Wieczory zamkowe - cykl "Warsztaty bałtyjskie"

2015-04-02 11:30:04 (ost. akt: 2015-04-02 11:30:47)

Grzegorz Białuński

Ród Prusa Kleca

17 listopada 2005 r.


Dr hab. Grzegorz Białuński (ur. w 1967 r. w Giżycku) – historyk, absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest profesorem w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz pracownikiem naukowym Ośrodka Badań Naukowych w Olsztynie. Autor prawie dwustu publikacji, w tym kilku książek. Współtwórca i redaktor periodyku historycznego „Masovia. Pismo poświęcone dziejom Mazur”. Jest członkiem zarządu kilku towarzystw naukowych, a także Stowarzyszenia Miłośników Historii i Kultury Prusów „Pruthenia” . Przedmiotem rozważań prof. Białuńskiego były dzieje rodu Kleców, wywodzącego się z dawnych Prusów – protoplastą rodu był Klec, poddany biskupa pomezańskiego, potomek pruskich naczelników ziemi Rezja. Pod koniec XIV wieku rodzina ta awansowała do warstwy rycerstwa, a w następnym jej przedstawiciel był nawet posłem na sejm Prus Książęcych. Najwybitniejszymi przedstawicielami rodu byli rycerz Krzysztof z Klecewa, aktywny uczestnik w wojnie trzynastoletniej, oraz kustosz warmiński Andrzej Klec. Jeden z przedstawicieli głównej linii rodu – Stefan Klec – był kolonizatorem okolic Ostródy w XIV wieku. Losy rodu Prusa Kleca ukazują, że ludność pruska nie stanowiła biernej i bezimiennej masy, ale aktywnie i co ważne – uchwytnie w źródłach wzięła udział w budowie nowego społeczeństwa w państwie zakonu krzyżackiego.

Kalendarium

« niedziela, 19 sierpnia 2018 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

niedziela 19 Sierpnia
  • Kwartalnik III/2018
  • Oferta najmu sal
  • Film promocyjny Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Doposażenie pracowni edukacyjnych Muzeum Przyrody - baner
  • Archeologiczna mapa Olsztyna i okolic
  • Strona projektu: