Rok 2009
Zofia Januszkiewicz
Moneta jako ozdoba
Moneta jako ozdoba
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
6 grudnia 2009
Od wieków ludzie posługiwali się monetami w celu realizacji transakcji handlowych.
Ich właściciele wysoko cenili nie tylko wartość, ale też piękno monety. Często umieszczano je w widocznych miejscach, na przykład na ubraniach. W bogatych domach prezentowano srebrne lub złocone naczynia dekorowane monetami, a ich piękno podnosiło prestiż właściciela. Jednak najczęściej monety traktowano jako element biżuterii: pierścionki, wisiorki, naszyjniki, bransolety i inne.
Ich właściciele wysoko cenili nie tylko wartość, ale też piękno monety. Często umieszczano je w widocznych miejscach, na przykład na ubraniach. W bogatych domach prezentowano srebrne lub złocone naczynia dekorowane monetami, a ich piękno podnosiło prestiż właściciela. Jednak najczęściej monety traktowano jako element biżuterii: pierścionki, wisiorki, naszyjniki, bransolety i inne.
Kinga Jackowska
Jak dawniej wojsko panny zdobywało? Korespondencja prywatna oficera II RP ppor. Juliana Bulso
Jak dawniej wojsko panny zdobywało? Korespondencja prywatna oficera II RP ppor. Juliana Bulso
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
15 listopada 2009
Dzieje korpusu oficerskiego Sił Zbrojnych Drugiej Rzeczpospolitej budzą żywe zainteresowanie naszego społeczeństwa. Popularność ta, wynika, przede wszystkim, z barwnej i atrakcyjnej specyfiki życia codziennego ówczesnych żołnierzy. Zwyczaje panujące w wojsku przenosiły się często na życie prywatne żołnierzy, nawet wybór małżonki był ściśle regulowany odpowiednimi przepisami. Bardzo ciekawe źródło do badań nad tą kwestią przedstawia korespondencja oficera II RP ppor. Juliana Bulso, znajdująca się w Dziale Historii Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.
Korespondencja ta pochodzi z lat 1924 – 1935 i została odnaleziona na strychu podczas remontu domu przy ul. Nadarzyńskiej 11 w Komorowie niedaleko Warszawy (dzisiejsza dzielnica Pruszkowa). Listy znajdujące się w kolekcji, kierowane były najpierw do narzeczonej, a od 1927 roku już do żony Janiny Bulsowej z domu Kruszewskiej. Pierwszy kontakt korespondencyjny, o jakim wiemy, między przyszłymi małżonkami, nastąpił 5 maja 1924, ostatni list zaś wysłany został z Truskawic w czerwcu 1935 roku. Kolekcja ta jest dla nas wyjątkowa, bo mimo, że pochodzi od jednego człowieka, przedstawia losy wielu żołnierzy, przebywających z dala od domu, ich rozterki, tęsknoty, a także zwykłe codzienne troski, zmartwienia, ale także radości i chwile szczęścia.
Korespondencja ta pochodzi z lat 1924 – 1935 i została odnaleziona na strychu podczas remontu domu przy ul. Nadarzyńskiej 11 w Komorowie niedaleko Warszawy (dzisiejsza dzielnica Pruszkowa). Listy znajdujące się w kolekcji, kierowane były najpierw do narzeczonej, a od 1927 roku już do żony Janiny Bulsowej z domu Kruszewskiej. Pierwszy kontakt korespondencyjny, o jakim wiemy, między przyszłymi małżonkami, nastąpił 5 maja 1924, ostatni list zaś wysłany został z Truskawic w czerwcu 1935 roku. Kolekcja ta jest dla nas wyjątkowa, bo mimo, że pochodzi od jednego człowieka, przedstawia losy wielu żołnierzy, przebywających z dala od domu, ich rozterki, tęsknoty, a także zwykłe codzienne troski, zmartwienia, ale także radości i chwile szczęścia.
Magdalena Bartoś
Holenderska martwa natura typu venitas. Oryginał czy kopia?
Holenderska martwa natura typu venitas. Oryginał czy kopia?
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
18 października 2009
Martwa natura z bukietem kwiatów oraz czaszką i krzyżem jest wręcz podręcznikowym przykładem typu vanitas z charakterystycznym dla niego repertuarem przedmiotów i roślin symbolizujących marność i przemijanie. Symbolika ta występuje głównie w malarstwie holenderskim i nie budzi kontrowersji. Bardziej interesującą i ważniejszą z punktu widzenia historii sztuki i muzealnictwa jest analiza artystyczna tego dzieła. Spróbujemy udowodnić, że obraz uważany do tej pory za kopię, może być dziełem wybitnego mistrza holenderskiego XVII wieku.
