Wieczory zamkowe - cykl "Cymelia"

2015-03-30 11:26:42 (ost. akt: 2015-03-30 11:28:09)

Św. Joachim z Marią – obraz Jana Macieja Meyera, twórcy polichromii w Świętej Lipce - Iwona B. Kluk. Koncert kameralny - zespół „Pro Musica Antiqua”. 15 października 2006 r. - zamek olsztyński.

Bohaterem spotkania będzie lidzbarczanin, Maciej Jan Meyer (zm. 1737), znany przede wszystkim jako autor malowideł ściennych w sanktuarium maryjnym w Świętej Lipce koło Reszla. Początki artystyczne Meyera są nieznane. Wiadomo, że dzięki finansowemu wsparciu biskupa warmińskiego, Teodora Potockiego, mógł kształcić się w Rzymie. Tam poznał tajniki malarstwa iluzjonistycznego – świat iluzji sprawiający, że we wnętrzu kościoła artysta tworzył złudzenie rzeczywistości, nieistniejące kaplice, gzymsy, portale i kopuły, a w miejsce sklepienia np. niebo z kłębiącymi się nad głową wiernego aniołami i świętymi.
Po powrocie na Warmię Meyer zrealizował wiele fundacji swojego protektora we wnętrzach tutejszych świątyń. Przeszedł do historii poprzez wprowadzenie na miejscowy grunt malarstwa iluzjonistycznego. Jego główną realizacją były wspomniane polichromie w Świętej Lipce, które powstały w dwóch fazach – dekoracje we wnętrzu w latach 1722–1727, natomiast freski w krużgankach w latach 1733–1737 (nieukończone). Jego polichromie znajdujemy również w kaplicy św. Brunona w Wozławkach koło Lidzbarka Warmińskiego i we wnętrzu kaplicy grobowej jego mecenasa przy katedrze we Fromborku.Na tym tle jego obrazy ołtarzowe są nieznane. Zachowały się dwa. Jeden z nich znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, drugi w kościele parafialnym św. św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Pierwszy z nich przedstawia Marię w wieku dziewczęcym z jej ojcem, Joachimem. Tematyka popularna w sztuce religijnej została rozpowszechniona po Soborze Trydenckim pod tytułem Nauczanie Marii. Alternatywą były przedstawienia Marii z matką Anną. Obraz został zakupiony do Muzeum po pełnej konserwacji. Wątpliwości wzbudziło jego datowanie „Meijer pinxit AD MDCCX”. Obecnie przyjmuje się, że powstał w 1720 roku. Byłaby to więc jedna z wcześniejszych zachowanych prac tego autora, namalowana po jego powrocie z Rzymu. Zdecydowanie późniejszy jest obraz w lidzbarskiej farze przedstawiający św. Walentego, sygnowany „M.S. Meijer Pinxit”. Tematyką i kompozycją nawiązuje do polichromii tego autora znajdującej się w sanktuarium maryjnym w Stoczku Klasztornym. A nie są to jedyne realizacje Meyera. Prezentacja obrazu „Św. Joachim z Marią” będzie pretekstem do przedstawienia dorobku artysty szerszemu gremium.

Kalendarium

« niedziela, 17 listopada 2024 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

niedziela 17 Listopada
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich