Św. Joachim z Marią – obraz Jana Macieja Meyera, twórcy polichromii w Świętej Lipce - Iwona B. Kluk. Koncert kameralny - zespół „Pro Musica Antiqua”. 15 października 2006 r. - zamek olsztyński.
Bohaterem spotkania będzie lidzbarczanin, Maciej Jan Meyer (zm. 1737), znany przede wszystkim jako autor malowideł ściennych w sanktuarium maryjnym w Świętej Lipce koło Reszla. Początki artystyczne Meyera są nieznane. Wiadomo, że dzięki finansowemu wsparciu biskupa warmińskiego, Teodora Potockiego, mógł kształcić się w Rzymie. Tam poznał tajniki malarstwa iluzjonistycznego – świat iluzji sprawiający, że we wnętrzu kościoła artysta tworzył złudzenie rzeczywistości, nieistniejące kaplice, gzymsy, portale i kopuły, a w miejsce sklepienia np. niebo z kłębiącymi się nad głową wiernego aniołami i świętymi.
Po powrocie na Warmię Meyer zrealizował wiele fundacji swojego protektora we wnętrzach tutejszych świątyń. Przeszedł do historii poprzez wprowadzenie na miejscowy grunt malarstwa iluzjonistycznego. Jego główną realizacją były wspomniane polichromie w Świętej Lipce, które powstały w dwóch fazach – dekoracje we wnętrzu w latach 1722–1727, natomiast freski w krużgankach w latach 1733–1737 (nieukończone). Jego polichromie znajdujemy również w kaplicy św. Brunona w Wozławkach koło Lidzbarka Warmińskiego i we wnętrzu kaplicy grobowej jego mecenasa przy katedrze we Fromborku.Na tym tle jego obrazy ołtarzowe są nieznane. Zachowały się dwa. Jeden z nich znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, drugi w kościele parafialnym św. św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Pierwszy z nich przedstawia Marię w wieku dziewczęcym z jej ojcem, Joachimem. Tematyka popularna w sztuce religijnej została rozpowszechniona po Soborze Trydenckim pod tytułem Nauczanie Marii. Alternatywą były przedstawienia Marii z matką Anną. Obraz został zakupiony do Muzeum po pełnej konserwacji. Wątpliwości wzbudziło jego datowanie „Meijer pinxit AD MDCCX”. Obecnie przyjmuje się, że powstał w 1720 roku. Byłaby to więc jedna z wcześniejszych zachowanych prac tego autora, namalowana po jego powrocie z Rzymu. Zdecydowanie późniejszy jest obraz w lidzbarskiej farze przedstawiający św. Walentego, sygnowany „M.S. Meijer Pinxit”. Tematyką i kompozycją nawiązuje do polichromii tego autora znajdującej się w sanktuarium maryjnym w Stoczku Klasztornym. A nie są to jedyne realizacje Meyera. Prezentacja obrazu „Św. Joachim z Marią” będzie pretekstem do przedstawienia dorobku artysty szerszemu gremium.
Po powrocie na Warmię Meyer zrealizował wiele fundacji swojego protektora we wnętrzach tutejszych świątyń. Przeszedł do historii poprzez wprowadzenie na miejscowy grunt malarstwa iluzjonistycznego. Jego główną realizacją były wspomniane polichromie w Świętej Lipce, które powstały w dwóch fazach – dekoracje we wnętrzu w latach 1722–1727, natomiast freski w krużgankach w latach 1733–1737 (nieukończone). Jego polichromie znajdujemy również w kaplicy św. Brunona w Wozławkach koło Lidzbarka Warmińskiego i we wnętrzu kaplicy grobowej jego mecenasa przy katedrze we Fromborku.Na tym tle jego obrazy ołtarzowe są nieznane. Zachowały się dwa. Jeden z nich znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, drugi w kościele parafialnym św. św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Pierwszy z nich przedstawia Marię w wieku dziewczęcym z jej ojcem, Joachimem. Tematyka popularna w sztuce religijnej została rozpowszechniona po Soborze Trydenckim pod tytułem Nauczanie Marii. Alternatywą były przedstawienia Marii z matką Anną. Obraz został zakupiony do Muzeum po pełnej konserwacji. Wątpliwości wzbudziło jego datowanie „Meijer pinxit AD MDCCX”. Obecnie przyjmuje się, że powstał w 1720 roku. Byłaby to więc jedna z wcześniejszych zachowanych prac tego autora, namalowana po jego powrocie z Rzymu. Zdecydowanie późniejszy jest obraz w lidzbarskiej farze przedstawiający św. Walentego, sygnowany „M.S. Meijer Pinxit”. Tematyką i kompozycją nawiązuje do polichromii tego autora znajdującej się w sanktuarium maryjnym w Stoczku Klasztornym. A nie są to jedyne realizacje Meyera. Prezentacja obrazu „Św. Joachim z Marią” będzie pretekstem do przedstawienia dorobku artysty szerszemu gremium.