Grażyna Prusińska
Zofia Stryjeńska. Księżniczka polskiej sztuki – czarodziejka – boginka słowiańska
Zofia Stryjeńska. Księżniczka polskiej sztuki – czarodziejka – boginka słowiańska
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
20 września 2009
Zofia Stryjeńska (1891 – 1976)
Malarka, ilustratorka, autorka bajek. W okresie XX – lecia międzywojennego była najbardziej znaną polską artystką o oryginalnym, łatwo rozpoznawalnym stylu, opartym na folklorze. Jej sztukę wielokrotnie nagradzano w kraju i zagranicą. Trzykrotnie wystawiała na Biennale Sztuki w Wenecji. Była kobietą pełną temperamentu i odwagi, o niezwykle barwnym życiorysie. W Muzeum Warmii i Mazur znajduje się obraz artystki zatytułowany „Taniec z gitarą” (1935) stanowiący kwintesencję jej stylu.
Malarka, ilustratorka, autorka bajek. W okresie XX – lecia międzywojennego była najbardziej znaną polską artystką o oryginalnym, łatwo rozpoznawalnym stylu, opartym na folklorze. Jej sztukę wielokrotnie nagradzano w kraju i zagranicą. Trzykrotnie wystawiała na Biennale Sztuki w Wenecji. Była kobietą pełną temperamentu i odwagi, o niezwykle barwnym życiorysie. W Muzeum Warmii i Mazur znajduje się obraz artystki zatytułowany „Taniec z gitarą” (1935) stanowiący kwintesencję jej stylu.
Paweł Błażewicz
„Dzieje Prus” Jana Leo, czyli jak obudziła się warmińska historia
„Dzieje Prus” Jana Leo, czyli jak obudziła się warmińska historia
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
7 czerwca 2009
Blisko czterysta lat temu żył w Dobrym Mieście kanonik Jan Leo. Był to człowiek, który każdą chwilę poświęcał na pracę naukową w kolegiackiej bibliotece. Jej efektem była książka zatytułowana „Dzieje Prus opublikowana w Braniewie w 1725 roku.
Mimo tego Jan Leo pozostaje nieznany – nawet studentom historii. Jak doszło do powstania tej interesującej pracy, jakie to uczucie korzystać z tych samych prac po wiekach i o tym kto potrafi obudzić książkę z czterowiekowego snu dowiemy się podczas spotkania.
Mimo tego Jan Leo pozostaje nieznany – nawet studentom historii. Jak doszło do powstania tej interesującej pracy, jakie to uczucie korzystać z tych samych prac po wiekach i o tym kto potrafi obudzić książkę z czterowiekowego snu dowiemy się podczas spotkania.
Małgorzata Gałęziowska
Pociągiem po Warmii i Mazurach w latach 40. i 50. Prezentacja mapy kolejowej
z 1946 r.
Pociągiem po Warmii i Mazurach w latach 40. i 50. Prezentacja mapy kolejowej
z 1946 r.
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
24 maja 2009
Co by było, gdyby dziś istniały wszystkie wąskotorówki na Warmii i Mazurach, zaznaczone na mapie dróg kolejowych w Polsce, opublikowanej w 1946 r. przez Ministerstwo Komunikacji? Pokazana na niej gęsta sieć torów kolejowych obiecywała dotarcie do najmniejszych wiosek. Jak było w rzeczywistości? Jakie działania podejmowali kolejarze, którzy wówczas opiekowali się infrastrukturą dróg i urządzeń kolejowych na Warmii i Mazurach?
Danuta Syrwid
80 lat Szkolnictwa polskiego na Warmii. Dokumenty z kursów nauczycielskich Bronisława Chabowskiego
80 lat Szkolnictwa polskiego na Warmii. Dokumenty z kursów nauczycielskich Bronisława Chabowskiego
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
19 kwietnia 2009
W tym roku obchodzimy 80-lecie szkolnictwa polskiego na Warmii. Nauczyciele szkół polskich w Prusach Wschodnich oprócz swych zwykłych obowiązków zawodowych mieli spełniać rolę organizatorów amatorskiego ruchu artystyczno-kulturalnego, sportowego itp. obejmującego zarówno uczniów jak i ich rodziców. By odpowiednio wywiązywać się z tych zadań brali udział w wielu kursach doskonalących ich umiejętności. Bronisław Chabowski pracując na Warmii w latach 1929-1934 prowadził zajęcia z dziećmi i organizował chóry amatorskie. Na przykładzie jego życiorysu zawodowego widać w jak trudnej sytuacji w okresie międzywojennym znajdowało się szkolnictwo polskie w Prusach Wschodnich.
Andrzej Rzempołuch
Gotycka rzeźba św. Andrzeja z ołtarza katedry fromborskiej
Gotycka rzeźba św. Andrzeja z ołtarza katedry fromborskiej
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
22 marca 2009
Małgorzata Strzyżewska
Zegarek z dedykacją Seweryna Pieniężnego, czyli zapomniana historia Antoniego Szajka – Warmiaka z Poznania
Koncert zespołu
Pro Musica Antiqua
Pro Musica Antiqua
Leszek Szarzyński – flet
Jerzy Szafrański – obój
Wojciech Orawiec – fagot
gościnnie Katarzyna Kamińska – klawesyn
Jerzy Szafrański – obój
Wojciech Orawiec – fagot
gościnnie Katarzyna Kamińska – klawesyn
22 lutego 2009
SALE GOTYCKIE MUZEUM WARMII I MAZUR W OLSZTYNIE