośników Historii i Kultury Prusów „Pruthenia”. Oprócz zainteresowań sensu stricte filozoficznych B. Radzickiego zajmują również zagadnienia historii i filozofii kultury, antropologii kulturowej oraz historii idei. W wystąpieniu swoim odniesie się krytycznie do dotychczasowych prób rekonstrukcji kultury Prusów. Zastanowił się, czy możliwy jest – a jeżeli tak, to na jakich warunkach epistomologicznych i metodologicznych – opis kultury ludu, który nie pozostawił po sobie świadectw pisanych, a zewnętrzne narracje dotyczące Prusów są nie dość, że stronnicze, to jedynie szczątkowe. Podjął też próbę sformułowania metodologicznych i antropologicznych podstaw takiego opisu, a także omówi podstawowe kategorie źródeł możliwych do wykorzystania.
Problem etnohistorii Prusów
16 marca 2006 r.
Dr Bogdan Radzicki (ur. w 1965 r. w Bartoszycach) – filozof, studiował na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jest współzałożycielem i kanclerzem Stowarzyszenia Miłośników Historii i Kultury Prusów „Pruthenia”. Oprócz zainteresowań sensu stricte filozoficznych B. Radzickiego zajmują również zagadnienia historii i filozofii kultury, antropologii kulturowej oraz historii idei. W wystąpieniu swoim odniesie się krytycznie do dotychczasowych prób rekonstrukcji kultury Prusów. Zastanowił się, czy możliwy jest – a jeżeli tak, to na jakich warunkach epistomologicznych i metodologicznych – opis kultury ludu, który nie pozostawił po sobie świadectw pisanych, a zewnętrzne narracje dotyczące Prusów są nie dość, że stronnicze, to jedynie szczątkowe. Podjął też próbę sformułowania metodologicznych i antropologicznych podstaw takiego opisu, a także omówi podstawowe kategorie źródeł możliwych do wykorzystania.